Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?

  • 13 Vastauksia
  • 5337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sallaruotsalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Hei!
Tarvitsisin täältä asiantuntemusta otsikon kyseisestä mallista. Olen tosissaan omistanut Volvon 3 kk ja ollaan yritetty selvittää tehojen häviämistä moottorista kiihdytyksestä. Oireet ovat seuraavat:
Kierrosten mentäessä yli 2500 ja ravakassa kiihdytyksessä auto menee suojatilaan ja ajotietokoneen näyttöön tulee teksti moottori tarvitsee huoltoa. Moottorista kuuluu lisäksi ääni, joka kuulostaa siltä että jostakin kohtaa ilma pääsee ulos. Emme ole saaneet omin avuin selvitettyä vuotopaikkaa, mutta lista jatkuu. Tarvittaisiin myös apua välijäähdyttimen mahdollisessa vaihdossa. Joten hommaa riittää... Olisiko täällä kellään kiinnostusta tulla katsomaan tai korjata kyseisiä vikoja?
Mahdollisesti jos apu löytyy läheltä Kuopiota tai Pohjois-Savosta, olisin erittäin kiitollinen. :)

Terveisin Salla :)
Volvo v70 2.4 D5 -03

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #1 : 12.11.2014, 17:41:40 »
Kaverilla oli samaa hyytymistä moottorissa.
Viaksi todettiin että turbo on rikki.
Kannattaa tarkastaa kaikki letkut ja putket ettei vika ole niissä.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #2 : 12.11.2014, 17:48:12 »
Aika tyypillisiä oireita. Kokeile kirjoittaa foorumin etusivulla olevaan "Google täsmähaku"-kenttään ECM 6805

Löytyy useampi topikki samoista oireista, joten niitä lukemalla voit antaa avuliaalle asentajalle seikkaperäiset ohjeet vian korjaamiseksi :)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #3 : 12.11.2014, 17:50:34 »
Luultavampia vikapaikkoja turbolta lähtevä kovamuovinen putki koneen alitse, ahtojäähdyttimen repeämä tai letkut ennen ja jälkeen ahtojäähdyttimen.
Katso myös keskustelut hakusanalla 6805. Niissä on käsitelty vastaavia ongelmia, mitkä on usein johtuneet alipaineongelmista, ilmavuodoista tai turbon karstoittumisesta.

edit. Hidas ja maestro itse ehti vastaamaan :)

Poissa Sallaruotsalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #4 : 12.11.2014, 18:29:13 »
Joo kävin lukaisemassa kyseisen palstan ja tuli tietoa paljon, mutta ongelmana tosissaan on se että tämä meidän kyseinen autojen laittelija ei ole oikein korjaillut tätä kyseistä merkkiä ja hän haluaisi mieluusti ihmisen siihen avuksi, jolla olisi kokemusta Volvon korjaamisesta siellä omassa pajassa. Voisiko vika myös johtua jos välijäähdytin vuotaa? Mitä tuumaatte?
Sitten vielä lisäkysymys? Mikä on ongelmana kun polttonestelämmitin ei suostu menemään päälle tai kolmio syttyy, mutta menee suoraan on tilasta off-tilaan. Onko joku teistä perehtynyt myös korjaamaan niitä?

Kiitoksia etukäteen jo vastauksista ja toivottavasti löytyisi innokas korjaajakin  ;D
Volvo v70 2.4 D5 -03

Poissa Pka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #5 : 12.11.2014, 18:40:32 »
Alkuperäiseen viestiin, Turbon siivet tai ahtopainesäädin jumittaa. Toiseen viestiin, tuossa on monta mahdollisuutta, karstaisesta palopesästä sytytyshäiriöön. Arvailujen sijaan kannattaisi nyt kysellä VIDA käyttäjien perään, jotka pystynevät lukemaan nuo merkkikohtaiset (Myös Webasto) vikakoodit.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #6 : 12.11.2014, 19:14:07 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333.msg882029#msg882029 esim tästä löytyy aika hyvin kaikki riittävä tieto. Ilmanputsarilta lähtee seuraamaan alipaineletkuja ja testaa esim injektioruiskulla ja alipaineen puolelle näyttävällä painemittarilla että kaikki pitää alipainetta.

Turbolta lähtee seuraamaan painepuolta ja katsoo että kaikki on kunnossa. Konepelti auki ja moottorin ryntäytyksellä näkee ja kuulee että onko letkut ja välijäähdytin ehjä. Ei pitäisi olla mitään ihmeellstä jos vain hiemankin ymmärtää autojen sielunelämää (itsekin opettelin itse tämän foorumin avustuksella).

Ardic on lukossa syystä tai toisesta. Vesipumppu rikki, sytytyshäiriö hehkutulppa rikki syitä voi olla monia. Vikakoodit lukemalla pääsee paremmin käsiksi ja vain siten saa lämmittimen avattua lukosta.

Poissa Sallaruotsalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #7 : 12.11.2014, 19:20:46 »
Onkohan kellä sitten täällä semmosta laitetta jolla sais selvitettyä nuo tarkat vikakoodit?
Kannattaako osat hommata sitten mitä kautta?
Olisiko innokasta asentajaa?
Volvo v70 2.4 D5 -03

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #8 : 12.11.2014, 20:22:07 »
Onko lähettyvillä Volvokorjaamoa? Aja sinne, kerro mikä vaivaa ja pyydä arvio kustannuksista. Luetuta nyt aluksi ainakin vikakoodit.

Poissa Sallaruotsalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #9 : 12.11.2014, 20:36:40 »
Lähin Volvo korjaamo on Kuopiossa ja välijäähdyttimen vaihto oli 500-600 € hintaluokkaa.
Meiltä on noin 45-50km.
Mitä omalla tietokoneella olen saanu vikakoodin p0244 tai 224.
Muita tarkempia en ole saanut.
Eikö ole täällä ihmistä, joka vaikka harrastuksen pohjalta korjailee autoja?
Asiantuntemusta täältä löytyy, kiitos siitä, mutta apua tarvittais korjaustöissä.
Jos  mahollisesti sellainen henkilö löytyis, totta kai korvattais jollain tavalla...
Volvo v70 2.4 D5 -03

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #10 : 12.11.2014, 22:36:10 »
Mikä syynä että välijäähy pitäisi vaihtaa? Vuotohan saattaa ollaa juuri siinä välijäähyssä. Paineet karkaa ja menee vikatilaan. Itsellä ahtoputki oli haljennut moottorin alta, joka aiheutti kyseisen oireen. Auttaisin jos pystyisin, mutta reissuhomma työssä menee lähes  kaikki aika.  :-[
Mutta pikku vinkkinä: älä vie volvolle, maksaa maltaita ja saat puoleen hintaan saman työn yleispaijoista. Ei nämä Volvot niin erikoisia ole että vain merkkikorjaamot osaisivat näitä korjata.  :2funny: .
Mutta, itse olen tulossa huomenissa etelä savoon, Varkauden liepeille. Löytyy lukija, joka ymmärtää kaikki volvon yksiköt.
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa Sallaruotsalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #11 : 31.05.2015, 14:46:46 »
Nyt on käytetty Kuopiossa ad korjaamolla Timo v:llä pajalla ja tällä näyttämin välijäähdytintä ei tarvitse vaihtaa koska vuotoa ei ollut. Nyt ajellut useamman kymmenen tuhannen kilometriä ja nyt on ilmennyt että kun auto on vikatilassa ja lähdet esimerkiksi nelosella kiihdyttämään jalka kaasulla ja pohjaan painettuna, vikatila poistuu ja auto lähtee kiihdyttämään taas normaalisti. Tällä viikolla juteltiin ad:llä että olisko ahtopaineensäätimessä vika, että vaihtaisi sen?
Turbossa ei  väljystä ollenkaan eikä siipien jumittamista.
Volvo v70 2.4 D5 -03

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #12 : 31.05.2015, 16:13:47 »
Täristääkö auto kun käy paikallaan ja poljet jarrun pohjaan?

Voisi olla nuo moottorin alipainetyynyt. Samalla kannattaa katsoa se vaihteiston etutuki keulasta. Se on siinä kuljettajan puolella apurungosta vaihteitoon.
Sitten se moottorin ylätukikumi.

Jos moottori pääsee keinumaan liikaa kiihdytyksessä voi se aihettaa ongelmia ainakin myöhemmin.

Tuo kun kuvailut että ilmaa pääsisi pois viittaa mielestäni vuotaviin ahtoletkuihin ja tukikumityynyihin

Itse uusin turbolta lähtevän kumiputken mutka siihen muoviputkelle ja suhinat hävisivät lähes täysin. Eikä mene enää vikatilaan
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Sallaruotsalainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 vm.2003 2,4 D5 manuaali innokasta korjaajaa?
« Vastaus #13 : 31.05.2015, 18:18:57 »
Hieman ja sittenhän tuo korjaaja myös sano että pakoputken suojus on ruostunut irti että se rämisis siellä kun auton käynnistää ja painaa jarrua. Suhinasta sano että hänenkin xc70 kuuluu sama suhina kiihdyttäessä, sen sano kuuluvan ilmanputsarista.

Aikaisemman omistajan aikana oli työselvitykseen avainvaunulla kirjoitettu ruostuneista moottorin kiinnikkeistä ja ilmanputsarin yksi kumityynyistä on rikki.

Volvo v70 2.4 D5 -03

 

RallyBaron  Samppasport