Kulkukoira  Proturbo

940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein

  • 43 Vastauksia
  • 16382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Elikä konttorilla kävin ja leimaa ei tullu. Syynä liian suuret häkäarvot (putki vaihdettiin viimme vuonna) joten katti taitaa olla paskana. Motonetistä uus 169€, Wetteriltä 700€. Tsiisus. No enivei, onko kuin hankala homma vaihtaa itte?

Sitten takapalat oli suht kuluneet ja vissiin vähän kieroon kuluneet. Pitää levyt ja palat vaihtaa. Mites vaativa homma tämä on? En ole tähän kyseiseen autoon ikinä itte vaihdellu jarruosia. Kaikki mahdollinen nippelitieto ois avuksi kun kyseessä on tämmönen amatööri.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #1 : 18.05.2011, 13:25:41 »
Jarrut:

Rengas irti, hakkaa satulasta paloja pitävät lukitustapit irti, laita tapit ja peltilevy sivuun, vedä palat irti, satula irti (takaa 2x17mm kannalla pultit) vedä jonnekin sivuun, jos jarrulevyä pitää ohjuritappi tai pultti kiinni (siinä pyörän pulttien välissä) niin iroita se, vedä levy irti ja vaihda (saattaa vaatia pari vasaran napautusta), pyyhi uudesta levystä varastorasvat pois (tinneri tms.) ja laita paikoilleen, ruuvaa ohjuritappi/pultti takaisin, ota jarrusatula käsittelyyn painele männät sisään (papukaija pihdit esim.) ja käy polkemassa muutaman kerran mäntiä sisään ja ulos että herkistyy ÄLÄ päästä niitä kuitenkaan pullahtamaan pois eli aina joku sopiva kappale väliin, paina lopuksi männät sisään, pensselillä sutiloi vaseliinia tai öljytervaa tms VÄHÄN palojen uriin ja niihin lukitustappeihin, laita satula paikoileenn, työnnä uudet palat paikoilleen, laita toinen lukitustappi paikoilleen, pujota peltilevy ja sitten toinen lukitustappi, pyörä takaisin. Pura toinen puoli kerrallaan että voi katsoa mallia toiselta puolelta jos tarvis.

Tulipas pitkä virke  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #2 : 18.05.2011, 13:33:01 »
Tack så mycket. Jospa se hoituis yhtä näppärästi kun olet kirjoittanutkin!

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #3 : 18.05.2011, 13:49:16 »
Elikä konttorilla kävin ja leimaa ei tullu. Syynä liian suuret häkäarvot (putki vaihdettiin viimme vuonna) joten katti taitaa olla paskana. Motonetistä uus 169€, Wetteriltä 700€. Tsiisus. No enivei, onko kuin hankala homma vaihtaa itte?

Ei kai katalysaattorin vaihdossa sinänsä mitään sen kummampaa ole? Laipan pultit auki ja toisesta päästä klemmari auki ja katti pois ja uusi paikoilleen ja väliin vielä uusi tiiviste. Ongelmaa tulee sitten noiden ympäristön osien kunnosta. Missä kunnossa etuputki on?

Niin joo tosiaan... antaa jäähtyä ennekuin tuohon koskee. Jos seos ei ole kohdillaan, voi palaa näpit ja kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2011, 13:54:27 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #4 : 18.05.2011, 14:30:08 »
Etuputki on semmoinen ruosteenruskehtava mutta näyttää ehjältä. En oikeen muutakaan syytä keksi kuin katti..

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #5 : 18.05.2011, 14:40:13 »
Etuputki on semmoinen ruosteenruskehtava mutta näyttää ehjältä. En oikeen muutakaan syytä keksi kuin katti..

Etuputki kustantaa motonetissä n. 65e, jos hajoaa muttereita irrotellessa. Biltemasta saa myös sellaisia kolmesta osasta putken ympärille koottavia laippoja jos se jotenkin hajoaa avatessa.

Varsinaisesta viasta en tiedä. Eli häkää tuli putkesta liikaa? Voisiko tuo johtua liian rikkaasta seoksesta? Lambda sökö tai sitten vuotaa ennen lambdaa vaikka jostain sieltä vanhan etuputken saumoista?

Laita tänne ne kaikki päästöarvot ja fiksummat varmaan keksii missä vika.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2011, 14:43:27 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #6 : 18.05.2011, 14:44:29 »
Senkun tietäis, onko mitään tapoja selvittää asiaa? En tietenkään haluais turhaan kattia vaihtaa.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #7 : 18.05.2011, 17:45:34 »
Tässäpä näitä arvoja:
Lambda 1.03 (ok vissiin), co2 11,01/11,33(tuokin ok?), CO 0,54/0,58 (tästä pomppas), HC ppm 85/31, 02% 3,02/1,12

The moose

  • Vieras
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #8 : 18.05.2011, 17:57:48 »
kuinka kylmä kone oli arvoja ottaessa?

omasta tämmöset arvot kuumana.

tyhjäkäynnillä 790 rpm
% CO 0.00
% CO cor 0.00
% CO2 12.90
ppm HC 0
% O2 2.3
LAMBDA 1.120

kierrokset 2207 rpm
% CO 0.08
% CO cor 0.09
% CO2 13.84
vol HC 0
% vol O2 0.4
lambda 1.017

toissavuonna katsuri sano et milläs sitä ajellaan, ja on vähän liian puhtaat arvot.. tänä vuonna ei kysyny mitään.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2011, 18:04:16 kirjoittanut The moose »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #9 : 18.05.2011, 17:58:49 »
Ilmeisesti kone oli kylmä mittauksessa? Nuo arvothan on ihan rajoilla... Onko vikakoodeja, käykö kone nätisti? Tuskin on kattivika, jos veikkaamaan lähdetään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #10 : 18.05.2011, 19:07:57 »
Tässä taidetaan nyt yrittää kusettaa volvon omistajaa. :hello:
Aja se peli kunnolla kuumaksi, vaikka motarilla kolmosella ja sitten suoraan ennalta varattuun seosmittaukseen.
Jos on automaatti, pikkuvaihteella kunnon ajoa ja mittaus. Saatat säästää sen kattihomman, kantsii koklata. ;)

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #11 : 18.05.2011, 21:34:31 »
Itse asiassa ajoin varta vasten koneen lämpimäksi että olisi arvot kohdillaan ja vielä konttorilla 5-10 min huudatettiin n3000rpm...

Sain levyt vaihdettua, paloja ei voinunna vaihtaa kun molemmat satulat oli suhteellisen jumissa, toiselta puolen sisempi mäntä täysin jumissa. Ei edes putkipihdeillä kahteen pekkaan mennyt takaisin. Pitää vaihtaa siis satulat. Lähteekö nuo jarruletkut miten nätisti tuosta irti? Näytti olevan aika surkeassa kunnossa se liitin.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #12 : 19.05.2011, 07:57:57 »
Itsellä on tuo 230FD ajettu nyt +570tkm ja alla alkuperäinen katti. Lujia nuo tuntuvat olevan. Paljonko kilometrejä tuolla pastorin yksilöllä takanaan?
Oma resepti tuohon nykyään on se, että käyn erikseen mittauttamassa yksityisellä (on halvempikin) päästöt ennen katsastusta. Jos häikkää (ei ole ollut), vaihdan ensin tulpat ja ilmansuodattimen, ynnä tarkastan virranjakajan kannen ja pyörijän, ynnä tulpanjohdot.  Kerran aikoinaan , kun katsastaja mittaili, oli ongelma jossain arvossa,  mutta sitten muisti katsastaja, joka itsekin volvo-miehiä, sen näille annetun poikkeus säännöksen, ja löi leiman.

Toki pidän katista hyvää huolta ja annan toisinaan kaasujen kiertää reippaasti. Tarkoittaa jotain, mitä tänne ei voi julkisesti tunnustaa... 8)
Ajamalla pakoputkisto kunnossa pysyy!

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #13 : 19.05.2011, 08:03:38 »
333tkm takanapäin.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #14 : 19.05.2011, 08:11:30 »
333tkm takanapäin.
Ei pitäs olla katti lopussa noilla kilometreillä normikäytössä, nimim.534tkm -91 b230Fn mittarissa orggiskatilla.

Toi häkä arvo on kyllä yllättävän korkea, Mutta kun kattoo tota lambda arvoa, niin syy taitaa olla laihalla käyminen, vaikka onkin katsastuksessa sallitun yläpäässä, niin se ei tarkoita sitä että muut päästöt noin laihalla ollessa menee enää rajoihin.

Lähtisin kyllä miettimään mitä syitä löytyy laihalla käyntiin...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo