Autoracing  KL-varaosat

ETM korjaaminen itse OHJEISTUS

• 103 Vastauksia
  • 62168 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaskajokunen

• :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #75 : 06.05.2016, 23:31:05 »
Minä laitoin jotain perus tiiviste liimaa, onneksi koska piti säätää pariin otteeseen sitä magneettia jälkeen päin
Voiko sillä mittaamisella ( volttien tarkkuuttamisella ) välttää useampikertaisen availun ?

Pystyykö tuota simuloimaan jotenkin muuten, kuin kytkemällä sen autoon ?
« Viimeksi muokattu: 06.05.2016, 23:32:50 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Justus

• Turbo
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
« Vastaus #76 : 07.05.2016, 09:53:32 »
Eikös toi läppä liiku vaikka auto ei oo käynnissä kun poljinta polkee? Niin jättää kannen auki ja boksin laittamatta, pistää vaan piuhan kiinni virrat päälle ja sit mittaileen.

Poissa Juice

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #77 : 07.05.2016, 22:15:06 »
Heitän kaljapäissään tähän helvetin tyhmä kysymyksen.. Miten tuolle magneetilla joka ruuvataan kaasuläpän akseliin voi olla eri arvo eri asennossa. Samaa materiaaliahan se on kauttaaltaan, vai onko? 
Volvo V70 Classic  2.4 20V aut. -00
Ford Focus 1.6 aut. -00

Poissa jaskajokunen

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #78 : 07.05.2016, 22:52:29 »
Mitäs nuo position jutut tarkoittaa ?
V90-19 T8

Poissa puppet

• Grand Touring
  • Näpräilijä
« Vastaus #79 : 08.05.2016, 07:18:45 »
Mittapisteet, näkyy taulukon yllä olevasta kuvasta
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #80 : 09.05.2016, 13:08:06 »
Heitän kaljapäissään tähän helvetin tyhmä kysymyksen.. Miten tuolle magneetilla joka ruuvataan kaasuläpän akseliin voi olla eri arvo eri asennossa. Samaa materiaaliahan se on kauttaaltaan, vai onko?
Magneetillahan on P ja N navat.

Poissa Juice

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #81 : 09.05.2016, 21:14:12 »
Magneetillahan on P ja N navat.

No niin tietysti, ei sitä aina ajattele niin pitkälle! :idiot2: Onko tuon akselin muokkaaminen tai magneetin reiän kovertaminen väistämätön toimenpide ettö nuo ohjausjännitteet saa kohdilleen, tarkoitan että eikö uusia arvoja voida ohjelmoida ecuun?
Yritin tuota matthews:in alkuperäisestä jutusta tuota analysoida mutta englanti on sen verran huonoa ettei asia käyny oikein ilmi.
Volvo V70 Classic  2.4 20V aut. -00
Ford Focus 1.6 aut. -00

Poissa jaskajokunen

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #82 : 09.05.2016, 21:19:38 »
Onko kukaan saanut tuota magneettia tuurilla paikalleen ekalla kerralla ?  Jos ei ole halua alkaa muutelemaan säätöjä , niin saako tuota Volvolla ohjelmoitua kohdilleen ?
V90-19 T8

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #83 : 09.05.2016, 21:33:52 »
Eipä taida saada ohjelmoitua ja vaikka saisikin niin melko varmaan olisivat haluttomia moiseen ohjelmointiin.
Multakin vannotettiin, että onhan sitten varmasti aito volvolainen boksi kun ohjelmaa sinne pyysin tökkäämään.

Poissa eepo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #84 : 09.05.2016, 23:30:18 »
Onko kukaan saanut tuota magneettia tuurilla paikalleen ekalla kerralla ?  Jos ei ole halua alkaa muutelemaan säätöjä , niin saako tuota Volvolla ohjelmoitua kohdilleen ?

Mulla meni heittämällä. Kun mittasin jännitteitä, huomasin että piti mitata eri pisteistä kun ohjeessa. Noissa on näköjään eroja..

Poissa jaskajokunen

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #85 : 10.05.2016, 21:30:51 »
Mulla meni heittämällä. Kun mittasin jännitteitä, huomasin että piti mitata eri pisteistä kun ohjeessa. Noissa on näköjään eroja..
Voitko valottaa tätä tarkemmin ?

Tuossa on Yehudan yksi kommentti  Saceriin liittyen
Lainaus
Hi,

you can try few things:
disconnect the ETM plug from car, put key in position 2, reconnect the ETM plug while key in 2, you should hear a click than a whining noise from the ETM for 12 sec approx, this is good.
if you don't hear it, it might be that the solder joints has disconnected (mostly happen, you should use a good solder iron & add flux when soldering), check that. BTW check also under the bonnet for fuse #7 (ETM) if not blown.

move the throttle plate with your hand to the most open & release, same at most closed, it should return to the original position, if it gets stuck, it means that the shaft bearing needs lubricating (fully synthetic oil ONLY, NOT SILICON), you can drip to the ends of the shaft & let gravity do the job, if it's still stuck or stuck too hard, it probably means that the motor got an egg shaped and needs to be fixed, let me know & i'll guide you how to fix that.

1. a problem can be if the shaft isn't being cut enough, the cut should be just where the carving ends. because if you don't cut enough, it can interfere the sensor by touching it which is not good!
in some cases the voltage gets out of the acceptable range, so you need to match it more precisely:

2. look at the picture, measure sacer's 1 sensor & sacer's 2 sensor. both
should match original sensor which is the disconnected pin you have separated.

measure VOLTAGE not resistance. and the measurement should be taken when key position on 2nd or engine on
it should Not have a difference of more than 0.1 voltage (like if original sensor is 1.44v & sacer is 1.30v or 1.55v)

the voltage alteration can be achieved by unscrew a bit the nut of the magnet (keep it firmly closed, but with the ability to rotate the magnet by hand) , than you'll need to rotate the magnet clockwise to decrease voltage or counterclockwise to increase voltage after rotating match voltages, DO not strengthen again the nut, because it will change the adjustment, it should be done before adjustment (strong enough, but still be able to rotate by hand)

any other question feel free,
Yehuda

edit: Ihan tyhmä kysymys. Mitataanko se jännite em. pinnien ja akun miinuksen väliltä ? Tuo läppä liikkuu kyllä pistokkeen kiinni laittaessa kokonaan kiinni, mutta muuten ei kyllä liiku kaasupolkimella mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 19:01:26 kirjoittanut jaskajokunen »
V90-19 T8

Poissa eepo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #86 : 13.05.2016, 19:10:12 »
Voitko valottaa tätä tarkemmin ?

Tuossa on Yehudan yksi kommentti  Saceriin liittyen
edit: Ihan tyhmä kysymys. Mitataanko se jännite em. pinnien ja akun miinuksen väliltä ? Tuo läppä liikkuu kyllä pistokkeen kiinni laittaessa kokonaan kiinni, mutta muuten ei kyllä liiku kaasupolkimella mitenkään.

En muista miten mitattiin. Oisko ollut kuvan osoittamien pinnien välistä.

Mulla näytti oikeaa jännitettä, mutta eri pinnistä. En muista mistä niistä. Vuosi sitten tuon asensin.

Johdot kiersi startin takaa ja liitin ei mahtunu, niin katkaisin johdot ja kolvasin lopuksi yhteen.

Edit: Tarkista juotokset vielä että on kunnolla kiinni vääntämällä niitä esim pikkuruuvarilla. Sitä massaa mitä sinne on valettu on voinu jäädä niihin pinneihin.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2016, 11:12:01 kirjoittanut eepo »

Poissa jaskajokunen

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #87 : 19.05.2016, 00:06:14 »
Mikähän ihme tuossa korjauksessa meni ketuilleen ? Se läppä vaan ei liiku poljinta painaessa. Tuleeko siinä johtosarjassa myös miinus läpälle, vai pitääkö maadoittaa hyppylangalla. Tuo systeemihän on maannut kokeilunajan imusarjalla pyyhkeen päällä loikoillen.

