Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kun Volvon (lelu)neliveto ja huolto ei toimi

• 13 Vastauksia
  • 24379 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pallep

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kun Volvon (lelu)neliveto ja huolto ei toimi
« : 23.11.2014, 11:57:16 »
Pakko purkautua johonkin suuntaan tästä maanmainiosta Haldexista... Aiemmin jo harmitti, kun huomasin että tilaamassani autossa olikin Gen5-versio aiemman hyvin toimivan Gen4:n sijaan. Tämä harmittaa edelleen, mutta tästä olen jo aiemmin valittanut tarpeeksi, eli ei siitä sen enempää.

Nyt vaan tuo Haldex on päättänyt lakata toimimasta siten, että auto ei siitä ilmoita - se vaan ei toimi ollenkaan. Loppukesästä jo soitin Bilian huoltoon aiheesta, ja vastaus oli, että "kyllä se silloin toimii, jos auto ei siitä mitään ilmoita". Olin kovasti eri mieltä, mutta ajattelin että katsokoot sitten marraskuussa huollossa.

Ennen marraskuun huoltoa auto yllättäen antoikin mittaristoon parina päivänä ilmoituksen "AWD ei käytössä, vaatii huollon". Suurimman osan ajasta auto ei valittanut asiasta ollenkaan, mutta ei kyllä toiminutkaan.

Huollossa pyysin tarkistamaan tämän, ja mainitsin sekä varatessa, että huoltoon jättäessä siitä, että ei se toiminut ennen tuota ilmoitustakaan, tarkistattehan nyt kunnolla sen toiminnan. Autoa hakiessa kerrottiin, että Haldexin öljypumppu oli vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty, osana huoltoa. Ei tullut mieleen tässä vaiheessa kysyä, että testasittehan varmasti sen toiminnan - totta kai näin tehdään, kysymättäkin! Ei tullut myöskään mieleen, että tämä pitäisi itse tarkistaa.

Karu totuus paljastui perjantaina lumien tipahdettua etelärannikollekin - eihän se toimi. Miten ihmeen vaikeaa voi olla "korjatun" asian tarkistaminen? Itse olen aina pitänyt tuota itsestään selvyytenä, mutta ei näytä olevan. Sinisen omamekaanikkohuolto toimi alussa hyvin, suorastaan erinomaisesti, mutta nyt sen bulkkiutuessa taso on laskenut koko ajan. Taso alkaa lähestyä uhkaavan vaarallisesti aikaa ennen omamekaanikkoja, jolloin joka kerta huollossa oli jätetty jotain pyydettyä tekemättä, ja kaksi kertaa kolmesta oli lisäksi hajoitettu jotain. Onneksi aivan siinä ei vielä olla.

Millaisia kokemuksia muilla on? Itsellä tämä oli ensimmäinen, ja alkaa tuntua että todennäköisesti myös viimeinen näitä leluvetoisia autoja, näistä näkyy kertyvän vain pahaa mieltä. Todennäköisesti joudun maanantaiaamuna aiheesta soittaessani taas käyttämään ensimmäiset minuutit todisteluun miten olen testannut, mistä tiedän ettei nelikko toimi, ja olenko nyt aivan varma asiasta, nämä kaikki vielä muutamaan kertaan. Ja tämä kaikki siksi, ettei huollossa viitsitä tarkistaa omia tekemisiä.  >:(

Niin, ja autohan on V60 D4 AWD MY13, jos se jotakuta kiinnostaa. Ikää tasan kaksi vuotta.
V60 T8 Inscription

Poissa JPN_V70D3OR

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: Kun Volvon (lelu)neliveto ja huolto ei toimi
« Vastaus #1 : 23.11.2014, 13:30:19 »
Perjantaina tuli työnnettyä yhtä '4'-veto Passattia ojasta, käytännössä oli 1-vetoinen (toinen takapyörä) - oli suvikumeilla mennyt mutka suoraksi. Reilulla kaasun käytöllä auto sitten suostui etenemään, mutta vauhtia piti olla reilusti liikaa.

Poissa Volvo XC60

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 23.11.2014, 20:23:17 »
Minulla kokemusta tuosta gen-4 haldexista edellisessä XC 60:sessä ja nykyisessä V60 AWD:ssä (2014 malli) on taas tuo uusin gen-5 versio ja missään ei huomaa eroa noiden välillä se on kuitenkin varma totuus. Kilometrejä takana noilla yhteensä reilusti yli 100 000 km ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut vaikka autojen tehoja on nostettu ohjelmilla ja kenkääkin ovat saaneet. Vaikka keski-ikäinen olenkin niin tykkään joskus hieman sladitella autoilla ja molemmilla se onnistuu aivan samalla lailla pelkällä kaasulla kunhan muistaa kytkeä ajonvakautuksen pois pelistä. Volvon huoltoon olen enemmän kun tyytyväinen ainakin täällä itä suomessa. Joten ei se ole lelu neliveto sinulla nyt vain ollut todella huonoa tuuria ja autossa on ollut jotain vikaa varmaan jo uudesta lähtien. Muuten minä olen lähtenyt nykyisella gen-5 haldexilla sellaisesta paikasta liikkeelle mistä kaverini Audi A4 Quatro  (myös 2014 mallia) jäi sutimaan yhdellä etu ja yhdellä takapyörällä, eli Volvon ajonvakautus osaa hoitaa nuo tilanteet hyvin (meidän oli pakko testata tätä viime talvena kun kaverini piti tuota Audia ainoana oikeana nelivetoisena autona).

Poissa J2K

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 23.11.2014, 21:32:28 »
Tähän voisi heittää että youtubesta löytyy paljon videoita jotka todistaa miten audin neliveto ei toimi.
En saanut kännyllä liitettyä, mutta haku "volvo cx60 vs audi q5" kertoo paljon tuosta toimimattomuudesta. Itse en koskaan tule ostamaan audia.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Kaksnelikantti

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 23.11.2014, 23:23:58 »
Itse muistan myös katsoneeni youtubesta videon missä autot ajettiin siten että toisen puolen renkaat oli rullilla ja Volvo oli yksi niistä harvoista joka siitä lähti vielä liikkelle.

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 24.11.2014, 07:18:19 »
Ymmärrän aloittajan Witutuksen tuon Bilian huollon suhteen. Sellaista se on vähän joka merkillä, omienkin kokemusten mukaan. Sen lisäksi että eivät osaa hommiaan, weetuttaa ylimielinen asenne. Noihin auttaa vain asiallinen napakka vaatiminen. Varaisin ajan ihan sinne korjaamon puolelle (ei niiden huollon valohoitajien tykö) ja menisin itse mukaan tekemään diagnoosin ja kuuntelisin korjaajan ehdotuksen toimenpiteistä.

Sillä että jonkun muun Haldex toimii tai youtubessa on toimivia Haldexeja ei liene hirveästi arvoa aloittajalle?
Tesla S75D '17

Poissa Timo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #6 : 24.11.2014, 16:33:40 »
Tuttua, niin tuttua, sekä tekniikan hienous että huoltoukkojen ammattitaito, voisipa avautua itsekin.  :hello: Laittaapi manuaaliaskilla olevan Subarun niin tietää varmasti että takarenkaatkin vetää. Ei ole sonnasta tehtyjä booriholkkeja, esipainepumppuja jotka kestää hyvällä tuurilla 200tkm ja paineantureita jotka kohta pumpun vaihdon jälkeen saa uusia. Huoltokin pelaa kun ei vie Wetterille.  :D Jotakin vikaahan siinäkin merkissä on kun piti vaihtaa pois, vieläpä lumien lähdön jälkeen niin ettei tätä Volvon hienoa systeemiä saanut kunnolla koeponnistettua. Jospa se nyt vähän aikaa menisi, kun on korjaamoille kesä ja syksy viety aina vain lisää rahaa että saisi tuon kuntoon. Nyt viimeisillä liukkailla jo alkoi tuntua että saattaisi olla jonkinlainen "neliveto" alla!  8)
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa VT86

• Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Accidental Motorsport - Koska voin
« Vastaus #7 : 24.11.2014, 16:40:35 »
Ennen kuin juttu rupeaa rönsyilemään, muistakaa pysyä aiheessa! Tästä ei tule, torsen-haldex-napalukko väittelyä!
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19 => Bmw 225XE
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa pallep

