Saakos kysyä, miks näihin T6 koneisiin ei tungeta vaan vaparin nokkia?
Ja miks ei normi nokat kelpaa jonnekkin 300hv kieppeille (vakionokilla ei kyllä myönnettävästi rikota 300hv rajaa), mut 270-280hv varmaan irtoaa jos KAIKKI muu on tiptop, eli kairattu kansi, korkea puristus-suhde, venat jne, imusarja, pakosarjat.
Itte ainakin näen omassa nokat viimeisenä keinona, sitä ennen tehdään ihan kaikki muu moniventtiilikoneessa.

Tollaiset 11mm+ nostoiset nokat ahdettuna etenkin ovat aika härskit toiminnaltaan. Saisi paremman luonteen koneelle vakionokilla. Omassa raaserissa ainakin käyttöluonne on ihan 10+, vaikka verrataan uusiinkin autoihin. Tämä nyt johtuu tietenkin siitä ett on suht isotilavuuksinen kone ja kevyt kori (2,5L ja 1000kg), sehän vastaa helposti 2000kg koria ja 5L konetta (ahdettuna).
Tosin, jos tuo about 3L T6 tai vapari kone tungetaan 2/7/9 sarjan raskaaseen koriin, koneen käyttöluonne kärsii varmaan aikas paljon.
Vrt. kun olen ajanut esim MB250CDI (2149ccm tuplaturbo 204hv/500Nm) konetta A,C,E,S,ML sarjoissa, niin huomaa että luonne kärsii aika pahasti raskaassa autossa, esim S tai ML vrt A tai C sarjan pikkumeset.
Kuitenkaan, kukaan ei näytä näistä 6koneista ottavan nelinumeroisia teholukemia, ja jos vaparissa jo on kerran 204hv/150kW ja 280Nm, siihen päälle 2bar ahtopainetta tekee aika pyöreästi 612hv/450kW ja 840Nm.
Toi yhtälö meni ainakin Debilin penkin, mun "streetdyno" ja oman persdyno mittauksenkin mukaan yks yhteen, kun puhutaan AQ171 viristä. 167hv x 1,45bar(+1bar) = 409,15hv, ja teholapulla 408hv. Vääntö oletettu 256Nm x 1,45bar (+1bar) = 627Nm, penkissä 664Nm, tosin dera sanoi penkin antavan väännön yläkanttiin.
Tässä koneessa siis kevyesti kairattu 532 16v kansi, pentan vakio nokat ja muuten standard kamaa.
Olettaisin että jos vaparissa (B6304F/S tai B6294S) on jotain 9+mm nostoiset nokat, ne kelpaisivat samankaltaisiin suorituksiin.
Omassa vielä mittaamatta teho uudella ahtimella ja 2,1bar paineella, persyno kertoo ainakin tehon noususta 450-500hv lukemiin.