Carcom Oy  Elekma

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Tätä juuri ajoinkin takaa... Tuo rele nyt oli ihan vaan esimerkkinä  :P

Jees.  :)
Se bensapumpunrele kuitenkin on takavedoissa se legendaarinen ja yleisin syy käynnistysvikaan.  :hello:

Tarkista tehostajan pumpun alta sen maakaapelin kiinnitys, joskus voi löystyä.

+kaapelin kunto samalla siitä kiinnikkeen luota moottorin alta. 

Juu. Kiitoksia vinkistä.  :)

Yleensä "kylpee" öljyssä, ja nyt vaikka ei pakosarjan puolelta vuodakaan, mutta olen laiska putsaamaan lohkoa öljynvaihdon jälkeen.
Moottorinkorvake tulee joka kerta putsattua, kun suodattimesta kuitenkin ehtii aina hieman öljyä valumaan irroituksessa.

Tosin nyt voisi myös vaikuttaa, kun lohkarin vastus on vuotanut, ja sehän tiputtaa aika tarkalleen siihen akun maajohdon päälle.
Lämpimällä koneellahan kuivaa sellainen pienempi vuoto, mutta onhan se saattanut kylmänä hieman tipututella.





The moose

  • Vieras
Yks b pumpun rele oli sellain et isoimmat tinapallot murtuneet ja ne korjaamalla rele ei toiminu juuri ollenkaan.. Pitkiä startteja eli suutinrele ei saanu sähköö. Uusiks auki ja molemmat liikkuvat kontakti nastat hiiltyneet mustiksi. Ne pesemällä ja paperilla hiomalla on toiminu jo puol vuotta. Ehjä on hanskalokerossa varalla.

Jos lukkopesä heiluu kun avaimen laitat siihe ei tarvi ees mitään purkaa.

Niko_S

  • Vieras
Yks b pumpun rele oli sellain et isoimmat tinapallot murtuneet ja ne korjaamalla rele ei toiminu juuri ollenkaan.. Pitkiä startteja eli suutinrele ei saanu sähköö. Uusiks auki ja molemmat liikkuvat kontakti nastat hiiltyneet mustiksi. Ne pesemällä ja paperilla hiomalla on toiminu jo puol vuotta. Ehjä on hanskalokerossa varalla.

Jos lukkopesä heiluu kun avaimen laitat siihe ei tarvi ees mitään purkaa.

No tuossa Möhkössäkin on joskus bensapumpunrele vaihdettu, koska paikallaan olevassa (korjaamassani) Original releessä lukee valmistusmerkintä huhtikuu 2001, ja Made in Hungary.

Bensapumppu kun hajosi viime vuonna, niin tuli juotettua tuo rele silloin.
Myös suutinrele tuli uusittua hieman ennen sitä. Suutinrele on merkkiä K.A.F, Made in Germany.
Jälkeen päin tutkin, niin ei ollutkaan orggis suutinrele rikki, mutta löytyy toimivat suutin- ja bensapumpunrele hansikaslokerosta.

Aikoinaan oli myös bensapumpun kohdalla sulakerasiassakin vikaa.
Kaikki sulakerasiaan liittyvät viat ovat kuitenkin korjantuneet putsaamalla liitännät.  :)

Parhaiten muistan tässä Möhkön tapauksessa, kun poltti parkkien sulaketta.
Vasen takavalo oli syynä, ja maavika.
Veli sitten hieman sen selvittelyn jälkeen, peruutti peräkärryn kulmaan vasemman takavalon umpion p*skaksi, niin menin hölmönä ostaamaan tarvikkeen tilalle.

Siihen tarvikkeeseen vaihdoin alkuperäisestä virtakiskon, ja kunnolla yritin sovittaa, mutta ei edelleenkään istu kunnolla.
Tiiviste alkoi jo alle puolen vuoden jälkeen murkkeentumaan.  :idiot2: Loppu vuodesta 2013 tuli laitettua.








Niko_S

  • Vieras
Ranne oli päivällä jo aika hyvässä kunnossa, niin otin ohjelmaan Möhkön akkukenkien vaihdon.

Alussa oli ongelma, että maajohto ei riitä jos olisi johdon katkaissut vanhan kengän juuresta:


Nou hätä, koska maajohdot pidekkeineen saa helposti irti.

Vähän laikkaa, ja a vot:


Uusi kenkä johdoissa kiinni. Ihan hyvässä iskussa olivat johtimet vielä:


Uudet akkukengät paikallaan:


Juuri ja juuri riitti maajohto akun napaan, tuolla uudella kengällä. Alkuperäiset akkukengät kun on prässätty johdon päähän, niin ulottuvat pari senttiä pidemmälle.
Kuvassa näkyy myös myös yksi korjauslistalla oleva ruostevaurio.


Meinasin, että laittaisin vaihtelun vuoksi GLE:n maskin Möhköön.

Eihän se sopinut, oli liian leveä ja kiinnikkeet eivät kohdanneet:


Tähän asti olin ollut uskossa, että facelift keulaisten maskit sopivat ristiin.
No, aina ei voi voittaa.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Maski, konepelti ja nuo ajovalojen listat on erona '90:n ja uudempien faceliftien välillä.
Jäitä housuun!

Niko_S

  • Vieras
Maski, konepelti ja nuo ajovalojen listat on erona '90:n ja uudempien faceliftien välillä.

Ok.  :)

Pihalla älysin ainoastaan noiden listojen erilaisuuden.  :idiot2:

Niko_S

  • Vieras
Viime viikon lauantaina vaihdoin Möhköön raidetangonpäät, ja faija oli apuna mittanauhan kanssa, kun säädimme aurauskulmia.
Suunnilleen saatiin kohdilleen, mitä nyt voi mittanauhaan luottaa.

Kuljettajan puolella oli vielä tiukka rt -pää, paitsi suojakumissa oli reikä.
Pelkääjän puolella oli täysin väljä. Nämä irtonaisena käsissä totesin.

Vanhat olivat Lemförderin niveliä, niin kuskin puolella oli vaihdettu 2011 katsastukseen, ja kuskin puolella vaihdoin alapallojen yhteydessä 2012.

Motonetista ostettua "OE-laatua", ja tällä kertaa tuli TRW:t, mutta eiköhän noilla sen vuoden tai pari taas pärjää, kun suojakumin sisällä oli kuitenkin mukavasti rasvaa (katsoin toisen nivelen).


Nyt jaksaessani tuli "Vapun kunniaksi" otettua Möhkön lohkolämmitimen vastus otetttua irti, ja vaihdettua sinne o-rengas.

Otin lohkolämppärin vastuksen irti:


Oli hieman kova vanha tiiviste, kun talttapäällä kampesin pois (aivan kevyt talttapäällä ponnistus, ja vanha tiiviste oli kovaa "muovia":



Ei ole tullut ennen havaittua, mutta mikäs tuo tulpattu anturi voisi olla B230F tapauksessa?

Turbon öljynpaluu näkyy alhaalla oikealla, ja vesiputken kiristyskohta 3. ja 4, sylinterin (punainen väri) välissä.






 

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Jos tuota keskellä viimeistä kuvaa olevaa tarkotat niin se on jäähdytysjärjestelmän tyhjennyshana.
Jäitä housuun!

The moose

  • Vieras
Jäähdytin nesteen poistoon tarkoitettu.

Niko_S

  • Vieras
Kiitoksia tiedosta molemmille. :)

Näyttää siltä, että oli onnistunut remppa, kun lohkolämmittimen vastus ei ole vielä vuotanut.


Niko_S

  • Vieras
Hieman turhaa juttua tuosta lohkolämppärin vastuksen o-renkaan vaihdosta.

Sehän meinasi ihan liian helpoksi mennä, kun itse vastuskin irtosi nytkyttelemällä.

Pieni vastoinkäyminen oli, kun laitoin pakosarjan kiinni, ja aloin kiristämään.
Eikös sitten 3. ylempi pinnapultti korkannut kannesta kierteet kiristäessä.
Irti lähti mutteri hienosti...

Ei siinä mitään, ja pakosarjaa en jaksanut enää yhden kierteen takia irroittaa, niin kierretapilla tein uuden kierteen.
Sain kuitenkin kirrattua pinnapultin ja mutterin kiinni.

Pakosarjan kuitenkin olen käyttänyt 4 kertaa Möhkön kannesta irti, ja 2 kertaa vaihtanut pinnapultit (ensimmäinen kerta kierretangosta leikatut, ja toisella kertaa vaihdoin tiskin pinnapultit).
Jossain vaiheessa se kierre kuitenkin korkkaa, niin nyt oli se kerta.


Niko_S

  • Vieras
Taisi tapahtua niin, että varmistuin tänään Möhkön startti viasta.  :o

Nimittäin, kun kerran aikaisemmin kokeilin yhtä temppua, ja tänään uudestaan kun ei suostunut kaupan pihassa avaimella käynnistymään.
Ihan niinkin kallis ja vaikea kokeilu, että suihkuttelin WD-40 startin napoihin ja solenoidin liittimeen.

A vot! Heti toimi avaimesta käynnistys.

Kotiin tullessa otin työn alle ja vaihdoin startin solenoidin herätteen liittimen, ja käytin startin navat irti ja rasvailin CRC:n HD vaseliinilla,
joka on tarkoitettu akunnapoihin ja muihin sähköliitäntöihin.

Nyt näkee sitten käytössä oliko noinkin helppo korjaus.
Puolisen vuotta kuitenkin tuon ongelman kanssa vääntänyt, niin jos olikin noin pienestä kiinni.  ::)

Jäähdytinneste vuodot näyttävät nyt vihdoinkin olevan kurissa. *Koputtaa puuta*
Ainakin jäähdytysjärjestelmä pitäisi nyt aika puhdas olla, kun maaliskuussa huuhtelin jäähdyttimen ja kennon.
Viime perjantaina kun laskin nesteet ulos, niin olivat kirkkaita.

Myöhemminhän sitten selvisikin, mistä saa loputkin nesteet lohkosta pois.
Aina oppii uutta, jos ei tiedä, ja kehtaa kysyä.  :)





Niko_S

  • Vieras
Pilasin Möhkön ovipahvit:


Tuo masennuskaulus on jotain kauheeta shaibaa (liekö alunperin edes autoon tarkoitettu, kun ollut pyöreä ja sahattu noin), ja oli halkikin vielä...  :D
Kaiuttimet ovat jotkut vanhat Apinet. Kaulukset ovat vähän väsyneet, mutta yllättävän hyvin soivat.

GLE:stä nyppäsin, kun se ei nyt niitä tarvitse.

Pitää hommata mallikohtaiset kaiutinkehät noiden hirvitysten tilalle.
Uudet kaiuttimetkin voisi laittaa, mutta tuskin mitään ihmeempää hifiä. Soitin ja 4 kaiutinta riittää meikäläiselle.
Ovia voisi myös vähän äänieristää.
 


Niko_S

  • Vieras
Lähtee käyntiin kuin palmun alta  :D:


Tuossa parempi video, kun GLE on käynnissä. Hyvin pelittää:



Mitään ihmeellistä en saanut tänään aikaan.
Vieläkään ei ole Möhköstä kokonaan poistunut käynnistysvika.
Periaatteessa viimeinen vian aiheuttaja voisi olla startin plusjohto (tai solenodin herätteen johto), mutta sekin on kyllä hieman kaukaa haettu, kun suurimman osan ajasta toimii starttaus avaimesta.
Jos johdossa olisi feelua, tai huono kontakti, niin silloinhan se tekisi vikaa aikalailla koko ajan (tai näin itse päättelen).  ???

Tänään oli 5 starttia, jolla lähti avaimesta, ja 6. kerta ei lähtenyt.
Eli näyttää tämäkin vika ilmenevän suunnilleen kuun vaiheiden ja planeettojen asennon mukaan.  :facepalm:

Tuota vikaakin kun olen yrittänyt pari kertaa tuottaa, niin että itse olen mittaillut yleismittarilla konehuoneen puolella solenoidin herätteen, ja startin miinusnavan väliltä (solenoidin johto irti startista) ja joku ollut kaverina kääntämässä avainta useita kertoja (noin 10 - 20) peräkkäin starttausasentoon.
Ei ole juuri silloin mittaushetkellä tietenkään saatu vikaa tuotettua, niin meinaahan siinä hieman turhautua...


GLE:stä:

Käy ja kukkuu edelleen oikein mainiosti tekniikan osalta.
Ilmastoinnista on kylmäaineet loppu, kun ei jaksa kylmää ilmaa puhaltaa (komperessori toimii).

Radio on lopettanut toiminta, ja ei lähde päälle (ennen toimi).
Auton radio oli ennen kytketty siten, että valmiusvirta oli koko ajan päällä, eli lähti päälle, vaikka virrat olivat sammuksissa.

Sulakerasiasta ei löydy nro. 26 (Audio) kohdalta sulaketta, tai edes kontaktipintoja, niin olikin pieni ihmetys sitten minulla, että missä radion sulake sijaitsee jos ei siellä. En sitä kuitenkaan jaksanut tänään enempää selvittää, koska etukajarit sijaitsevat nykyään Möhkössä, ja eipä muutenkaan tarvitse vielä toimivaa audiojärjestelmää, kun ei ole liikennekäytössä.

Jälkiasennus hälyttimen meinasin tässä vielä purkaa pois, koska se välttämättä edes toimi, ja on laitettu kiinni vähintään kyseenalaisen näköisellä puuhapiuha -periaatteella.

Tänään sitten ajelin tuolla GLE:lla pihassa, ja annoin olla tyhjäkäynnillä ajelujen välillä noin 15 min.
Siinä on kiinni tällä hetkellä Möhkön vanhat tulpanjohdot (jotka epäilin viallisiksi), mutta GLE:ssä eivät aiheuta minkäänlaisia käyntihäiriöitä/pätkimisiä.
B200F käy todella nätisti, eikä mitään tietoa mistään ongelmista.
Öljyt täytyy vaihtaa myös, mutta todennäköisesti vasta sitten kun saan leimakuntoon laitettua (aikataulu auki tämän suhteen).




Niko_S

  • Vieras
Piti kaupassa käydä vielä ennen klo. 21, niin alkoi Möhkön moottorin lämpömittari kauheasti humppaamaan, kun käynnisti auton.
Kohtausta kesti 5 - 10 sekuntia.

Loppureissun aikana ei oireillut, mutta mittasin kuitenkin lämpöanturin vastukset kotiin saapuessa.
Moottori ehti joku 5 min. jäähtyä, joten 80 *C oli varmaan aika lähellä.

Boschin taulukko tarjoaa lämpötilassa 80*C, vastusarvoiksi 290 - 346 ohmia.
Yleismittari näytti anturin navoista 314 Ohmia, eli on kunnossa vaikuttaisi olevan. Tosin varauksella, että on mittarin hankintahinta oli noin 20e.

Huvikseni mittasin sitten vielä mittariston anturin, niin navoista tuli 314 ja 313 ohmia.
En mitään hajua mitä ehjän anturin pitäisi kertoa, koska netistä en löytänyt informaatiota.

Molempiin liittimiin suihkin WD-40:stä, niin sitten käytössä huomaa poistuiko ongelma.


Unohtui aiemmin mainita, että tuossa helatorstaina yritin toistamiseen korjata Möhkön takaluukun kahvaa, kun ei ulkopuolelta aukea.
Ei onnistunut korjaus, koska ei avaudu edelleenkään ulkopuolelta.

Ulkokahvan palautusjousi on nyt uusittu (oli katki), ja kaiken asiaan liittyvän olen herkistellyt ja rasvaillut, mutta ei wörki.  :idiot2:
Takaluukun sähkömoottori avaa ja lukitsee muiden 4:n oven kanssa (takaluukun verhoilun jätin irti, kun tutkin sen toimintaa, niin sielläkään tuskin on vika).

Jotain tuo takaluukun kahvan irroitus kuitenkin tuotti:
Korjasin apparin puolen rekisterikilvenvalon abiko liitännän (lähti irti irroituksessa) tinaamalla, ja suojasin kutistesukalla.
Toisena korjauksena liimasin kuskin puolen kierreholkin kiinni, joka irtosi edellisellä kerralla kiristättäessä.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy