Nykyhetken kuosi.

Halloota. Tylsistyneenä aattelin kirjotella pientä tarinaa tosta volvosta, kun se on kerennyt kokea jonkinnäkösiä muutoksia omistukseeni tulon jälkeen. Ennen volvoa kerkesin olemaan hetken aikaa vailla autoa, nettiautoa tuli selailtua vähän aikaa (pari viikkoa) ennen kuin löytyi sopivan hintainen yksilö tampereelta.
Soitto myyjälle ja lähdettiin katsomaan minkänäkönen vehje siellä on vastassa. No, tämmönen se sitten suurinpiirtein oli:

Järkyttävää.
Tekniikka ostohetkellä:- B200et
- M46
- 1031(?) perä
- Vapaavirtaussuodatin (vau)
- Dumppi
Varusteet:- Sähköinen kattoluukku
- Ilmastointi (kompura puuttuu)
- Sähköpeilit
- Sähköikkunat
- Persegrillit
- Puolinahkasisusta
- Takalasin ja sivupeilien lämmittimet
- Vakkari
- Takapenkkiläiselle lukuvalo
Parempia kuvia ei tässä vaiheessa vielä löydy koska auton ulkonäön vuoksi ei kiinnostanut kuvata.

Kävin tosiaan ajamassa testilenkin ja totesin että laatikko vetelee viimeisiään, kakkosvaihdetta tarvi pitää päällä että pysyi, muuten pomppasi pois ja ykkönen ja kolmonen rohisi suht äänekkäästi. No, kuitenkin vehje tuli ostettua vaikka olikin rumin 740 mitä olin koskaan nähnyt. Ainoa asia joka lopulta sai ostamaan auton oli moottori, eli b200et. Ennen volvoa kaikki autot olleet vapareita, joten halpa turbokoneinen volvo houkutteli liikaa.

Kaikkea pientä tuli oman maun mukaan fiksattua, kuten nuo sisustan moponvirittäjänsiniset osat mattimustaksi ja kalvot laseista veks. Takavalot tuli lakattua punaisella. Myös vanteiden metsästys alkoi välittömästi koska tuollaiset borbetit omaan silmään näytti aivan perseeltä. Paskaperseeltä. Hetken etsiskelyn jälkeen löytyikin volvon Geminit:

Jotka hetimmiten hioin, pohjamaalasin ja heitin vannehopean päälle ihanteellisessa maalausympäristössä. Lakkasin myös.

Volvon korkeus ja lullamaisuus olivat ärsyttäneet jo alusta asti joten ryhdyin riehumaan kädelläni ja rälläkällä. Edestä taisin laikata 1,5 kierrosta aluksi ja takaa jätin vakioksi vielä tässä vaiheessa. Kun geminit olivat kuivahtanneet, niin ruuvasin ne alle. Omaan silmään koko auto näytti jo huomattavasti paremmalta kuin ostaessa.


Noista kuvista huomaa myös tuon surkean maalipinnan, oon koittanut myllyttää ja vahata muttei paremmaksi muutu. Maalauksen vaatisi koko auto.

Näiden kuvien jälkeen autolla oikeastaan vaan ajettiin hetken aikaa. Talvi 2013 tuli ja vanteet vaihtui Multi-X:iin:

Tuon näköisenä rullattiin talvi ja talven jälkeen oli pakko keksiä jotain mihin tuhlata rahaa, joten hankintalistalle päätyi PLX DM-6 Laajakaistalambaada ja Vikingin lastu.
Lambda räkästiin tuohon.

Konehuone oli tuohon aikaan sen verran paskainen ja muutenkin niin mitäänsanomaton etten vaivautunut ottamaan kuvia sen enempää.
Asensin tosiaan tuon lambdan, lastun ja nostin ahdot kilon pintaan, tuntu hieman erilaiselta verrattuna vakioahtoihin. No, eipä mennyt kauaa kun kärsinyt m46 sanoi itsensä lopullisesti irti, ykkönen pamautti sormille aina kun lähti liikkeelle ja koko laatikko piti järkyttävää rahinaa. "Uusi" laatikko löytyi pk-seudulta, kuulemma vain vajaat 500tkm ajettu.

Putsasin lootan päältäpäin, vaihdoin uudet öljyt sisään ja hienosti on kestänyt tähän päivään asti.

Talven jälkeen autoon haettiin konttorilta vikalista, vikalistan viat korjattiin ja haettiin leima. Leiman jälkeen ei tapahtunut mithän erikoista, suurimmaksi osaksi vaan ajettiin. Pari kuvaa kesältä:




Noiden kuvien jälkeen on tullut kirkkaat etuvilkut ja madallettu pikkasen lisää. Kesä ajettiin ilman minkäännäköisiä ongelmia vaikka välillä tulikin annettua vähän happea.

Todella tyytyväinen olin ollut ensimmäiseen volvooni kunnes syksyllä 2014 kävi vähän hassusti, eli pakoventtiili katki pintakaasulla ja mäntään reikä. Kansikin otti jonkin verran hittiä:

To be continued..