Carwist  Race.fi

Veneilyä

  • 424 Vastauksia
  • 102999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 576
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Veneilyä
« Vastaus #420 : 06.02.2020, 20:27:04 »
Vene traikkuineen tuli myytyä pois, jäi vielä Kala-Palta ja soutuvene.



Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 576
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Veneilyä
« Vastaus #421 : 28.02.2020, 15:50:16 »
Sinne lähti :'(


Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #422 : 30.06.2020, 22:04:57 »
Impellerin vaihdosta kyssäri. Kovin moni suosittelee vaihtoa, esim. Vene-lehdessä 3 vuoden välein. Onko kokemusta, onko tuo vain myyjien aikaansaama käsitys, vai perustuuko faktaan? Ei ole kallis homma itse tehtynä, mutta pieni vaiva kuitenkin ja huvikseen en vaihtaisi myöskään siksi, että kokemus nykymaailman kiinankumischeissesta pistää epäilemään, että originaali kestää vaikka maailman tappiin, mutta kiinankumilla tuo vaihto on sitten todellakin jokavuotinen ilo. Kyse on siis veteraanista -89 vuoden Evinrude 30 hp ulkolaitamoottori, jolla ajettu todella vähän ikäänsä nähden ja vettä ruiskii edelleen hyvin, eikä edes vesi- ja ilmahelteillä ollut polttavan kuumaa poistuva vesi kummastakaan suihkusta kovan ajonkaan jälkeen.

Joistain lähteistä luin, että sisälaitamoottoreissa ei hajoaisi itsekseen "ikinä", vaan tukoksen aiheuttama veden voitelun puuttuminen olisi "aina" syynä. Onko jollain kokemusta, miten homma oikeasti menee? Ristiriitaista infoa on maailma täys.

En ole koskaan joutunut tuollaista vaihtamaan, kokemusta on tuon lähes käyttämättömän Evikan lisäksi -67 vuoden(!) Johnson 20 hp ja -91 vuoden Mercuru 9.9, joilla ajettu melko paljon, paitsi viimeiset 10 vuotta seisseet lähes tyystin. Kaikki olleet perheessä uudesta asti. Johnsonista en tiedä, millainen pumppu siellä on, mutta vettä sekin edelleen ruiskii originaaliosilla. Tuolla kokemuksella en ihan heti osta väitettä, että siipipyörä olisi hyvä vaihtaa "joka vuosi". Toki uudempien kiinanmuovikumivehkeiden kanssa voi olla asia ihan toisin.

muoks: Oli kyllä viime viikolla ihan mahtavat kelit veneillä Puulalla. Kun vihdoin saanut mökinkin asuttavaan kuntoon ja veteraanikoneen pörpöttämään todella hienosti, niin loppui venekuume kuin seinään. Upea laite, hiljaisempi kuin moni nykypäivän nelitahti ja teho/paino suhde omaa luokkaansa. Kevyessä veneessä (muistaakseni 150kg?) meidän 6-henkinen perhe (n. 400 kg kuormaa) ja 30 hp kulki vielä kohtuudella, eli noustua suht nopeasti plaaniin pystyi vähän laskemaan kierroksia ja vielä meni hyvin pinnassa matkavauhtia. Nelitahdilla kynnettäis vieläkin keula pystyssä aaltoja plaania odottaen :D
« Viimeksi muokattu: 30.06.2020, 22:21:23 kirjoittanut riisikippo »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1734
Vs: Veneilyä
« Vastaus #423 : 01.07.2020, 09:03:52 »
Impelleri on vähän samanlainen osa kuin jakohihna. Voi toimia ties miten kauan tahansa, mutta hajotessaan tuhoaa koneen. Ajomäärä tuossa ei ole kriittinen tekijä vaan ennemminkin pitkät seisontajaksot. Siivet ovat melkoisen mutkalla ja saattavat murtua.
Itsellä on Yanmarin meridiesel vuodelta -84 ja impelleri on käsittääkseni alkuperäinen. Toki uusi löytyy siltä varalta, että summeri alkaa soida ylikuumenemisen merkiksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #424 : 02.07.2020, 11:18:43 »
Jep, ulkolaitamosassa vaihto kesken matkan on toki hankalampi homma ja siihen en haluaisi joutua, mutta kaipa tuonkin huomaisi ennen konerikkoa, kun on tapana katsella suihkua silloin tällöin ja ehkä outo äänikin lähtisi? Se reissu vaan olisi sitten siinä.

On se varmasti parempi avata ja tarkistaa pääasiassa seisseen 30-vuotiaan Evinruden tapauksessa ja samallahan tuon vaihtaa, kun vaan löytäisi originaalin tasoisen osan. Jotenkin silti tuntuu tuo 3 vuoden vaihtoväli hätävarjelun liioittelulta, kun mutulla alkaa tuntua, että jos on kunnollinen siipipyörä, joku 10 v voisi olla täysin turvallinen vaihtoväli. Jakohihnavertaus on varmaan aika hyvä ja kyllähän niissäkin hyvillä vehkeillä ajaisi oikeasti 3 x vaihtovälin, eli jos impelleri kestää 30 v, 10 v olisi turvallinen aika. Mutta sitten on automerkkejä, joilla hihna kestää murto-osan toisista merkeistä... Siitäköhän tuo yleinen 3 v suositus impellereissäkin johtuu.

No OMC:issä väitän, että originaaleilla 10 v on vielä täysin turvallinen vaihtoväli ainakin makean veden käytössä.

 

KKD Motorsport  Samppasport