Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia

  • 57 Vastauksia
  • 12862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #45 : 07.01.2015, 23:40:43 »
Ilmanipat pikkasen auki ja anna tiputella rauhassa omalla painollansa säiliöön nestettä lisäten.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #46 : 07.01.2015, 23:46:06 »
Ilmanipat pikkasen auki ja anna tiputella rauhassa omalla painollansa säiliöön nestettä lisäten.

Pitääkö mennä ilmausjärjestyksen mukasesti vai onko väliä?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #47 : 07.01.2015, 23:48:51 »
Eipä liene väliä järjestyksellä.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #48 : 09.01.2015, 19:48:09 »
Nyt on polkimeen vihdoin saatu hyvä tuntuma ja jarrut pelaa kunnolla. Lopulta se ratkesi siihen kun jarrupalalla josta olin taltannut kitkapinnan pois väänsin nopeasti etusatulasta ulos pumpatut männät sisään niin jarrunestesäiliöstä tuli viimeiset ilmat ulos. Joku oli täällä toisessa ketjussa tuota tapaa suositellut ja täytyy sanoa että oli kyllä hyvä konsti. Olikohan sitten pääsylinteriin jäänyt ne viimeiset ilmat.
Kiitos kaikille avusta!

Tuli vielä mieleen että kun vaihdoin myös molemmat ulommat raidetangon päät, niin ohjaus muuttui uskomattoman kevyeksi. Ei siis ole tehostettu ohjaus ja ennen ei ollut nyt mitenkään erityisen kankea kun oli päässyt liikkeelle, mutta nyt on siis kevyempi kun uusissa tehostimellisissa autoissa. Mistä tämä mahtaa johtua? Onko ennen saattanut olla renkaat vähän vinossa toisiinsa nähden? Nyt siis säädin siten että raidetangon kierrettä on yhden kierteen tarkkuudella saman verran näkyvissä molemmilla puolilla.

s73

  • Vieras
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #49 : 09.01.2015, 19:55:34 »
Kulmat pielessä, säädätä kulmat kohdilleen.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #50 : 10.01.2015, 01:21:17 »
Kulmat pielessä, säädätä kulmat kohdilleen.

Voiko ohjaus siis myös keventyä jos on aurauskulmat viturallaan? Mitenkä se säätö sitten käytännössä tapahtuu jos itse meinaa tehdä?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #51 : 10.01.2015, 14:08:10 »
Voiko ohjaus siis myös keventyä jos on aurauskulmat viturallaan? Mitenkä se säätö sitten käytännössä tapahtuu jos itse meinaa tehdä?

Voi keventyä, jos kulmat ei kohdillaan. Silloin ei taida olla aurausta tarpeeksi. Tasainen lattia. Renkaisiin (vanteen reunaan) merkki. Mittaa välin. Työntää puoli kierrosta autoa eteen päin ja uusi mittaus. 2-3mm sais olla aurausta. Tehostetussa ohjauksessa milli vähemmän. Raidetantangonpäitä kun vaihtaa, niin syytä katsoa että uusi nivel yhtä pitkä kun entinen. Ei muuten kierteiden laskenta auta. Lukkomutterin kun jättää aukaisun jälkeen paikalleen, niin merkkinä uudelle nivelelle. Jos ratti vaihdon jälkeen menee enemmän vinoon, niin säätää niveltä niin, että ratti suoristuu. Pikku heitto ratissa, niin ottaa ratin irti ja paikoilleen suoraan.

s73

  • Vieras
Vs: 240 etujarru ongelmaa ILMAUSAPUA KAIVATAAN!
« Vastaus #52 : 11.01.2015, 08:02:58 »
Voi keventyä, jos kulmat ei kohdillaan. Silloin ei taida olla aurausta tarpeeksi. Tasainen lattia. Renkaisiin (vanteen reunaan) merkki. Mittaa välin. Työntää puoli kierrosta autoa eteen päin ja uusi mittaus. 2-3mm sais olla aurausta. Tehostetussa ohjauksessa milli vähemmän. Raidetantangonpäitä kun vaihtaa, niin syytä katsoa että uusi nivel yhtä pitkä kun entinen. Ei muuten kierteiden laskenta auta. Lukkomutterin kun jättää aukaisun jälkeen paikalleen, niin merkkinä uudelle nivelelle. Jos ratti vaihdon jälkeen menee enemmän vinoon, niin säätää niveltä niin, että ratti suoristuu. Pikku heitto ratissa, niin ottaa ratin irti ja paikoilleen suoraan.
Just näin.
Ellet saa kulmia kohdilleen tuolla konstilla, menee renkaat vaihtoon aika äkkiä.
Kävin äskettäin säädättämässä aurauskulmat vianorilla, hintaa tuli 80e.
Auraus pielessä yli 20mm. ja 0,5 asteissa.  ::)

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
« Vastaus #53 : 14.01.2015, 16:00:24 »
Tänään tapahtunutta: Ajoin noin 50kmh, kun matkustajan puolelta, todennäkösesti edestä kuuluu kaksi aika kovaa pamausta sekunnin sisällä. Muutaman minuutin kuluttua alkaa brake failure-valo palamaan. Jarrutaessa ei huomaa mitään erikoista, kaikki tuntuu kyllä pelaavan hyvin. Nostin keulaa ylös ja katoin olisko jarruletku poikki tms. ,mutta molemmat etujarrut näytti olevan kunnossa eikä nestettä valu mistään.

 Sitten aloin tutkia jakotukkia, jonka siis jo rempan yhteydessä avasin ja putsasin, tosin keskellä oleva mäntä oli aika tuikassa enkä sitä irrottanut. Kun anturin johdon irrottaa niin valo siis sammuu. Sitten anturi irti ja laitoin anturin johdon päähän tinalankaa ja pistin anturin reikään keskelle, jolloin valo alkaa palaa. Vaikuttaa siis että mäntä on liikkunut ja nyt se metallinen kohta on siinä anturin reiän kohdalla kun kerran valo syttyy.

Nyt kysymys siis kuuluu että mitä on mahtanut tapahtua? Olisko mäntä voinut lähteä itestään liikkeelle ja pitää äänen, vaikka ääni kyllä vaikutti kuuluvan matkustajan puolelta, mutta ei sitä ihan varmaksi voi sanoa. Vai olisiko jarrulevyn ja palojen väliin voinut mennä pieni kivi tai joku mikä olisi pitänyt äänen? Se olisi muuten todennäköisin syy äänelle, mutta kuitenkin melko varmasti tuo valon syttyminen liittyy ääneen. Huomenna on tarkoitus viedä auto huoltoon aurauskulmien säätöön, mutta pitäis ehkä samalla käskeä selvittää tätä. Itellä kun ei nyt ole enää yhtään ylimäärästä aikaa tän laittamiseen. Kaikki arvailut tän suhteen on tervetulleita

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
« Vastaus #54 : 14.01.2015, 17:00:08 »
Jotain jännäähän siellä tapahtui. Tarkista onko sulla nyt kolme vai neljä rengasta jarruttamassa. Jos jompikumpi takarengas ei jarruta niin toisessa piirissä on nesteet päässy ulkoistumaan. Edessähän sulla edelleen toisella puolella on kaksi neljästä männästä käytössä niin jarrut toimii edelleen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
« Vastaus #55 : 14.01.2015, 20:04:49 »
Jotain jännäähän siellä tapahtui. Tarkista onko sulla nyt kolme vai neljä rengasta jarruttamassa. Jos jompikumpi takarengas ei jarruta niin toisessa piirissä on nesteet päässy ulkoistumaan. Edessähän sulla edelleen toisella puolella on kaksi neljästä männästä käytössä niin jarrut toimii edelleen.

Aivan, enpä ottanut tota huomioon. Eli jos jompi kumpi piiri on suljettu niin toisen takarenkaanhan ei sillon pitäis jarruttaa lainkaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
« Vastaus #56 : 15.01.2015, 00:16:52 »
Jep :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
« Vastaus #57 : 15.01.2015, 16:22:47 »
Kyllähän siellä kaikki jarrut toimi. Huollossa katto vielä tänään kun oli aurauskulmat säädettävänä eikä ollut mitään vuotoja yms. Jakotukin mäntä on selvästi liikkunut mutta ei sulkenut kumpaakaan piiriä, joten jätän tämän nyt tähän kun kerran toimii.

 

Futurez  Kulkukoira