Proturbo  Autodiagnoosi

V70 Momentum Business vm.2009 stereoiden päivitys paremmaksi ??

  • 9 Vastauksia
  • 10536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FarmariV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Moi,
Olen todennut että autossani V70 vm,2009 (Momentum Business)  on varmaan perus stereot Audio Performance alkuperäis asennuksena,
4 x 20W  ( 6 kaiutinta, edessä erilliset ja takana kaksoiskartio)
 
Momentum- varustelutasossa olisi High Performance-stereot,  4 x 40W (8 kaiutinta, edessä ja takana erillissarjat )
 
Onkohan autoni stereoita mahdollista päivittää High Performance- varustelua vastaavaksi?  eli löytyykö siitä vastaavat johtosarjat
paremmille kaiuttimille ja lisävahvistimelle?

Onko jotain hyvää vinkkiä  ;) millä saisi paremmat soundit kulkupeliin
tv, V-P

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Sama ongelma sapettaa itseänikin. Ja itseasiassa kummallista on se, että nämä karvalakkivehkeet soi ihan siedettävästi (=arvosanalla 7+), jos musiikkia kuuntelee CD:ltä tai AUX:in kaitta. Radion kautta kuunneltuna ääni on ehkä surkein esitys ikinä. Se on yksinkertaisesti niin luokattoman kehno, etten viitsi edes puheohjelmia kuunnella sitä kautta. Taajuuskaista on kavennettu johonkin, jota voi verrata lähinnä lankapuhelimen äänenlaatuun. Tule mieleen, että radion ääni on tahallaan, tarkoitan jopa keinotekoisesti painettu ala-arvoiseksi, jotta saataisiin riittävästi kontrastia parempiin audio-versioihin. Heti kun saman radioaseman laittaa soimaan kännykästä netin kautta AUX:iin, paranee soundi monta kertaluokkaa dynaamisemmaksi.

Itse asensin omaan autooni tällaisen Parrotin sarjan:
http://www.hifitalo.fi/parrot_mki9200_bt

Suosittelen, jos autossa ei ole tehdaslähtöisenä Bluetoothia. Tässä setissä on laadukas handsfree, BT-audiostream, kortinlukijat, näyttö jne... Ja kaikki ääni tulee auton omista kajareista. Keskusyksikkö kytketään auton omien kaiutinpiuhojen väliin, ja puhelimen äänet reitittyvät suoraan kajareille menevään ääneen. Musiikkia varten tässä on linjatasoinen stereo-ulostulo, jonka karvat kytketään auton oman soittimen AUX-pistokkeesta HU:lle lähtevään piuhaan. Jos tätä ei tee, soi musiikki silloin Parrotin oman keskusyksikön sisäisen vahvarin kautta, jonka tuottama äänenlaatu oli sekin monin verroin parempi kuin soittimen oman radion soundi. Paras tulos tulee kuunneltaessa Parrotin kautta musiikkia vietynä linjatasoisena AUX:iin. Itse olen ollut ihan tyydyttynyt tähän tulokseen.

Eli tämän perusteella sanoisin, että huonon äänenlaadun pää-asiallinen syyllinen on karvalakkimallin surkea radio-osa. Soittimen integroitu vahvistinosa on ihan kelvollinen perustason laitteeksi.
 
Veikkaan että näitä audio-retrofittejä ei varmaan ole paljonkaan tehty näihin uudempiin V70:iin? Voisi kyllä itseänikin kiinnostaa jos joku on tällaisen tehnyt. Edellisen Bemuni päivitin karvalakki-hifistä OEM Logic7 DSP-systeemiin, ja se kyllä kannatti. Volvojen ohjelmointiin taitaa vain tarvita pakostakin merkkiliikkeen tukea?

Moi,
Olen todennut että autossani V70 vm,2009 (Momentum Business)  on varmaan perus stereot Audio Performance alkuperäis asennuksena,
4 x 20W  ( 6 kaiutinta, edessä erilliset ja takana kaksoiskartio)
 
Momentum- varustelutasossa olisi High Performance-stereot,  4 x 40W (8 kaiutinta, edessä ja takana erillissarjat )
 
Onkohan autoni stereoita mahdollista päivittää High Performance- varustelua vastaavaksi?  eli löytyykö siitä vastaavat johtosarjat
paremmille kaiuttimille ja lisävahvistimelle?

Onko jotain hyvää vinkkiä  ;) millä saisi paremmat soundit kulkupeliin
tv, V-P
« Viimeksi muokattu: 04.11.2014, 18:01:30 kirjoittanut JKK74 »

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
tämän voi poistaa, vahinkopostaus...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Varmasti helpoin tapa saada parempaa ääntä on laittaa oviin tarvike kaiuttimet. 200€ hintaan saa jo tosi hyvän erillissarjan. Noita kaks etu- ja takaoviin sekä vähän vaimennusmattoa niin äänenlaatu paranee.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Varmasti helpoin tapa saada parempaa ääntä on laittaa oviin tarvike kaiuttimet. 200€ hintaan saa jo tosi hyvän erillissarjan. Noita kaks etu- ja takaoviin sekä vähän vaimennusmattoa niin äänenlaatu paranee.

Sanoisin melkein varmana tietona että radion osalta kajaripäivitys ei tuo juuri mitään lisä-arvoa äänenlaatuun. Kuten yllä jo kirjoitin, on äänenlaatu kajareiden osalta jopa ihan kohtuullinen kun kuunnellaan muista äänilähteistä kuin radiosta. Eli perusongelma on kelvoton radion äänenlaatu, joka ei paljon kajareilla paremmaksi muutu. Kokeilkaapa vaikka kuunnella jotain radioasemaa, ja vaihtakaa sama radioasema kuulumaan esim. kännykän kautta nettistreamina AUX IN -pistokkeeseen. Hämmästytte.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2014, 13:47:22 kirjoittanut JKK74 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Sanoisin melkein varmana tietona että radion osalta kajaripäivitys ei tuo juuri mitään lisä-arvoa äänenlaatuun. Kuten yllä jo kirjoitin, on äänenlaatu kajareiden osalta jopa ihan kohtuullinen kun kuunnellaan muista äänilähteistä kuin radiosta. Eli perusongelma on kelvoton radion äänenlaatu, joka ei paljon kajareilla paremmaksi muutu. Kokeilkaapa vaikka kuunnella jotain radioasemaa, ja vaihtakaa sama radioasema kuulumaan esim. kännykän kautta nettistreamina AUX IN -pistokkeeseen. Hämmästytte.
Ainakin tuossa omassa olleet karvalakki kajarit oli semmoista kuraa että jopa radio parani. Tai no radion huono äänenlaatu korostuu nyt :). Joillakin kanavilla on kyllä yllättävän hyvä äänenlaatu. Voi olla ettei halvimmassa versiossa ole AUX IN -pistokettakaan :(
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Sanoisin melkein varmana tietona että radion osalta kajaripäivitys ei tuo juuri mitään lisä-arvoa äänenlaatuun. Kuten yllä jo kirjoitin, on äänenlaatu kajareiden osalta jopa ihan kohtuullinen kun kuunnellaan muista äänilähteistä kuin radiosta. Eli perusongelma on kelvoton radion äänenlaatu, joka ei paljon kajareilla paremmaksi muutu. Kokeilkaapa vaikka kuunnella jotain radioasemaa, ja vaihtakaa sama radioasema kuulumaan esim. kännykän kautta nettistreamina AUX IN -pistokkeeseen. Hämmästytte.

Ei se kaikki vika ole radiossa vaan myös lähetys lienee kovasti pakattua jolloin laatukin on huonoa. Toimittajien musiikkimaku on myös aikalailla omastani poikkeava ;). Nettistreamikaan ei liialla dynaamisuudelllaan yllätä.

Laadukas ääni aux-liitännän kautta kuullostaa ihan kohtuulliselta mutta ei enää sen jälkeen kun sitä vertaa vaikkapa s80:n high performance audiolla varustettuun autoon. Tuossa s80:ni voi musiikista melkein nauttiakin. Toisessa autossani v70:ssa (momentum 2011) on selvästi heikompi äänentoisto. Isompi tila kaipaisi enemmän tehoa ja mielestäni ainakin bassoja.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2014, 08:48:47 kirjoittanut Nortti »

