Noniin..pakosarja tuli käytettyä irti eilen ja öljyähän sieltä löytyi niin kuin jo ennalta oletin..1,2 ja 3 sylinterin pakokanavat olivat eniten märkänä,mutta myös 4 ja 5 olivat hieman kosteita.
Peilin ja lampun kanssa tutkiessa ei kyllä saanut selvää,että öljy tulisi ohjurin kautta,eikä kanavaan nähnyt niin hyvin,että olisi voinut sanoa,olisiko öljy tullut ohjurin ja kannen välistä..jos uusien ohjureiden asennuksessa olisi jätetty lukite pois välistä..siellä kun ei kummoista naarmua tarvita vanhan irroituksen jäliltä niin lämmin öljy kyllä löytää reittinsä.
Enemmän kyllä kuin outoa olisi että kaikki ohjurit vuotaisivat.
Ei tuollainen öljymäärä tulisi kanaviin vaikka kaikki venttiilivarrenkumit olisivat irti vaikka sitä aiemmin jo epäilinkin vuodon syyksi..tuskin uudet ohjurit päästäisi läpi niin paljon öljyä.
Ainoa mahdollisuus olisi,että kansi on öljytilaan halki,mutta en nyt jaksa uskoa kansipajan työn olleen niin ammattitaidotonta,että asia olisi jäänyt huomaamatta.
Vesikanavien koeponnistushan ei ole vaikea toteuttaa,se kanteen uskoakseni on tehty,mutta öljykanavavien koeponnistus on hitusen eri juttu kun pitäisi tukkia niin paljon reikiä venttiilikoneiston puolelta.
Moottori ei huohota käydessään sen enempää kuin normaalisti ja ainakin hehkut olivat kuivia.
Jos männän päälle pääsisi jostakin öljyä niin kyllä sen olisi kuullut jo käyntiäänestä,käynnistyminen olisi ollut takkuista ja moottorin olisi täytynyt jo rynnätä voimakkaasti ja savuttaa kuin nuotio suuremman öljyvuodon myötä.
Puristuspainetestiä en jaksanut tällä haavaa rueta tekemään koska moottori käynnistyi helposti ja kävi tasaisesti.
Päätin nyt laittaa pakosarjan ja turbon takaisin paikoilleen ja oletus on nyt se, että moottorin kokoamisvaiheessa sylintereihin ja kanteen valuteltu asennusöljy taisi nyt säikytellä..mahtoi sinne muutamaan imukanavaankin lirahtaa sen verran että sitä päätyi männän päälle

Ensistarttauksen yhteydessä öljy pumppaantui pois sylintereistä ja valui turbon pakopesään,ennen kuin moottori kerkesi käynnistyä edes..starttaus kesti kuitenkin 15..ehkä 20 sekuntiakin koska polttoainepuoli oli kuivana.
Ja koska moottoria ei koekäytön aikana rasitettu juuri tyhjäkäyntiä enempää ja se hädintuskin pääsi normaali käyntilämpötilaan niin öljy ei ilmeisesti kerennyt palaa/haihtua pois vaan jäi kanaviin ja turboon ja alkoi tihkua ulos downpipen liitoksesta.
Saattoi siinä uusi turbokin lirauttaa pikkuisen vielä lisää alussa..ei ole mahdotonta.
Tänään kävin ajamassa autolla ensimmäistä kertaa ja ei ainakaan tunnin koekäytön ja ajamisen seurauksena ilmentynyt mitään öljyvuotoa,eikä moottori pölläytellyt sinistä koeajon yhteydessä.
Uusi vaihteisto pelasi hienosti ja auton alusta ja ohjaus olivat kuin olisi uudella ajanut.. ei välyksiä missään ja ei minkäänlaisia sivuääniä

Huomenna vielä pientä testailua ja iltapäivällä K1 katsurille näyttämään,antaisiko tuo tälle rottelolle vuoden ajoaikaa
