Täällä on lähinnä tankattu ja ajeltu,mutta jotakin pientä näppien nokeamista on ollut havaittavissa.
Maaliskuun alkupuolella alkoi konetilasta kuulua ylimääräistä vihellystä ja syyksi paljastui ilmastoinnin kompura.Hihnapyörän laakerihan se siellä vislaili kevätauringolle.
Kajaanin ETRAn kautta löytyi sopiva NSK:n laakeri 40€:n sopuhintaan,kokoa 35x55x20.
IKH:lta sain sopivat kuusiokolokannalla olevat pultit kytkentälevyn irroitusta varten(koko 5x30).Mitkään suuren suuret eivät nuo tilat olleet,mutta aikansa kun sinuksi puhutteli pultteja,niin levyn sai ruuvattua pihalle.10mm kannalla olevan keskipultin irroitukseen soveltui parhaiten nivelhylsyavain.Hylsy ja pikkuräikkä olivat aivan liian suuri yhdistelmä runkopalkin ja kytkentälevyn väliin.
Ennen irroitusta mittasin välysmitalla hihnapyörän ja kytkentälevyn välisen välyksen ja se oli 0,80mm,eli pientä shimmauksen varaa oli.

Tässä kuvassa kytkentälevy jo irtoamassa,rakoa jo pari kolme milliä.

Siihen loppuivatkin sitten mahdollisuudet tehdä laakerin vaihto ilman,että irroittaa kompuraa.
90-asteen kulmalla varustetut sokkapihdit eivät mahtuneet väliin kuin vaivoin puhumattakaan,että olisi nähnyt mistä puristaa.
Homman nopeuttamiseksi purin ohjaustehostimen pumpun pois edestä ja sen alla olevan laturin,sekä löysäsin lopuksi kompuran pois paikoiltaan ja nostin sen rautalangan varaan roikumaan.Nyt työskentelytilaa tuli moninverroin ja sokkakin irtosi kiroilematta.
Itse hihnapyörän joutui kampeamaan varovasti irti kompuran runkoa vasten.Hihnapyörän reunahuulloksen ja magneetin välinen reunus ei ollut kovin leveä,ehkä 2-3mm ja sai olla tarkkana ettei vaurioita hihnapyörän reunahuullosta eikä magneettia.
Käytin irroitukseen sorkkarautaa ja leveää talttameisseliä.

Laakerin paikallaan pysyminen oli varmistettu iskemällä ulkokoolin reunaa vasten muutamia lukituksia,ne sai poistettua kohtuullisen kivuttomasti terävällä tampilla.Pikku dremeli olisi ollut ehkä hieman nopeampi keino..
Vanha laakeri irtosi putkiholkilla iskemällä.Varaston nurkista löytyi sopiva putkenpätkä jonka sisähalkaisija oli hieman laakerin ulkokoolia suurempi ja soveltui tukevaksi alustaksi.

Osat puhdistettuna ja uusi laakeri paikoillaan.Kytkentälevyn keskipultin ympärillä olevista shimmeistä otin pois 0,20mm:paksuisen,arvelin 0,60mm olevan sopivan välyksen.Shimmien paikoillaan pysymiseksi laitoin niihin hieman vaseliinia ja pudotin takaisin kytkentälevy keskireiän sisälle.

Magneettirengas puhdistettuna,hihnapyörä ja sokkakin jo paikoillaan.Hinhapyörä meni paikoilleen kevyesti naputtelemalla,käytin apuna sopivan kokoista hylsyä.

Kytkentälevy paikoillaan ja homma nipussa


Moottorin öljytikku tuli toheloitua poikki päästä jo vajaa 4 v sitten erään öljynvaihdon yhteydessä ja aika ajoin on tullut katseltua ehjää tilalle.Käytettyä ei oikein ollut tarjolla ja Kajaanin Wetteri tarjosi uutta vain putken kanssa vajaan 80€:n hintaan.
Muutama viikko sitten sain tiedon,että Iisalmen Avainvaunu möisi tikkua suht edullisesti ja ilman putkea.Puhelinsoitto varmisti hinnaksi 15€

Annoin kehuja halvasta hinnasta


Tikku meni tilaukseen ja kuluneella viikolla Avainvaunusta tuli tekstiviesti että tilaamani osa on saapunut...
MUTTA,heti pian perään tuli puhelu jossa kerrottiin,että kyseistä tikkua ei enää saanut vaan tilalle oli tullut korvaava öljytikku joka oli hieman eri mittainen ja mukana pitäisi ostaa luonnollisesti myös putki..Myyjä oli selvästi pahoillaan.
Hinta oli kuitenkin"vain"55€ valmiiksi tingattuna ja hyväksyin tarjouksen.Matkahuollossa tulleen tikun hinnaksi tuli lopulta 71€,joten säästinhän lopulta kokonaista vajaan kympin


Putken alapäässä oleva tiivisterengas piti ottaa vanhasta putkesta.

Passaa taas nykiä tikkua


Vanhassa tikussa oli Volvon numero 8670352 ja tätä ei tiedon mukaan enää saada.
Uuden tikun numero on 8699543 ja uuden putken numero on 31251092.
Vierekkäin verraten molemmissa oli vain pieni pituusero.Uusi putki ja tikku olivat molemmat noin sentin lyhyempiä kuin alkuperäiset.