Tammikuun yhtenä ohjelmanumerona on ollut joka vuosi auton käyttäminen katsastuskonttorilla.Ei siitä nyt toki suurta numeroa ole koskaan tarvinnut tehdä,sen kun on hakenut leiman ja jatkanut taas vuoden ajamista..eihän Volvoissa ole vikoja ?

No,ainahan niitäkin vikoja joskus tulee ja osat kuluu,mutta on tullut aina pidettyä auto sen verran huolella ettei ole useinkaan ollut valittamista..Ja ihan pikku huoltohommilla mennään luultavasti tänäkin vuonna,eli vaihtamalla ennen katsastusta taakse uudet jarrupalat ja vilkaistaan että käsijarru pelaa

Tänä vuonna pientä jännitystä aiheuttivat kuitenkin jo näin etukäteen päästömittaukset.
Autoonhan vaihtuivat kesällä uudet 7-reikäiset suuttimet alkuperäisten 5-reikäisten tilalle.
Koska en ollut vielä teetättänyt uutta,suuttimille sopivaa räätälöityä softaa ja pata pukkasi jonkin verran ukkopekkaa putkesta kovemmissa kiihdytyksissä,niin alkoi arveluttaa,mitä katsastussedän savukone kertoisi päästöistä.
En jäänyt arvuuttelemaan ja kokeilemaan tuuriani,vaan aloin alkuviikosta kosiskella Sercapilta aikaa ohjelmointia varten..hieman kyllä viime hetkellä,mutta olin jo muutenkin viivytellyt asian suhteen ja nyt oli jo pikku pakko,koska aikaa oli enää reilu viikko katsastukseen ja pitäisihän moottori saada ruokailemaan terveellisesti muutenkin.
Sercapilla tuntui olevan kuitenkin sen verran ruuhkaa,että homma ei olisi ihan heti hoitunut..
Ihan oma moka,kun en aikaisemmin kysellyt,mutta toisaalta työkiireet lykkäsivät asian hoitamista kesän ja syksyn aikana ja vielä kun marraskuun lopussa tullut perheenlisäys oli hieman ajanut yhden jos toisenkin asian edelle,niin tämäkin oli lykkääntynyt muiden mukana.
Sain kuitenkin vinkkiä jp_ollilta,että"Tuikku"saattaisi joutaa hoitamaan homman ja osaisi takuuvarmasti veistää sopivan softan minunkin autooni ja asuikin sopivasti 70km:n päässä,joten otin yhteyttä tähän mersufoorumin puolella paljon kirjoitelleeseen mieheen.
Sainkin sopivasti ajan jo kahden päivän kuluttua ja täytyy kyllä todeta vain että : Lakki päästä !!
"Tuikun"pajassa ECU pötkötteli pöydällä vajaan kaks tuntia.Moottorin ruokailutottumuksiin tuli muutosta koko rahalla ja samalla poistui käytöstä myös EGR.Laatikon luistoakin olisi ollut mahdollista"kiristää" samalla,mutta päätin pysyä vakioasetuksissa jotta vanhuksen aski ei turhaan kokisi mielipahaa,mekaaninen rasitus vain kasvaisi turhaan..koska melko alamittainenhan tämä voimansiirto on ahtaan asennuksen takia jo alkujaankin.
Uudella softalla moottorin käynnissä aiemmin ilmentynyt lievä täristys hävisi pois ja äänikin muuttui hieman pehmeämmäksi tyhjäkäynnillä.
Lopputulos oli kaikenkaikkiaan mieleinen ja nyt vain odottamaan innolla pitäviä kelejä

Mitään suurempaa viritystähän tuolla suuttimien vaihdolla ei lähdetty tavoittelemaan alunperinkään..ja autohan on teknisesti muuten vakio: turbo,cooleri,mappi..
Suuttimissahan olisi kyllä potentiaalia mutta uudella softalla otettiin nyt koneesta sellaiset maltilliset tehot joihin vakio-osilla kykenee..ei haluttu uhmata voimansiirtoa.Tarkoitus oli saada kone käymään sievästi..optiona pieni tehon lisäys

Penkkilappukin olisi mukava saada jossain vaiheessa,mutta näin alkuunsa "Tuikun" arvioihin ja kokemukseen nojaten moottorin ulosanti tällä hetkellä noin 200-205hv/450Nm,eli aivan riittävä.
ECU :

Tässä vähän faktoja"Tuikulta".
Ahtopainekartta:
Tällä pyydetään ahtopainetta suhteessa moottorin kierroslukuun, sekä
polttoaineen syöttömäärään.
Normaali imanpaine vähennetään (1000mbar)
Kartassa tavoite ahtopaine. Vakion kartan max arvo 2170mbar.

Savukartta :
Tällä kartalla määräytyy polttoaineen rajoittamaton syöttömäärä
suhteessa moottoriin virtaavan ilman määrään ja kierroslukuun.
Kartassa polttoaineen max syöttömäärä.

Väännönrajoitin :
Tällä kartalla rajoitetaan polttoaineen syttömäärää suhteessa moottorin
kierroslukuun.
Kartassa polttoaineen max ruiskutusmäärä.
Lisäystä vakioon max väännön kohdalla noin kolmannes, max tehon kohdalla
noin neljännes.

Tämä kartta on ohjelman "kaasupoljin".
Kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siirtyy tieto tähän karttaan,
suhteessa kaasupolkimen asentoon, sekä kierroslukuun.
Kartassa polkimen pyytämä polttoaineen syöttömäärä.

Siinäpä sitä taas olikin.Lähipäivinä vaihtelis vielä neki jarrupalat taakse ja sitten konttorille.