Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin

  • 55 Vastauksia
  • 27393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #45 : 20.12.2014, 09:59:16 »
Kromipytyissä ajetaan sitten valu renkailla.

No oikeesti piti vaan kertoman omakohtainen tarina kun omasta hölmöilystä unohtu tohon varttimaililaitteeseen vaihtaa öljyt viikonlopun ajojen jälkeen ni seuraava viikonloppu ajettiin samoilla öljyillä ja ku sitä ohivuotoo kuitenkin on vähän kun viileällä koneella revitään ja ei tule tarpeeksi pitkää ajoo et haihtuis öljyn joukosta bensa tai etanoli.. No kuitenkin varttimailiveto kympissä samoilla öljyillä kun burniksesta laski kierroksia ni kuuli kalkatuksen ja samoin tein sammutin ni laakeri oli käytännössä kadonnut rypistetyn tinapaperin näkösiks silpuiks sumpun pohjalle ja kanki oli sinertynyt kohtuu reilusti ja kangen pultitkin oli siniset toiselta puolelta ja niin kierot etteivät meinanneet pois tulla. Siltikin normi nitraamattoman kammen sai oikaistua ja hiottua ekaan alikokoon joka kaulalta ja sai vielä huimasti sikaa ja käsittääkseni on vieläkin hengissä. En usko että nitraus tuollaisessa tapauksessa pelastaa mitään, mutta ehkä jossain määrin pienemmissä kaputeissa pois auttaakkin...

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #46 : 20.12.2014, 11:47:42 »
Tulivaan mieleen että voisko tuota nitrausta käyttää esim kuluneeseen kelkan sylinteriin koska se kromaaminen on kuulema aika hintava operaatio. Kestääkö sitten samallatavalla kulutusta?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #47 : 21.12.2014, 14:58:47 »
Tulivaan mieleen että voisko tuota nitrausta käyttää esim kuluneeseen kelkan sylinteriin koska se kromaaminen on kuulema aika hintava operaatio. Kestääkö sitten samallatavalla kulutusta?

kelkan pytyssä ei ole putkea, vaan suoraan alumiiniin tehty nicasil-pinnoitus. Eikä sille ole oikeastaan vaihtoehtoa, paitsi putkitus valurautaputkella (ainakin LA-sleeveltä löytyy useimpiin korvausputki.)
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #48 : 22.01.2015, 11:24:49 »
tulin vaan mieleen että eikös a ryhmän 240:ssä ollut laatikoitten rattaitakin nitrattu että saatu kestämään.

ihan mielenkiinnosta. paljonkohan paranee kestävyys?
tuohon hintaan nähden ei varmaan paljon korkeampi olisi ratassarjan nitraus vrt. kampikaseliin.

ja kun esim. vertaa ison(53) ja pikku(37) 6-v zf keskimääräisiä hintoja (ebay.de:ssä pikkuset tais olla n.300e ja isot n.700e) niin jäisi vielä jopa rahaa käteenkin, tosin laatikon purku ja kasaus olis hommana. Tämä tuli mieleen siis jos henkilöllä X ois laite, joka hipoo pikku zf:n maksimirajaa, niitä kun on enemmän saatavilla...
...Tiestysti voihan olla että nuo laatikot on jo valmiiksi nitrattu.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Jee jee
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #49 : 22.01.2015, 12:28:40 »
tulin vaan mieleen että eikös a ryhmän 240:ssä ollut laatikoitten rattaitakin nitrattu että saatu kestämään.

ihan mielenkiinnosta. paljonkohan paranee kestävyys?
tuohon hintaan nähden ei varmaan paljon korkeampi olisi ratassarjan nitraus vrt. kampikaseliin.
Huonot ja huolimattomat vaihdot ne askit taitaa pääsääntöisesti rikkoa eikä koneen tuottaman voiman määrä. Eli noinkohan askin nitraamisesta olisi mitään käytännön hyötyä kuitenkaan.
!

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #50 : 22.01.2015, 15:54:28 »
tulin vaan mieleen että eikös a ryhmän 240:ssä ollut laatikoitten rattaitakin nitrattu että saatu kestämään.



Asiaa tuntematta tarkemmin luulen että tuossa tapauksessa on haettu kulutuskestävää pintaa ilman karkaisua. Joko esim. mittatarkkuuden tai muun syyn takia.

Siviililaatikoissa on yleensä pintakarkaistut osat, joskus vanhemmissa ja itävehkeissä jopa läpikarkaistut.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #51 : 28.01.2015, 12:03:50 »
En lähtis paljoo ZF poikia neuvomaan miten laatikon saa kestämään. Minun kautta on menny jokunen zf laatikko ja tietääkseni Suomessa noita on saatu rikki vain repimällä, täys kaasuvaihdoissa ilman sytkakatkoa ja synkat siinä menee rikki.

Yhtäkään GS6-37 tai GS6-53 ratas vikasta laatikkoa en ole nähnyt. 320z laatikoita on väsähtänyt noin 900-1000hv drifting vehkeissä...   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa volijant

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #52 : 29.01.2015, 13:52:53 »
Kaikkia kannataa opettaa ja ohjeistaa paitsi isäänsä nu..imaan.. Ovathan noi zf laatikotkin aika nuukia öljymäärille :-[

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #53 : 29.01.2015, 15:37:30 »
No olisit nitrannut rattaat niin olis kestäny, mutta milläs se muovinen häkki apuakselin rullalaakerissa olis saatu pysymään sulamatta :D
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa volijant

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #54 : 30.01.2015, 12:38:12 »
Red line synthetic oil  vain tippa riittää ;)

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #55 : 30.01.2015, 16:14:29 »
Vaihdelaatikon suunnittelussa on aika paljon parametreja joista rattaiden lujuus on ensiarvoisen tärkeä. Lujat rattaat voidaan tehdä pienemmiksi, jolloin saadaan kompaktimpi laatikko ja taas kaikki säästöt kertautuvat. Laatikosta saadaan lyhyempi, jolloin akseleiden taipuma ei ole niin suurta. Akselit saadaan lähemmäksi toisiaan. Pyörivät osat kevenevät, jolloin synkronointi toimii paremmin. Eli eiköhän ne siellä ZF:llä, Getragilla ja Köpingissä ole tehneet niistä rattaista juuri niin hyviä kuin niistä pystyy tekemään.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

 

Autoracing  KL-varaosat