Poissa FarmariV70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Kiitos vinkeistä. Mitä mieltä olette, jos alkuperäiset kaiuttimet korvaisi High performance- tai Summum- sarjan alkuperäisillä paremmilla kaiuttimilla. Eli erillissarjat eteen ja taakse. Mahtaako auttaa mitään? ja riittääkö alkuperäis vahvistimen teho 4 x20W (josta varmaan todellista 4 x 8-10W  :) ). Jollain foorumilla kaveri kertoi laittaneensa Alpine SPG-17CS erilliskaiuttimet ja hän oli tyytyväinen muutokseen.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Kiitos vinkeistä. Mitä mieltä olette, jos alkuperäiset kaiuttimet korvaisi High performance- tai Summum- sarjan alkuperäisillä paremmilla kaiuttimilla. Eli erillissarjat eteen ja taakse. Mahtaako auttaa mitään? ja riittääkö alkuperäis vahvistimen teho 4 x20W (josta varmaan todellista 4 x 8-10W  :) ). Jollain foorumilla kaveri kertoi laittaneensa Alpine SPG-17CS erilliskaiuttimet ja hän oli tyytyväinen muutokseen.
Summum on auton varustetaso, ei kerro stereoista mitään. Paras tehdassarja on Premium sound ja sen elementit ei taida käydä kovin helpolla, siinä tuli myös 5x1X0w digitaalivahvari. Omassa on mankan oma vahvistin ja siinä ainakin riittää teho ihan omiin tarpeisiin ovikajareissa. Hyvät tarvike-elementit, tukeva asennus sekä vähän lisää äänieristystä niin tulee ihan ok.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Aiheesta löytyy keskustelua autohifi-osiosta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24419.0

Noiden ohjeiden avulla asensin Rainbow-kaiutinsarjan ja vaimennusta etuoviin. Jakosuotimessa oli säätömahdollisuus diskanttien voimakkuudelle ja jätin sen oletusasentoon. Tällä asetuksella diskanttien voimakkuus oli selkeästi liian kova ajon aikana, mutta en jaksanut heti alkaa oviverhoilua irroittamaan säätämistä varten. Päätin sitten kokeilla taajuusvasteen mittailua ja suoristusta kytkemällä signaaliprosessorin Ipodin ja aux-liitännän väliin. Hyvin pian oli todettavissa, että radion sisäinen vahvistin ei (tietenkään) riitä mihinkään jos haluaa mataliakin ääniä kuulla.

Seuraavaksi olikin projektina selvittää, mihin väliin vahvistimen saisi kytkettyä ja mistä sille saisi virtaa sekä herätesignaalin. Etumatkustajan oven kynnyksen alta löytyy liitin, jossa on kaikkien neljän oven kaiutinkaapelit. Virransyötössä minulla oli tuuria: autoni on varustettu johtosarjalla, jossa on valmis 50A:n sulake ja syöttökaapeli matkustajan jalkatilaan asti vahvistinta varten. Nämä johdot jatkoin tavaratilan pohjan alle, johon sijoitin vahvistimen ja signaaliprosessorin.

Signaaliprosessori osaa käynnistyä, kun se saa äänisignaalia ja herättää sitten vahvistimen. Heräämiseen menee kuitenkin pieni hetki  ja jos äänentoisto ei ole päällä, niin parkkitutkan tai driver supportin hälytysäänet saattavat viivästyä kriittisellä hetkellä. Tätä varten tarvittiin vielä erillinen heräte, joka varmistaa laitteiden päällä pysymisen aina kun auto on käynnissä. Heräte löytyi tavaratilan vasemman sivun sulakebokseilta, taisin käyttää takapenkin hieronnan tai jonkun vastaavan tyhjää sulakepaikkaa. Lopputulos toimii lähes täydellisesti. Joskus jos äänentoisto on ennen starttia käytössä, niin käynnistys mykistää vahvistimen muutamaksi sekunniksi. Tämä ei haittaa, koska startin jälkeen tärkein eli peruutustutka piippaa takakaiuttimien kautta ja ne ovat edelleen kiinni suoraan radiossa. Selvitystyötä, askartelua ja säätämistä tuossa projektissa oli kohtuullisen paljon ensikertalaiselle. Jos homma ei harrastusmielessä kiinnosta, niin se kannattaa teettää.

Lopputulokseen olen tyytyväinen. Alarajataajuus tuli säädettyä 40 Hz:n kohdalle, tuohon juuri pääsi Rainbow SL-C6.2 kaiutinsarjalla kun kuunteluvoimakkuus pysyy maltillisena. Ehkä tuosta taajuudesta jo puuttuu napakkuutta, ollaan kuitenkin jo kaiuttimen speksien ulkopuolella. Subwooferilla saisi siis lopputulosta vielä parannettua. Riittävän helppoa ja piilotettavaa subwooferia ei kuitenkaan löytynyt, joten tämä sai riittää tähän autoon. Etukäteen epäilin, että äänen laatu kärsii kulkiessaan AUX-liitännästä radion kaiutinliitäntöjen kautta tavaratilaan ja sieltä takaisin oviin, mutta tästä ei tullut ongelmaa. Signaaliprosessori katkaiseen maayhteyden, niin mitään hurinoitakaan ei pääse syntymään. Ja kyllä se radiokin kuulostaa paremmalta, ihme kyllä.

 

Samppasport  Futurez