Autodiagnoosi  Carcom Oy

940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein

  • 43 Vastauksia
  • 16408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #15 : 19.05.2011, 08:28:52 »
Niin, mulla loppuu tietämys näissä asioissa että ideoita kehiin vaan  :idiot2: BTW. Pystyykö noita mäntiä fiksaan mitenkään, olikin aika hlvetin kalliit nuo uudet satulat eikä tässä nyt rahassa pyöritä..

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #16 : 19.05.2011, 08:42:37 »
Sain levyt vaihdettua, paloja ei voinunna vaihtaa kun molemmat satulat oli suhteellisen jumissa, toiselta puolen sisempi mäntä täysin jumissa. Ei edes putkipihdeillä kahteen pekkaan mennyt takaisin. Pitää vaihtaa siis satulat. Lähteekö nuo jarruletkut miten nätisti tuosta irti? Näytti olevan aika surkeassa kunnossa se liitin.

Ruosteenirrotusöljyä muhimaan ja pienillä putkipihdeillä kunnon ote ja lähtee auki tai sitten Naps menee poikki. Tuskin aukeaa siitä jarruputken ja letkun liitoksesta? Jos siis hajoaa, niin uudet jarruputket ja letkut. Auton keskellä pitäisi olla T -haara, josta nuo putket lähtee. Ruuvari haaran reikään ja lenkillä pitäisi putken irrota sieltä nätisti? Ehkä sinnekin irrotusöljyt jo valmiiksi?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4516
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #17 : 19.05.2011, 09:08:08 »
Ex 940ssa kun oli CO ja HC korkealla (n.400tkm kohdalla) meni katti ja lambda uusiks, sen jälkeen toimi. Arvot oli kyllä enemmän pielessä kuin sulla ja oli kiire saada kuriin. Luultavasti pelkkä lambdan vaihto olisi riittänyt, mutta pakoputki meni samalla uusiks ja lambda oli ruostunut kiinni kattiin niin koko paketti vaihtui.
Toisella kerralla oli pelkästään CO hieman korkea, siihen auttoi virranjakajan vainhto.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #18 : 19.05.2011, 09:15:02 »
Uskoisin että jarruletku lähtee satulasta. Jos et uskalla vääntää letkun ja putken liitoksesta, löysää letku satulasta, satula irti ja sitten pyörität satulan irti letkusta niin ei tarvii niitä letku/putki liitoksia avata. ;)

Se on sitten toinen juttu jos pitää letkukin vaihtaa.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #19 : 19.05.2011, 10:02:19 »
Persus sentään, oon nyt neljään romikseen soittanu eikä missään ole jarrusatuloita. Voiko noita fiksata mitenkään?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #20 : 19.05.2011, 10:07:06 »
Persus sentään, oon nyt neljään romikseen soittanu eikä missään ole jarrusatuloita. Voiko noita fiksata mitenkään?
Josset saa ruosteenirrottimessa liottaen ja sen jälkeen voimalla jumpattua, niin uudet motonetista vaan kehiin.

65e/kpl on kyllä niin halpaa ku saippua, että en sillä rahalla kovin montaa tuntia viittis taistella vanhojen kanssa  ;D
90snt säästää biltemasta ostettaessa...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #21 : 19.05.2011, 10:46:34 »
Perseaukiselle se 65€ on viikon sapuskat  ;)

The moose

  • Vieras
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #22 : 19.05.2011, 10:54:19 »
Sain levyt vaihdettua, paloja ei voinunna vaihtaa kun molemmat satulat oli suhteellisen jumissa, toiselta puolen sisempi mäntä täysin jumissa. Ei edes putkipihdeillä kahteen pekkaan mennyt takaisin. Pitää vaihtaa siis satulat. Lähteekö nuo jarruletkut miten nätisti tuosta irti? Näytti olevan aika surkeassa kunnossa se liitin.

saahan sen satulan huollettua. Ota satula pois anna letkun olla kii jos saat jonkun pikkujakkaran siihen viereen missä tehdä.

männät mäelle ja hienolla santapaperilla niitten hionta. biltemasta tai mätänetistä uudet tiivisteet ja mäntä sisään pyöräyttäen et ei tiiviste rikkoudu.
ilmaus ruuviin lämpöä et ei katkee kun avaat mut anna sen jäähtyä sen jälkeen.

ota vaan selvää onko girling vai ate jarrut takana.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2011, 10:58:42 kirjoittanut The moose »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10029
  • Teiden tukko
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #23 : 19.05.2011, 10:57:39 »
ilmaus ruuviin lämpöä et ei katkee kun avaat mut anna sen jäähtyä sen jälkeen.

