Proturbo  Autodiagnoosi

960 Dieselöinti

  • 14 Vastauksia
  • 3814 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
960 Dieselöinti
« : 28.12.2014, 19:17:06 »
Tämmönen homma pyörinyt mielessä jonkun aikaa, 960n saa halvalla kansivikaisena ja jos olisi farmari (pakettiauto) vielä ja siihen istuttaisi 940sta dieselikoneen niin olisi mielestäni just sopiva auto.

960 sen takia koska varustetaso on yleensä aika hyvä jo vakiona ja kilometrejä vähemmän kun vastaavat 940set.

Mutta onnistuuko vähäpäästöisen dieselöinti tosta vaan? N. 5 vuotta sitten kysyin konttorilta että kun vm. -94 T4-transporterin bensakone sökö niin saako vaihtaa tilalle vm. 91 T4-transporterista otettu 1,9 dieselkone. Vastaus oli EI koska dieselistä päästöjä enemmän.

Sopiiko muuten d24, 940n kiinnikkeillä, suoraan 960een? Varmaan kanattaisi ottaa myös laatikko ja ehkä kardaani 940sta.

960 kun on tehtaalta tullessaan ollut myös d24-koneella.
142

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #1 : 28.12.2014, 19:45:04 »
Mm. kulmamies on 960:n dieselöinyt ja muutoskatsastanut. Ongelmana tuossa sun portteritapauksessa on ollut luultavasti se, että vanhempaa moottoria olit laittamassa.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #2 : 28.12.2014, 19:55:33 »
Ainakin 740 ja 760 rinnastetaan samaksi mallisarjaksi, kun puhutaan esim. moottorien vertailutilavuuksista.

Päästöasioissa noissa on muutama raja, olikohan se nyt sitten euro4-päästönormi, jota D24 ei täytä. Konetta kuitenkin myytiin viimeiset vuodet poikkeusluvalla, -95 tai -96 asti. Tämä tarkoittaa sitä, että ainakaan uudempaan kuin -96 ei ole mitään toivoa. Päästönormien puolesta ei minun tietämykseni mukaan pitäisi olla mitään ongelmia, jos luovuttaja ja vastaanottaja ovat vuosimalliväliltä 90-95 ja molemmat vähäpäästöisiä.

Sitten kun löydät huonokoneisen ja halvan hyväkorisen kuuskympin ja vähän ajetun diesel-nelikympin, on vain aika pitää pohdinta, onko helpompaa vaihtaa kone kuuskymppiin vai lisätä varusteet nelikymppiin...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #3 : 28.12.2014, 19:56:48 »
Mm. kulmamies on 960:n dieselöinyt ja muutoskatsastanut. Ongelmana tuossa sun portteritapauksessa on ollut luultavasti se, että vanhempaa moottoria olit laittamassa.

Muistaakseni kulmamies dieselöi nelikympin ja käytti D5-pataa jostain 2000-luvun kamppeesta.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #4 : 28.12.2014, 20:34:12 »
Se dieselöi kaksi.

940:n TDI koneella ja 960 Volvon omalla D5:llä.

TDI koneessa on sama pulttijako kuin deekussa ja D5:ssä sama kuin 960:n akuperäisessä tinakutosessa. Tosin eipä tuo kaavelin pulttijako nyt se ihan suurin ongelma ole. Se TDI:n asennus oli projektipäiväkirjasta luettuna suhteellisen kivutton operaatio, siis siinämäärin kivuton että deekunrohjon asentamisessa ei mun mielestä ole mitään järkeä.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #5 : 28.12.2014, 21:55:14 »
Äkkiähän tämäkin keskustelu muuttui deekun mollaamiseksi - ollessaan ehjä ja järkeväst käytettynä se on varsin hyvä moottori. Erot viisi- tai neljämukisen tdi-koneen kanssa tehossa ja kulutuksessa on lopulta aika marginaalisia.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #6 : 28.12.2014, 22:09:50 »
Se on mahdollista että portteritapaus jäi vuosmallista kiinni vaikka samannököinen oli 1,9d myös -94.

Täytyy noi Kulmamiehen juttuja ilmeisesti ruveta selailemaan läpi.

Deekunrohjon ei maksa juuri mitään ja niillähän ajaa miljoonan  ;) ja suora kutonen on minusta iso + tällä hetkellä (joku sairas elämänvaihe vissiin...)

Täytyy miettiä.

Kiitoksia kaikille avusta!
142

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #7 : 28.12.2014, 22:38:48 »
Hyväkuntosen eli alle 600tkm ajetun deekun löytäminen alkaa olla hankalaa, TDI:tä saa helposti vähempi ajettuna (niillä ei vissiin pääse niin kauas), mutta TDic nyt vaan on 7/9 luovuttajasta suoraan bolt-on ja tuo epävireinen sammakko tarvii jonkunverran sovittelua että käy takavetoasennukseen. En näe vaivan arvoisena ellei pelkää työkonedieselin metakkaa. Sivistyneen kuulonenhan tuosta ei ulospäin tule, sisälle deekunkin jyly kuuluu paljon vähempi kun olettais, mutta kylällä ainakin jalankulkijat kyllä katseellaan etsii sitä kuorma-autoa...

Tuollaista swappia suunnittelin joskus ihan vaan nähdäkseni foorumilla nousevan itkupotkuraivarin kun epäluotettava öljypoltin korvattaisiin luotettavalla suoralla kutosella, mutta mulla on jo toimiva deeku-940 johonka tyydyin lisäilemään puuttuvia varusteita  :P.

Myös sähköjen puoleen pääsee huikean helpolla deekun kanssa, kierrosmittari on ainoa murhe mutta mielestäni vanhakoriseen 960 taitaa saada sovitettua 940 mittaristosta dieselin rundarin, jolloinka ongelma poistuisi. Muutenkin deekun asennus pitäisi olla bolt-on, etupalkki lienee sama kaikissa, sillä toistaiseksi kaikki näkemäni variaatiot 740/940 etupalkeista (16V, 8V, PRV, Deeku) ovat olleet sama peruspalkki ja joissakin versioissa siihen on hitsattu lisää juttuja (prv lisätukipalat, 16v vasen moottorintuki) jotka pois laikkomalla löytyy tuttu kasitappisen peruspalkki.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2014, 22:42:51 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #8 : 28.12.2014, 23:34:49 »
Just äsken katsastelin nettiauton sivuja ja eniten ajettu deekulla varustettu LT oli ajettu 427 tkm, että kyllä niitä alle 600 tkm ajettuja löytyy. Sitten kun Volvosta otettu katsastuskone on ajettu sen miljoonan niin eikun volkkarin kimppuun ;)

Se että jalankulkijat etsii kuormuria on ihan niiden oma ongelma ;)

Sähköjä en muutenkaan pelkää muutakuin 960n tomaattiloota ja sekin vain sen takia että en tiedä siitä mitään. Mutta kyllä minun mielestä AW71L pitäsi riittää vaikka ruuvaisikin syöttöä vähän lisää...

Hyvää tietää että palkki on sama. Yksi mahdollinen ehdokas olisi pervolla varustettu farmari. Taitaa olla aika harvinaisia suomessa mutta niin on myös deeku9kuuskymppiset.
142

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #9 : 29.12.2014, 09:01:16 »
Knoppitietoa: Deekun perässä ei ole koskaan myyty muita automaatteja kuin ZF4HP22, joka on täysin mekaaninen. Eli ei sähköistä ylivaihdetta. Pervon korvaamiseen deekulla saat peukun  O0. Ainakin yksi semmonen näky oleven tsättiautossakin. 760 kanssa katoaa se päästötekninen ongelmakin, ne kun ovat aina ei-vähäpäästöisiä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 09:03:37 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #10 : 29.12.2014, 12:04:50 »
Knoppitietoa: Deekun perässä ei ole koskaan myyty muita automaatteja kuin ZF4HP22, joka on täysin mekaaninen. Eli ei sähköistä ylivaihdetta. Pervon korvaamiseen deekulla saat peukun  O0. Ainakin yksi semmonen näky oleven tsättiautossakin. 760 kanssa katoaa se päästötekninen ongelmakin, ne kun ovat aina ei-vähäpäästöisiä.

960 tuossa oli kai tarkoitus muuttaa.

Jos alla sattuisi olemaan PRV koneinen 960, niin mun mielestä jo harvinaiuuden takia se orkkiskone kannattaisi jättää sinne.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #11 : 29.12.2014, 12:34:39 »
Ja minä kun luulin että se olisi yhtä hyvin voinut olla aw71l.. Aina oppii uutta. Onko kellään tietoa että mikä tomaatti on pervon kaverina 960ssä? Pieni vinkki jos sellaisen haluaa niin nettiauton halvin 960 ja löytyy myös tingeltangelia mutta vähän turhan kaukana ja sedani.
142

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #12 : 29.12.2014, 16:58:46 »
Ja minä kun luulin että se olisi yhtä hyvin voinut olla aw71l.. Aina oppii uutta. Onko kellään tietoa että mikä tomaatti on pervon kaverina 960ssä? Pieni vinkki jos sellaisen haluaa niin nettiauton halvin 960 ja löytyy myös tingeltangelia mutta vähän turhan kaukana ja sedani.

AW30-4x loota tuli vasta tinamoottorin perään, coolower käyttäjällä 960 PRV jossa AW71

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=905
« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 17:03:14 kirjoittanut Rivipumppu »
Audi A6 4.2

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #13 : 29.12.2014, 18:35:54 »
Knoppitietoa: Deekun perässä ei ole koskaan myyty muita automaatteja kuin ZF4HP22, joka on täysin mekaaninen. Eli ei sähköistä ylivaihdetta. Pervon korvaamiseen deekulla saat peukun  O0. Ainakin yksi semmonen näky oleven tsättiautossakin. 760 kanssa katoaa se päästötekninen ongelmakin, ne kun ovat aina ei-vähäpäästöisiä.
Itse asiassa 200-sarjan deekuja on ollu jollakin BW:lläkin, mutta joo siis turbollinen deeku on automaattina aina ZF. Ja toisaalta 760 on kyllä vähäpäästöisiäkin, tosin harvemmin.

960 tuossa oli kai tarkoitus muuttaa.

Jos alla sattuisi olemaan PRV koneinen 960, niin mun mielestä jo harvinaiuuden takia se orkkiskone kannattaisi jättää sinne.
960(pre-95) tai loppupään 760 nyt on tosi paljon samoja autoja, joten ei liene perusteetonta laajentaa haarukkaa myös loppupään 760. Etenkin kun sillä ranskalaisella romurautaalumiinikasalla varustettuja autoja saa suhtkoht ilmaseks, ja monesti ne eio ajettukaan niin paljoa kun vinokoneiset tahi deekut, voi olla koriltaan parempi. Ja en täysin ymmärrä ajatusta museoida harvinaista vain siksi, että se on harvinaisen huono  :buck2:

Hyvää tietää että palkki on sama. Yksi mahdollinen ehdokas olisi pervolla varustettu farmari. Taitaa olla aika harvinaisia suomessa mutta niin on myös deeku9kuuskymppiset.
Tinakoneisen palkkia en vanno samaksi, mutta siitä on vahva MuTu, etenkin kun muilla koneilla peruspalkki on sama ja niihin on päälle liimailtu sitten joihinkin malleihin lisää kiinnitysjuttuja.

LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 960 Dieselöinti
« Vastaus #14 : 30.12.2014, 07:36:58 »
Itse asiassa 200-sarjan deekuja on ollu jollakin BW:lläkin, mutta joo siis turbollinen deeku on automaattina aina ZF. Ja toisaalta 760 on kyllä vähäpäästöisiäkin, tosin harvemmin.

BW55 taisi olla alunperin nakun automaatti, mutta ei siitä oikein käytännön hyötyä ole, turbiinikoppaa ei voi vaihtaa aw7x kanssa.

Lainaus
960(pre-95) tai loppupään 760 nyt on tosi paljon samoja autoja, joten ei liene perusteetonta laajentaa haarukkaa myös loppupään 760. Etenkin kun sillä ranskalaisella romurautaalumiinikasalla varustettuja autoja saa suhtkoht ilmaseks, ja monesti ne eio ajettukaan niin paljoa kun vinokoneiset tahi deekut, voi olla koriltaan parempi. Ja en täysin ymmärrä ajatusta museoida harvinaista vain siksi, että se on harvinaisen huono  :buck2:

On ne 960:t PRV koneella siltikin hemmetin harvinaisia, vaikka autot noin muuten rakenteellisesti aika samanlaisia ovatkin.

Ja b280 moottoria huonompi kone jonka seiskaan on saanut taitaa olla vain nyt kyseessä oleva deeku, joten suo siellä vetelä täällä.

Tosin taloudellinen prv ei ole ikinä, lie kai jonkinlainen hemi koneen ongelma. Tuo tietysti selittää miksi ne ovat yleensä vähemmän ajettuja, mutta kun nyt kuitenkin jokatapauksessa puhutaan ~neljännesvuosisadan ikäisistä laitoksista, niin ajokilometrit ovat kuitenkin aika epäolennainen seikka, saatikka että ne olisivat (ainakaan vieraalta ostettaessa) mitenkään järkevästi todennettavissa.

 

Samppasport  Futurez