Tuli myös tutkittua lähemmin Möhkön vaihteiston tukipalkkia (AW71):

Jos olisin vakioveikkaaja, niin sanoisin, että palkin tukikumi on loppu.

Rapea se ainakin oli.
http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-volvo/940-944/11120/10873-10872/vaihteiston-kiinnitys.htmlOtin nyt sivun esimerkkinä, kun Googletin pikaiseen.
Eli näköjään 2 erilaista mallia löytyy.
Täytyy putsata palkki vielä kunnolla, ja katsoa, mutta jos vertailen linkin kuvaa ja tuota, niin voisin jopa sanoa, että tuo halvempi malli.
Nimittäin, kun p*skakerroksen alta pilkotti vain tuo takalipare.
Mutta nämä ovat sen ajan juttuja, kun teen tiivisterempan AW71:een. Samalla tukipalkki on helppo käyttää irti, ja ainakin ohjeissa suositellaan muutenkin sen irroittamista, koska helpottaa akseliholkin, ja -tiivisteen vaihtoa.
AW71 holkki, takastefa, ja öljypohjantiiviste, ja tyhjennyskorkin kuparitiiviste ovat olleet valmiina hyllyssä jo reilu vuoden.
Öljyjä en ole vieläkään saanut hankittua.
Mobil1 220 suunnittelin huuhtelun/öljyn vaihdon suorittaa samalla. Ostaa 20L, niin riittää.
Joku sanoi joskus, että laita täyssynteettiset, mutta taitaa valmistajan suositus kuitenkin olla parempi +/- 400 tkm ajettuun vaihteistoon,
koska Dextron II on kuitenkin paksumpaa. Tai näin järkeilisin, koska tuleehan sinne samalla tavalla väljää kuin moottoriin.
Vähän öljyä on vaihteisto vuotanut koko ajan nyt 4 vuoden aikana, kun olen auton omistanut ja olen Dextron II:sta lisännyt tarvittaessa.
Lisäystarve ollut noin 2 l / 1000 km.
Noin kuukausi sitten alkoi AW71 oirehtelemaan niin, että vaihdot hieman tahmeampia, ja jos oli aamulla pakkasta, niin oli ennen laatikon lämpeämistä tooodella pitkä turbiinin luistatus, jonka jälkeen vaihtoi vaihdetta.
Öljy on vielä melko punertavaa, mutta pikkaisen haiskahtaa jo palaneelle.
Eli uusia öljyjä ja tiivisteitä olisi aika laittaa vihdoinkin.
Öljypohjaakin pitää mahdollisesti paikata, koska joku seppä on joskus lätkäissyt kemiallista metallia ö-pohjan kuskin puolelle.
Joskus tuo Möhkön AW71:n ö-pohja on ollut aika varmasti auki, koska kuljettajan puolen takimmainen kulmapultti on tällä hetkellä kierretappi + mutteri.
http://www.volvoclubofbc.com/technical/tailshaft_aw71.htmlTuoltahan löytyi myös kuva tukipalkista, tukikumin kanssa.

Tullut muutaman kerran luettua nuo ohjeet ns. mielikuva harjoitteluna tässä vuoden - kahden aikana.
Mutta nyt kun alkaa pukkaamaan ihan perus vaihdelaatikon öljynvaihtoa, niin tekisin yllä mainitut siinä samalla.
Kyllähän tuo päivässä menisi, mutta itseni tuntien varaisin kaksi päivää hommaan, että saa tehdä rauhassa, eikä tule kiireessä kämmejä.
Tälläinen suunnitelma.
Jos nyt Möhköön ei tarvitse muuta kuin perushuollon lähikuukausina, niin voisi alkaa saamaan GLE:täkin hieman paremmalla vauhdilla leimakuntoon.