Harvalla kotikokilla on kaasupilliä käytettävissä niin lämmönläähteeksi kannattaa kokeilla kuumailmapuhallinta. Jo pienikin lämpö voi auttaa avaamisessa jos ei kylmilteen lähde. Ja sitten sitä lämpöä siihen satulaan, ei suoraan siihen ilmausruuviin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

The moose

  • Vieras
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #24 : 19.05.2011, 11:00:17 »
Harvalla kotikokilla on kaasupilliä käytettävissä niin lämmönläähteeksi kannattaa kokeilla kuumailmapuhallinta. Jo pienikin lämpö voi auttaa avaamisessa jos ei kylmilteen lähde. Ja sitten sitä lämpöä siihen satulaan, ei suoraan siihen ilmausruuviin.

ei minullakaan ollut aikaisemmin, nykyään on sievert butaanipoltin. järki ostos  8)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #25 : 19.05.2011, 11:12:58 »
Persus sentään, oon nyt neljään romikseen soittanu eikä missään ole jarrusatuloita. Voiko noita fiksata mitenkään?

Sanotaan nyt suoraan, että romiksesta saisit vielä huonommat - ovat kulutustavaraa tai sitten tilalle esim tehdaskorjattua. Biltemassa oli aikanaan ihka uudet takasatulat hieman halvempia (55 eur / kpl, koottu ja sis männät & tiivisteet), mutta siitä on jo aikaa. Kun ostaa irto-osina satulat, männät tiivisteet ym, huomaa että se se vasta kalliksi tulee  ::). Olisi tietysti hyvä jos opettelisi tekemään ne kartioliitokset jarruputkiin. Volvossa on yleensä takapäässä sen verran pitkät jarruputket että yhdet voi tehdä kun vanhan katkaisee juuresta. Voi tietysti olla että joudut "konepajakouluun", jossa vähitellen oppii mikä on todella halpaa ja mikä vain näyttää siltä ;D. Autoilu ei tosin ole koskaan halpaa  :(.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #26 : 19.05.2011, 11:33:42 »
Mitä eroa on girlingillä ja atella? Autossa on absit jos se auttaa asiaa. Joo en taida romikselta ostaa, backfältilllä ois ollu, hinta 50€... ei tsiisus mitä ryöstöä.  *tumppuun-> Joo ei mulla kaasutohoa ole, pilteman kahenkympin kuumailmapuhallin kyllä löytyy.

The moose

  • Vieras
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #27 : 19.05.2011, 12:18:45 »
Mitä eroa on girlingillä ja atella? Autossa on absit jos se auttaa asiaa. Joo en taida romikselta ostaa, backfältilllä ois ollu, hinta 50€... ei tsiisus mitä ryöstöä.  *tumppuun-> Joo ei mulla kaasutohoa ole, pilteman kahenkympin kuumailmapuhallin kyllä löytyy.

muutaman millin ero jarrupalan koossa. männissä toisessa 35 mm ja 40mm halkasija, eli jos ostat tiivistesarjan ota halkaisija selville. toki se abs kannattaa tiskillä mainita. motonetis tsuumailin listaa niin tiivisteet kympin luokkaa, onkohan 940 jo vakiona rosteriset jarrumännät?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #28 : 19.05.2011, 16:50:51 »
Koitapa painaa ne männät sinne sisään tuskin ne oikeasti niin jumissa ovat. Sitä mäntää pitää painaa SUORASSA että menee, kerran vaihdoin paloja seiskan etusatulaan ja hel*etin järeillä pihdeillä painoin mäntää sisään hampaat irvessä ja kirosin kun ei menny, ammattilainen tulee viereen 35cm papukaijapihdeillä ja suitsait puristaa männät sisään.. Kyllä ne sinne menee ja jos vaan yhtään liikkeelle saat niin ne myös takaisin menee. Raota vielä suojakumia ja ruiskuta crc tms. ja uutta ihan moottoriöljyä myös pienessämäärin crc:n kanssa sinne männän juureen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940stw takalevyjen/katalysaattorin vaihto kotikonstein
« Vastaus #29 : 19.05.2011, 19:06:38 »
Biltema satulat sitten jos ne vaihtoon menee, ne on uudet uudet eikä mitkään korjatut ja parsitut "uudet", niinkon motonetissa, eikä tartte viedä vanhaa vaihdossa.

Aika surkeistakin satuloista oon tehny kelposia, isompaa puristusvälinettä kehiin ja koitat saada ne männät liikkeelle, kannattaa suosiolla tehdä pieni reikä suojakumin yläosaan ja puhaltaa sinne ronskisti jotakin liukasta sisään ennen operaatiota. Sitten kun männät liikahtaa, jarrua painamalla lähet työnteleen ne ulos, mutta älä päästä toista "karkuun" vaan avustajan avulla poljet molemmat männät aika pitkälle ulos ja sitten vasta irrotat ne kokonaan. Sitten vaan tosiaan jollaki tosi hienolla hiekkapaperilla ne männät sileeks ja uusilla tiivisteillä kasaan. Ainiin tosiaan, aloita jumppa siitä ilmausruuvista, jos se katkeaa, voit käytännössä suoraan marssia hakemaan uutta satulaa, yhestä yritin auki hitsaamalla ja se katkes 3 kertaa hitsin vierestä, sitten luovutin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Carcom Oy  Elekma