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 25.11.2014, 15:15:09 »
No niin, eilen aamulla soitin huoltoon, jossa vastasi sama, auton huoltanut mekaanikko, ja ilmeisesti muisti tapauksen. Hyvää asiassa oli se, että auton sai viedä sinne heti tsekattavaksi (onneksi näin pystyin tekemään), ja se meni heti työn alle. Noin vartin päästä mekaanikko tuli takaisin, ja kertoi että eihän se tosiaan toiminut. Nyt on säädetty ja päivitetty ja testattu, että toimii. Tämän totesin sitten itsekin.

Sinällään hyvä, että homma hoitui näin, mutta kun tuo olisi pitänyt tehdä jo heti huollon yhteydessä  >:(  Huolestuttavaa oli myös kommentti "seuraile sitä ja tuo sitten tänne säädettäväksi jos taas joskus tarvii".  :'(

Ottamatta kantaa minkään paremmuuteen (kuten muistutettiinkin  :) ), juttelin aamupäivällä kaverin kanssa, jolla oli pari vuotta sitten suht uusi XC70. Sanoi että vastaavia ongelmia oli koko ajan, välillä toimi, välillä ei. Tähän kyllästyneenä kaveri vaihtoi sitten normaalivetoiseen autoon, niin ei tarvitse kantaa murhetta siitä, että vetääkö kaikki pyörät vai ei. Näin saattaa käydä itsellekin, mutta se jää nähtäväksi.
V60 T8 Inscription

Poissa TPK1980

• Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
« Vastaus #9 : 25.11.2014, 15:30:06 »
Eli Volvon voimansiirtoinssit ei o onnistunut softan tekemisessä.
Ainakin mitä itse joutunut ajamaan toisen merkkisiä 5th gen Haldex:lla varustettuja laitoksia niin ne on toiminut ihan helvetin hienosti.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Sakko1111

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 25.11.2014, 16:13:02 »
Juuri korjaamolta tulleena ottaa pattiin ja lujasti. Luultiin, että XC90 nelivedonpumppu on rikki mutta ei. Nyt sitten vika on ehkä laatikon päässä, ei pyöri kardaani.
Onko kokemuksia tuosta viasta kuinka kalliiksi tulee? 

Poissa Ristus

• Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
« Vastaus #11 : 25.11.2014, 16:21:13 »
Juuri korjaamolta tulleena ottaa pattiin ja lujasti. Luultiin, että XC90 nelivedonpumppu on rikki mutta ei. Nyt sitten vika on ehkä laatikon päässä, ei pyöri kardaani.
Onko kokemuksia tuosta viasta kuinka kalliiksi tulee?
booriholki, booriholkki. enemmän korjaamolla hakusanalla booriholkki
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Stinger

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 26.11.2014, 05:49:41 »
Noin vartin päästä mekaanikko tuli takaisin, ja kertoi että eihän se tosiaan toiminut. Nyt on säädetty ja päivitetty ja testattu, että toimii. Tämän totesin sitten itsekin.

Sinällään hyvä, että homma hoitui näin, mutta kun tuo olisi pitänyt tehdä jo heti huollon yhteydessä  >:(  Huolestuttavaa oli myös kommentti "seuraile sitä ja tuo sitten tänne säädettäväksi jos taas joskus tarvii".  :'(

Tuosta haluaisin kyllä kuulla tarkemmin Bilialta, mitä siellä säädetään ja mitä pitäisi seurailla? 
Tesla S75D '17

Poissa pallep

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 29.11.2014, 08:53:23 »
Tuosta haluaisin kyllä kuulla tarkemmin Bilialta, mitä siellä säädetään ja mitä pitäisi seurailla?

Mekaanikko sanoi tiivistettynä aika tarkkaan näin: Kalibroin öljypumpun ja säädin rajat, missä kohdin pinnat alkavat ottaa kiinni.

Seurailemaan tuskin itse pystyy muuta kuin että toimiiko se vai ei.
V60 T8 Inscription

KL-varaosat  Race.fi