Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Iskarin yläpään laakeroinnista?

  • 14 Vastauksia
  • 9979 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Iskarin yläpään laakeroinnista?
« : 09.12.2014, 18:05:18 »
Noilla varaosalistoilla näkyy olevan noita yläpään, laakerin sisään tulevia kumilautasia monenlaista.
Samalla valmistajalla on yleensä kaksi saman näköistä osaa, joista toinen huomattavasti kalliimpi? Mitä tuosta halvemmasta puuttuu? Jokin prikka/holkki?
Vai onko jopa niin, että iskareiden männänvarsissa on eroja ja sen mukaan pitäisi valita tuo kumilautanen?

S60 2008 siis kyseessä.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #1 : 10.12.2014, 08:37:10 »
Näistä oli siis kysymys?


http://www.autonvaraosat24.fi/volvo/s60-sedan/33821/10471/joustintuen-laakerointi

Toisena ajatuksena on nuo itse vaimentimet?
Briteistä saisi 400€:lla Bilsteinin jotain "OEM-vastaavaa" -mallia koko kierroksen. Kuinka paljon parempi valinta se on, kuin esim. 2v. takuulla tuleva Monroe Reflex? Hintaeroa ei kyllä juurikaan ole.


Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #2 : 10.12.2014, 14:34:49 »
Itse tein iskariremontin allekirjotuksen autoon niin ostin noi yläpäät ad varaosamaailmasta, rekisterinumerolla tuli oikeat, mun mielestä kovin monessa paikassa ei oo kun yksi ja ainut vaihtoehto...?
Iskareista voin suositella koni fsd:tä. On erittäin mukavat ja mutkissa jämäkät, pintakovuudesta ei tietoakaan, ei tosin ole halvin vaihtoehto, mutta hyvät ne kyllä on. Edelliseen autoon laitoin bilstein b4set ja niistä ei kovin hyvää kuvaa jäänyt, pintakovat ja mutkissa vetelät...
V70 2.5t geartronic -06

Poissa säätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #3 : 12.12.2014, 11:33:38 »
Vaihoitko jousia vai pelkät fsd:t?
Arponu tässä samaa, mutta tuo jousi asia vähä mietityttää. 400tkm kuiteski rullattu. Madallusta en halua.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #4 : 12.12.2014, 11:47:42 »
Minä laitoin Bilsteinit kesällä V70:n takapäähän ja muuten ihan ok kuva niistä mutta ihmettelin kun ne iskaritangon yläpäässä olevat torxireiät mistä pidetään kiinni kiristäessä ettei iskaritanko pyöri oli muovia ja hajosi molemmat vaikka miten varovasti laittoi. Piti sitten iskevällä ruuvinvääntimellä kiristää iskarit, kiva varmaan vaihtaa seuraavan kerran.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #5 : 12.12.2014, 12:44:01 »
Vaihoitko jousia vai pelkät fsd:t?
Arponu tässä samaa, mutta tuo jousi asia vähä mietityttää. 400tkm kuiteski rullattu. Madallusta en halua.

Mulla on alkuperäset jouset noiden kavereina. Autolla ajettu 150tkm, sun tapauksessa varmaa olis hyvä laittaa jouset samalla kertaa.
Jos fsd:hen päädyt niin kannattaa kattoa että se alkuperänen tolppa on vielä siinä kunnossa että sen fsd:n saa asennettua, kun se on sisäpatruuna edessä.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2014, 12:47:14 kirjoittanut sandux »
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #6 : 13.12.2014, 09:59:44 »
Noissa tolpan osissa on jotain ihme säätöä osanumeroiden kanssa. Esim. AD ei tunne ollenkaan mitään monia vaihtoehtoja saman osavalmistajan tarjonnassa.
Päädyin sitten ratkaisuun, jossa Iskarit tilasin saksasta, Sachsin oem-versio ja otin ad:ltä Febi-Bilsteinin ylälaakerit ja jousilautaset. Samalla Lemförderin alapallot ja tukivarren puslat.

Projekti lähti siitä, kun huomasin eturenkaiden kuluneen epätasaisesti. Missään ei tunnu varsinaisesti välystä, mutta varsinkin raskaan kärryn kanssa on selkeästi havaittavissa, kuinka vedossa vetää toiseen ja jarrussa toiseen suuntaan. Voisi antaa puslat jo periksi?
Alkaa 190tkm. olla mittarissa, niin ei kannata enää etsiä sitä ongelma paikkaa, vaan pistää kerralla kaikki uusiksi ja suuntaukseen. Voisi kuvitella että omat ajot tuolla sitten ajeleekin?



Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #7 : 13.12.2014, 14:07:54 »
Alatukivarren puslat loppu, jos vetelee jarruttaessa ja vedättäessä. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #8 : 26.02.2015, 10:55:55 »
Nostellaan vanhaa topiccia. Minkä valmistajan tuotokset olisivat hyviä etujousijalan yläpään laakereita? Tarve ois -02 S60:iin.

Hintahaitari on näissä(kin) aika laaja. Esim. Mister-auto myy SKF:ää hintaan 120 e/kpl, ilmeisesti sisältäen laakerin ja kumin.

Motonetin random-merkkiselle laakerille ja vahvistetulle kumille tulisi hintaa 100 e/kpl.

Ja jos oikein tulkitsin, niin OE-laakerin saisi varaosa.fiistä hintaan 158 e + kumi 55 e.

Faktaa, mutua, kommentteja?

hevepe

  • Vieras
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #9 : 26.02.2015, 11:10:01 »
Ostin V70:iin motonetistä nuo vahvistetut tukikumit ja sit tukilaakerit + jotaki muuta härpäkettä osoitteesta skandix.de. Hinta yhdelle tukilaakerille tuli 40e ja merkki tais olla triscan.

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #10 : 26.02.2015, 13:55:30 »
« Viimeksi muokattu: 26.02.2015, 13:59:15 kirjoittanut sandux »
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #11 : 26.02.2015, 23:06:52 »
Kun täällä nyt mainostetaan näitä ostopaikkoja niin lisään vielä Spareton, jos englannin kieli taipuu. Tästä paikasta on erittäin hyviä henkilökohtaisia kokemuksia  :) Asiakaspalvelu (englanniksi) on ollut ensiluokkaista, hinnat edullisia ja toimitus nopea suoraan kotiovelle, mikäli tuote ei mene tilaustuotteeksi, jolloin sen saaminen myyjän varastoon voi kestää, mutta näissä tapauksissa tilaussivulla on yleensä maininta asiasta etukäteen.
Itse tilasin sieltä Sachs:in tukilaakerit ja muuta etupäänosaa:
http://spareto.com/t/vehicles/volvo/volvo-v70-ii-estate-p80-2-dot-4-t/suspension/suspension-strut-bearing
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #12 : 27.02.2015, 13:45:19 »
Itsekin paljon ulkomailta kaikenmoista kampetta tilanneena, sanoisin että kannattaa kiinnittää huomiota postikuluihin ja että tilaa EU alueelta. Yleensä ei kannata yhtä osaa kerrallaan tilata juuri postikulujen takia.
Sori tästä offtopicista

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #13 : 27.02.2015, 20:37:16 »
Laakereita ei kannata vaihtaa ihan suin päin mikäli niissä ei ole ihan selvää vikaa, kestävät monta sataa tuhatta helposti mutta tietysti poikkeuksiakin on. Se jousikumihan sieltä antautuu jos joku.
Itse olen vuosien varrella törmännyt muistaakseni kahteen rikkinäiseen ja olen näitten tolppia joitain kymmeniä kertoja purkanut ja kasannut.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Iskarin yläpään laakeroinnista?
« Vastaus #14 : 28.02.2015, 19:53:17 »
Laitoin sitten ennen suuntausta nuo kaikki rojut uusiksi, sisempiä raidepäitä lukuunottamatta.
Pakko tunnustaa, että hiukan tuli molo otsaan ja toisaalta ei... Oikein mikään ei ollut lopussa. Nivelistä toki oli hävinnyt uudennahkeus, mutta sen verran hyviä osia pistin vaihtoon, että roskiin meni vain Iskarit. Nekin olivat periaatteessa kohtuu kunnossa, mutta lautasen yläpuoliset osat olivat todella rajusti ruostuneet, mutta vapaana paluunopeudessa oli suuri ero, eli kaasua oli karannut ainakin toisesta. Laitoin Sachsin alkuperäistä vastaavat tilalle.
Tolpan yläpäähän tuli Febi-Bilsteinin osat. Näkyi olevan Inan laakeri.
Koiranluut ja raidepäät laitoin TRW. Niistäkään ei ollut havaittavaa välystä.
Puslat ja alapallot pistin Lemförderiä. Niistäkään ei ollut repeämiä, mutta uutta ja vanhaa etupuslaa kun paineli peukalolla siitä kiinnityslatasta, niin peukalovoimalla oli selvä ero latan liikkeessä.


Tuli vähän sellainen fiilis, että ehjää taas korjattiin... Olihan noilla osilla ajettu se viittävajaa 200000km. että jos laatu ei paljoa osissa huonontunut, niin ei ehkä itsellä tarvitse kajota enää tuolle osastolle tässä autossa?
Pistän muija mukaan kirparille noita 200t. ajettuja niveliä.. :)

Voisi väittää että 2008 mallissa ei enää mene alustanosat vaihtoon 40tkm. välein, kuten 10 vuotta sitten parjattiin..

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy