Carwist  Race.fi

142 "GT" ´71

  • 87 Vastauksia
  • 23286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
142 "GT" ´71
« : 26.12.2014, 18:36:11 »
Laitetaan ny vähän jotain projektihöpinää tästäkin hankinnasta,
duetti kun on pienellä motivaationhankintatauolla, niin piti hommata jotain valmista millä pääsee suorittamaan isommat klassikkovolvo-ajohalut. Tarinahan kulki niin, että kaveri myi pikkuvikaista V70 AWD turboa, jonka ostin, laittelin leimakuntoon ja piti myydä pois. Vaan rahallahan se ei kellekkään kelvannut, niin piti ottaa vaihdossa moottoripyörä, jonka taas sain tuupattua vaihdossa tähän satanelikakkoseen. Ajamalla toin sitten volvon porista kotiin 9.12 kesärenkailla, museoajoneuvossa kun ei talvirengaspakkoa ole. Etukäteen oli jo myyjän kanssa autosta keskusteltu kauppa valmiiksi, ja tämänhän piti olla täysin valmis ajopeli..
...vaan ei ollut. Kone kävi rumasti, kolmessa venttiilissä oli n.1,5mm välystä, jarrutehostimen takaiskuventtiilin juuresta kone veti ilmaa, sytkä paikallaan, mutta tarvikeosien laatu niin surkeaa että pätkii. Ja kaasarin säädöt aivan metsässä..
Muutenkin autoa nyt tarkemmin tutkineena, sisustat täytyy keväällä purkaa ja lattiat putsata ja katsoa joutuuko oikein paikkaushommiin, ainakin silikonia on jo löytynyt saumakittinä.. >:( tämähän on kanssa museotarkastettu Kouvolan suunnalla, jossa vissiin on muitakin 142:ia tarkasteltu.
No, altapäin näyttää hyvältä ja aihiona ainakin ihan hyvä, vaikka jo olenkin miettinyt tämän pudottamista museokilvistä pois, jolloin sais vähän vapaammin rakennella mieleistä, jotain 142GT-replikan tapaista haluaisin, eli siis päälleppäin orkkista, mutta hieman enemmän voisi tuota kulkupuolta olla. Alkuperäisiin R-sport osiin ei riitä paukut.
Nyt on jo tilattuna 123 ignitionin elektroninen jakaja, josta siis löytyy ennakkokäyrät kaikille B-sarjan koneille valmiina, lisäks vielä muutama penta venemoottori ja e85 aineellekin omansa, luulisi löytyvän sopivat asetukset.. toihan lisäks hyödyntää samaa tekniikkaa kuin f1 autojen sytytys, osaa tunnistaa kuinka paljon mikäkin pytty ottaa virtaa, ja säädellä joka pytyn kipinää erikseen.

No, lisäks toi orkkis strömppä on niin väsyny vehje, eikä riitä nyt juuri mielenkiinto sen metkujen opetteluun, niin tilasin tämmösen weber 32/36 -setin, on kaikki vivustot, putsarit, imusarja jne.. jospa alkais B20 hyrräämään ja toimis luotettavasti. Mitäänhän ei pilata, ja orkkis osat säilytän, ompahan sitten noikin osat valmiina jos joskus rakentaa jonkun hieman vakiota virkeämmän B20 myllyn joko tähän tai johonkin toiseen klassikkovolvoon..
Talwiajoihinkin on ilmoittautuminen laitettu, sen kunniaksi väänsin alle nämä mukana tulleet Michelin X:ät vuodelta miekka ja kivi (on ne liukkaat, malttia tarvitaaan), GL:n 5" vanteilla, joita piti tosin koristella kromikehillä ja keskikupeilla, sekä kromimuttereilla, jotka ei näy vielä kuvassa.

Kesäksikin tuli jo hommattua vanteet, itseasiassa mulla jo 13 vuotta sitten olleet Dunlopit, jotka silloin vaihtokaupan seurauksena siirtyi kaverille. Nyt tuli mieleen kysyä onko vanteet vielä tallessa, ja sieltähän ne löytyi saunan vintiltä minne kaveri ne silloin oli nostanut.. Pikkuisen tarvii putsailla kehiä, ja maalata keskustoja.

Eroselta löytyi näihin sopivat keskikupitkin, tosin en oo autoon niitä vielä sovitellut, vanteeseen kyllä sopii, kiinnityskynnet on sisäpuolella kupeissa.
sellasta näin tapaninpäivänä, ny vaan odotellaan paketteja kotio.. ;D
« Viimeksi muokattu: 02.01.2015, 09:56:36 kirjoittanut Ville K »
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 ´71
« Vastaus #1 : 26.12.2014, 19:04:34 »
tämähän on kanssa museotarkastettu Kouvolan suunnalla, jossa vissiin on muitakin 142:ia tarkasteltu.

Siivon näköinen kuitenkin päältäpäin tuo BUU ja dunlopit passaa hienosti siihen.
Oma 142 -72 on museotarkastettu kahden AHS-mobilistin voimin 2010 Pirkanmaalla ja melkoiseksi pommiksi on osoittautunut MR-statuksen omaavaksi...
Museotodistuksessa lukee, että kunnostettu 2010.
Mutta minä saan ainakin syyttää vain itseäni, kun en tarkastanut kaupan kohdetta kunnolla.


« Viimeksi muokattu: 26.12.2014, 19:27:44 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto...

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 ´71
« Vastaus #2 : 26.12.2014, 19:19:37 »
Venttiilivälyksien puolesta haiskahtaa siltä että nokka-akseli saattaapi olla sileä. Jos säädöstä huolimatta raksuttaa kovasti niin nokka ja nostajat on vainaat. Tuo 123 ignition on päällisin puolin orkkiksen näköinen joten sen puolesta ei museoajoneuvon statuksesta ole huolta. Moottorin sisäosia ei päällisin puolin pysty toteamaan. Oikeastaan imusarja, kaasarit ja ilmanputsari on ne ainot näkyvät hilut mitkä voi erottaa orkkiksesta. Jos jostain saat käsiisi tuon R-sport sarjan tupla Solexit, imusarjat ja ilmanputsarin niin saa tehtyä ihan mukavan koneen alkuperäisessä hengessä.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #3 : 26.12.2014, 19:40:35 »
Siivon näköinen kuitenkin päältäpäin tuo BUU ja dunlopit passaa hienosti siihen.
Oma 142 -72 on museotarkastettu kahden AHS-mobilistin voimin 2010 Pirkanmaalla ja melkoiseksi pommiksi on osoittautunut MR-statuksen omaavaksi...
Museotodistuksessa lukee, että kunnostettu 2010.
Mutta minä saan ainakin syyttää vain itseäni, kun en tarkastanut kaupan kohdetta kunnolla.
Juu, onhan tuo ihan perussiisti ja sähköt yms. toimii. Tuohon sun autoon viittasin, kun muistin virheellisesti että sekin olis ollut kouvolan suunnilla tarkastettu. Ja tää munhan on jo vanha mr, vuodelta 1998, tosin kilometrejä ei oo tullut sen jälkeen kuin muutama tuhat. Kaikkee pientä jokeria on löytynyt, kuten keulapala ei ole kuin parilla pultilla sisäloksujen päädyistä kiinni, ja sisäloksuissa jonkin verran pakkelia konehuoneen puolella, lattioissa joku ihme pinnoite mikä irtoilee lastuina ja alla pintaruostetta yms. Vastaavasti lokasuojankaaret ihan asiallisesti hitsattu. Hyvä aihio tämä on, pikku siistimisillä.
Täytyy nyt miettiä mitä lopullisesti koneen kanssa tekee, voimaa ei kyllä oikein ole, mikä voisi tosiaan kieliä nokka-akselin kulumisesta.. jos ny talven yli pääsis.. parit talwiajan tapahtumat.
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 ´71
« Vastaus #4 : 26.12.2014, 20:13:02 »
Tuohon sun autoon viittasin

Näin vähän epäilinkin  ;)
Volvoonhan on ollut aika hyvin tarjolla mr-kelpoistakin orkkiskamaa, viritys- sun muuta eli kannattaako tuota museorekkarista tiputtaa?
Ja eikös aikakauden henkinen lisävarustelukin ole sallittua?
Largella taitaa olla noista satasarjan orkkiserikoisosista aika hyvä näkemys ja tieto.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto...

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #5 : 26.12.2014, 21:05:43 »
No kyllä mä vähän ajattelin kepillä kokeilla jäätä, eiköhän tuollaistakin pakettia aika varhain ole saanut.. täytyy vähän selvitellä. Ainakin teoriassa pitäs olla mahdollista, kun eikös noita webruja oo ollut jossain ruotsin armeijan maastovehkeissä jo alunperinkin. Putsarin kun löytäis jonkun vanhemman näköisen niin vois mennä täydestä.
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa kalkkis

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 311
  • Budjettipussihousu
Vs: 142 ´71
« Vastaus #6 : 27.12.2014, 00:22:54 »
> No kyllä mä vähän ajattelin kepillä kokeilla jäätä, eiköhän tuollaistakin pakettia aika varhain ole saanut..
> täytyy vähän selvitellä. Ainakin teoriassa pitäs olla mahdollista, kun eikös noita webruja oo ollut jossain
> ruotsin armeijan maastovehkeissä jo alunperinkin. Putsarin kun löytäis jonkun vanhemman näköisen niin vois mennä täydestä.

Skandixilta saat muutamaa laatua putsaria pystywebereihin kohtuuhinnalla

http://www.skandix.de/en/spare-parts/filters/air-filter-round-80-mm-220-mm-weber-32-36-dgv/1035938/

Volvon logoilla ja numeroilla liikkuu imusarjoja kohtuullisesti ja yleensä kohtuuhintaan (< satkun), jos vaan hetken katselet ja sellaisen välttämättä haluat. Oletko kysynyt Soossilta (Eroselta)?

Volvon kone on helppo nostaa nokalta pois. Itse olen omien autojen kohdalla pyrkinyt aina avaamaan vähintään öljypohjan. Sen pohjalta kun löytyy kaunis sokerikuorrutus - tai jotain muuta. Jos sen mustan skeidan lapioi pois, niin saattaa säästyä useammalta vaivalta.

Periaatteessa sulla on hyvä projekti. Voisi olla läpimätä. Kone saattaa olla aika finaalissa, onneksi näiden korjaaminen on halpaa. Samoin kuin virittäminen. Kannen aukaisu kertoo paljon. Sen aukaisee vartissa ja näitä patarautavehkeitä ei yleensä tarvitse plaanata, vaihtaa vaan uuden kansipahvin ja kovaa ajoa. Tai jos et aukaise, niin mittaa puristukset. Jarrut suosittelen myös läpikäymään - museomies kun ei merkityksettömiin pikku asioihin panosta.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #7 : 27.12.2014, 00:38:34 »
Juu, mulla on toi duettikin joka on melko vaativa projekti, siihen on jo kone tehtynä.. mää ny koitan leimata ensin tollapaketilla, harvoin kai noi leimamiehet asioihin puuttuu, kun ei kuitenkaan oo mikään vinokone tai roverin kasi keulilla. Jarrut tuntuu toimivan hyvin, ei laahaa ja kaikki pyörät jarruttaakin, käsijarrukin toimii. Täytyy ne puristukset mittailla jossain kohtaa, mutta mekaanisesti toi tuntuu ehjältä. Liian tuoreilla (luokitukseltaan) öljyillä noita vanhoja koneita on rikottu, kun on liian peseviä öljyjä, lähtee paskat liikkeelle ja tukkii kanavat..
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 ´71
« Vastaus #8 : 27.12.2014, 05:44:23 »
mää ny koitan leimata ensin tollapaketilla, harvoin kai noi leimamiehet asioihin puuttuu,

Nokialla vaikuttaisi olevan konttori jossa saa leimattua läpimädänkin museoauton.  >:D ;D
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto...

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 ´71
« Vastaus #9 : 27.12.2014, 17:24:17 »
Se orkkis GT putsarikotelo pystykaasarin päälle oli aika iso, muovinen ja pyöreä. Largella on joskus ollut sellainen kaupan, tiedä vaikka vieläkin.
Muistaakseni mm. -70 luvun taunuksissa oli myös aika liki samannäköinen.
Kyllähän tappikoneesta saa pystykaasari/K-nokka/ruiskunkansi virityksellä nöyrän, vääntävän käyttömoottorin joka kiertääkin ihan mukavasti. Tosin varttimailille ei vielä ole asiaa. :)
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto...

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #10 : 28.12.2014, 20:02:49 »
Just sellainen vääntävä käyttömoottori olis itseäni miellyttävä... loppujen lopuksi tuo 142 on aika kevyt auto kokoisekseen, ja tiheät välitykset, joten liikkuu varmaan tarpeeksi ajo-ominaisuuksii  nähden kevyestikin viritettynä.
Largen kanssakin tänään soiteltu aiheesta.. ja kyllähän siltäkin kaikenlaista aiheeseen vielä löytyy. 8)
Ja kas kummaa, kun uus sellainen ilmanputsarikin pompsahti myyntiin saksassa;
http://www.ebay.com/itm/Volvo-140-R-Sport-GT-Kit-B20-Luftfilterkasten-air-box-NOS-new-old-stock-/321539631427?pt=DE_Autoteile&hash=item4add416943
Mulla ei vaan luonto riitä pilkkoon tollasta harvinaista putsaria, ei nimittäin suoraan käy weberin päälle kuvista päätellen..
« Viimeksi muokattu: 28.12.2014, 21:58:23 kirjoittanut Ville K »
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #11 : 30.12.2014, 19:39:44 »
No ny on hommattu 92:sta termaria, lohkarin vastus, vesipumppua, bensaletkua, kiristimiä, suodatin, bensanpaineen säädintä jne.. tulis ny vaan paketit saksasta niin pääsis asenteleen kaikki kerralla. Täytyy huuhdella vähän järjestelmää ja kattoo onko siinä jotain vikaa, tuntuu että neste ei kierrä ihan kunnolla. Tosin nyt on ollu 87 termarikin paikallaan, että voi vähän vaikuttaa sekin. Kohta on talwiajot..  ;D

Edit: Syyläri oli ainakin vähän tukossa, sain sitä liuoteltua auki kidesoodalla, samoin lämppärinkennosta tuli kidesoodakäsittelyn jälkeen aika paljon ruskeeta lientä, vaikka vedellä huuhtomalla ei ennen kidesoodaa enää ruskeeta tullut kumpaankaan suuntaan huuhdellessa.
Lohkolämppärin vastus vaihdettu ehjään. Öljyt valuttelin kanssa jo pois, ja olihan siellä jonkun verran mustaa vaseliinia öljypohjassa, sain sitä tikun reiästä aika paljon kaapittua pois, tekis kyllä hyvää ottaa öljypohja irti ja putsata kunnolla, mutta auto kaverin tallissa nosturilla, enkä voi sitä sinne moneksi päiväksi halvaannuttaa.. Jos nyt ton yhden reissun kestäis, keväällä sitten pikapikaa kone ylös ja tiivisteet vaihtoon, kannelle pikku kairaukset ym.
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa Justus

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 142 ´71
« Vastaus #12 : 30.12.2014, 21:50:08 »
Nokialla vaikuttaisi olevan konttori jossa saa leimattua läpimädänkin museoauton.  >:D ;D

Kumpi?

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #13 : 30.12.2014, 22:01:52 »
Kumpi?
Varmaankin se yksityinen, kun tuota kimin autoa ainakin myi yks samanniminen kuin siellä on leimamiehenä..
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 440
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 142 ´71
« Vastaus #14 : 02.01.2015, 09:55:52 »
Nyt olis Largen kanssa kaupat sovittuna hieman puutteelisesta GT-mittaristosta, B20E-pakosarjasta, Volvo Competition Service-imusarjasta, Solex 40 EIES-kaasarista ja pakettiin kuuluvasta ilmanputsarista, joka on uusi. Mukana myös R-sport esite kyseisestä paketista ja Volvo GT Kit -tarra. Ei puutu enää kuin loput GT-paketista ;)
Jos jollain ihan oikeesti on myydä GT-ratti, merkit, kepinnuppi yms. niin yhteyksiä voi ottaa, nyt alkaa vahvasti näyttään siltä että GT tästä on muodostumassa kun orkkis osia alkaa olemaan mukavasti.
Ja näitten osien hankinnan myötä museoajoneuvostatuskin tulee säilymään..
« Viimeksi muokattu: 02.01.2015, 10:02:25 kirjoittanut Ville K »
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

 

Futurez  Proturbo