Huomasin tänään, kun käynnistin auton ilman lohkolämmitystä, lämpötilan ollessa -2 *C, niin rikastus on olematonta ja käynnistyy suoraan tyhjäkäynnille.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että ensimmäisellä ei jäänyt käyntiin, ja toinen starttaus vaati useamman sekunnin ennen kuin käynnistyi.
Järkeilin, että tämä rikastuksen olemattomuus voisi johtua polttoainesyöttöön liittyvistä muutoksista, ja Bendix kokee että ei tarvitse enempää rikastusta.
Eikä minulla ole syytä olettaa ettei kylmäkäynnistyssuutin toimisi, koska se on toiminut viimeksi keväällä, kun imusarja oli irti testasin sen toiminnan irrallaan.
- Tosin tämä ei tietenkään tarkoita, että kk -suutin toimisi nyt.
Minulla on kyllä suunnitelma kylmärikastukseen.
Voisin toteuttaa kylmäkäynnistyssuuttimen pakko-ohjauksen kytkimellä.
Tosin ongelma on tässä:
- Jos kylmäkäynnistyssuutin toimii, niin moottorinohjaus ei välttämättä tiedä siitä,
koska suuttimet olivat alunperin 192cc (1-reikäiset) ja polttoaine tuli 3 bar paineella.
Nyt suuttimet ovat 250cc (4-reikäiset) ja polttoaine tulee 4 bar paineella.
Lisäksi polttoainepumppu pumppaa tavaraa noin 50 - 80 litraa enemmän / tunti.
Ehkä se ei ollut alkuun viisasta ostaa polttoaineensyöttöön liittyviä osia 380€ arvosta, kun wiinamuutoksen olisi saanut aikaan muutamalla kympillä, mutta tämä "hulluus" maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa.
Polttoainepumppu ansaitsee arvonsa takaisin tammikuussa, koska se on silloin kestänyt yhtä kauan kuin bensiinille suunniteltu polttoainepumppu kesti etanolia.
Tosin omasta mielestäni nuo kaikki ovat jo ansainneet arvonsa takaisin, koska PA-säädin ja PA-pumppu ovat jo alunperin suunniteltu etanoli -polttoaineelle, ja ja ne Chevyn 250cc suuttimet ovat Boschilaiset (joista kaikki eivät kestä etanolia), mutta näistä suuttimista oli muilla edeltävää käyttökokemusta vinokoneessa etanolilla.
Enkä edes tiedä onko tämä edes paras tapa muuttaa Bendix Regina etanolille, mutta ainakin se on toimiva.
Suurin rajoitus Bendix Reginassa etanolilla on kuitenkin se, että moottorinohjauksen saa "huijattua" toimimaan etanolilla aika hyvin.
Tässä päästään myös siihen, että koska Bendix Regina on vanhempi ja yksinkertaisempi, niin ohjelmointi ja lastujen teon voi käytännössä unohtaa.
- Mutta koska Bendix Regina on vanhempaa ja yksinkertaisempaa tekniikkaa, niin se kestää pidempään.
----------------
Tottakai RE85:ssa on plussat ja miinukset:
+ Moottorista saa hieman lisää tehoa.
+ Moottorista saa hieman lisää vääntöä.
+ Nakutusherkkyys vähenee.
- Kulutus nousee (tosin polttoaine ei maksa niin paljon, joten voi jopa säästää hieman).
- Kylmäkäynnistys huononee.
Tosin tämä moottori on hyvin vähän viritetty:
- VX3 - nokka.
- Imusarja kohdistettu kotikonsteilla kanteen.
- Imusarja on kohdistettu ja runnerit hiottu varovaisesti kotikonsteilla.
- Valupakosarja on kotona hiottu (ei kokonaan).
- Suuttimet 250cc, 4-reikäiset
- PA -paine on 4 bar.
- Polttoaine RE85.
- Paremmin virtaava pakoputkisto Simonsin läpivirtaavilla vaimentimilla.
Kaikki tämä ja on saavutettu noin 10 - 15 hv lisää, ja jonkun verran enemmän vääntöä...
Tämä on ollut täyttä nysväilyä, koska jos haluaisi oikeasti enemmän vääntöä ja tehoa, teettäisi paremmin virtaavan kannen.