V90-19 T8

Poissa Justus

• Turbo
« Vastaus #88 : 19.05.2016, 00:36:53 »
Muistelen et tulis, mut voihan siihen laittaa johdon runkoon ja kokeilla, ei se siitä hajoo. Tsekkaapa tuolta:
http://xemodex.com/us/diagnostic-flow-charts/

Poissa are81

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #89 : 19.05.2016, 11:29:05 »
Omalla vastuulla kokeilemaan (oletuksena että moottorinohjaus ME7), mutta +12v pitäisi tulla pinniin 6. suoraan polttoainejärjestelmän releen ja sulakkeen kautta (vihreä-valkoinen johto). Pinnistä 5. (ruskea johto) mennään suoraan koriin. Pinnit 1-4 menevät ECMlle.

Jännitteen ETMlle saa siis syötettyä näistä pinneistä, mutta en tiedä vaikuttaako mittauksiin onko nuo ECMn johdot kiinni. Varmin mitata siten että autossa virrat päällä ja liitin normaalisti kiinni. Voinee tuota toki katsoa mitä tuloksia saa jos kääntelee käsin läppää pelkät pinnit 5. ja 6. ollessa kytkettynä. Läppä tuskin kaasunpolkimen mukaan liikkuu jos ei kaikki ole kiinni ja virrat päällä.

Mittaustapa ja paikka tuntuu vähän vaihtelevan riippuen siitä onko Sacerin musta johto kiinni vai ei. Joissain ohjeissa mitataan ennen kuin tuo "Ei Sacer" -puoli irtikytketään ja johto kolvataan sinne, ja tätä jännitettä verrataan Sacer-puolen jännitteeseen. Haetaan vastaavat jännitteet molemmille puolille magneetin asentoa kääntäen. "You measure the voltage across pin 1 & 3 on the Sacer side and compare it to the voltage across pins 4 & 2 on the non- Sacer side with the original sensor reconnected and the black lead hanging loose."

Toisissa ohjeissa taas mitataan tuo "Ei Sacer" -puoli irtikytkettynä ja johto kolvattuna. Tästä käsittääkseni suurin osa kuvista ja tuo taulukko jota lainataan. Linkki kuvaan ja ohjeeseen. Taulukon yhteydessä on ohje siitä, että mittaukset on suoritettu avain II-asennossa ja mittarin miinuspuoli rungossa. Mittaukset on suoritetty Sacerin puolelta alimmasta pinnistä ja toiselta puolelta toisiksi alimmasta pinnistä sekä irtikytketystä pinnistä kolmella eri läpän asennolla. Huomattava on taulukon alla oleva maininta "This is not good. Sacer was giving me 0.2V less", eli taulukon arvoja ei voida käyttää vertailuarvoina kuin korkeintaan alimmalta riviltä. Sacer antoi n. 0.2v liian alhaisia lukemia kaikilla kaasun asennoilla molemmilla sensoreilla.

Molemmilla mittaustavoilla korjaus suoritetaan kääntämällä magneetin asentoa. Ilmeisesti kääntämällä vastapäivään Sacerin jännitettä kasvatetaan ja kääntämällä myötäpäivään lasketaan. Magneetin säädön vuoksi tuo Sacer-puoli kannattaa kasata "valeeseen" eli taivutella väkäset siten että ottavat Saceriin kiinni, mutta jättää kolvaamatta. Jos mitataan alemmalla metodilla johto kiinni kolvattuna, ei sitä kannata lyhentää.

Itsehän en siis tätä ole tehnyt, joten ohjeiden perusteella mutuilen.

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron