Carcom Oy  Elekma

V50 2.0d jäädytinnesteen kato

  • 23 Vastauksia
  • 10317 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aautoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« : 05.01.2015, 13:04:32 »
Hei

Vuosimallin 2004 300tkm ajettu 2.0d V50 on alkanut hukkaamaan jäähdytysnestettä.
Mutkikkaaksi asian tekee se, että mitään näkyviä vuotoja ei ole, jäähdytinnesteen seassa ei ole öljyä, mutta aina vain nestettä häviää. Lisätä saa noin litran viikossa.
Voiko lisälämmintin hukana nestettä ilman mitään näkyvää vuotoa ja toimia silti normaalisti, vai missä mahtaa vika piillä?

Poissa aautoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #1 : 06.01.2015, 22:09:12 »
Lisään vielä, että lisälämmitin tuntuu olevan ajoittain ajossa talvella käynnissä omia aikojaan, kun konehuoneen lämmittimen puolelta liikennevaloissa auton alta nousee vaaleaa savua.
Lisäksi tätä tukisi tuo, että keskikulutus on noin litran korkeampi kuin mitä ajotietokone ilmoittaa. Käytin lämmitintä kaksi kertaa tunnin ja ajoin yhteensä reilu neljäsataa kilometriä.

Onko muilla samankaltaisia havaintoja/ongelmia kuin mainittu aiemmin, tai tietoa mistä johtuu?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7126
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #2 : 08.01.2015, 07:08:46 »
Tuohon vuotoon en osaa sanoa mitään mutta...

Lisään vielä, että lisälämmitin tuntuu olevan ajoittain ajossa talvella käynnissä omia aikojaan, kun konehuoneen lämmittimen puolelta liikennevaloissa auton alta nousee vaaleaa savua.
Lisäksi tätä tukisi tuo, että keskikulutus on noin litran korkeampi kuin mitä ajotietokone ilmoittaa. Käytin lämmitintä kaksi kertaa tunnin ja ajoin yhteensä reilu neljäsataa kilometriä.

tämä on ihan normaalia, lisälämmittimessä on automaattikäynnistys ajon aikana. Käynnistyy jos tarvetta on.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa aautoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #3 : 09.01.2015, 19:26:08 »
Kiitos välkky.


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #4 : 09.01.2015, 23:50:42 »
Meillä on tuossa samanlaisessa kulkineessa aivan sama vika, nestettä häviää noin litran, mutta vain litran.
Eli vaikka lisäisi viikon tai kuukauden välein, on hävikki aina sama, eli noin paisarin verran.

Olen myös hakenut vuotoja vaikka mistä, muttei mistään löydy mitään jälkiä.
Yhden pienen vuodon löysin termarikoteloon tulevan pienen letkun liitoksesta, jossa oli huono O-rengas, muttei tuon korjaaminen vaikuttanut vaivaan.

Eilen tutkin paisaria tarkemmin, tuossahan on painekorkki, jonka "sivusta" menee kanava paisarin läpi ja sen alle.
Mietinkin josko korkki olisi sökö ja päästäisi lävitseen aina sen säiliön verran nestettä.
Täytyy kokeilla teoriaa ostamalla uusi korkki, tuskin maksaa kauheita...
« Viimeksi muokattu: 09.01.2015, 23:52:18 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #5 : 22.01.2015, 07:38:11 »
Hep!
Lisää vinkkejä ja infoa kaivataan tännekin, että mistä lähteä etsimään hävikkiä.

Jäähdytysnesteen taso tippuu aina juuri sen minimi merkin alapuolelle ja pysähtyy siihen.
Pakokaasu lämpimällä koneella haisee hiukan kitkerälle, onko normaalia vai merkki vuodosta koneessa?
(Ongelman kanssa on ajettu nyt jo puol vuotta ongelmitta)

Rahaa on auton kuntoon laittamiseen mennyt jo aika kiitettävästi, niin vähän on pelkoa jos tästä tulee vielä isompaa remppaa..

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #6 : 23.01.2015, 21:20:30 »
Tilasin briteistä uuden alkuperäisen korkin paisariin (15e), laitan huomenna paikalleen ja täytän nesteet max-merkkiin, katsotaan auttaako.

Itsekin epäilin kansipahvia aluksi kun nesteen katoamisen huomasin pian auton oston jälkeen. Autolla on nyt ajettu yli 100tkm meidän omistuksessa eikä nesteen häviäminen ole muuttunut miksikään, eli ei se kansipahvi tai kansi ainakaan ole.

Ellei uudella korkilla muutu, niin pitää varmaan kokeilla pumpata systeemiin paine ja etsiä se saakelin vuoto... ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa aautoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #7 : 30.01.2015, 17:49:13 »
Täälä ongelma saattoi korjautua jakoremmihuollossa *koputtaa puuta, kopotikop*, eli autoon vaihdettiin remmi ja vesipumppu. Näkyviä vuotoja ei kuulemma ollut, mutta saattoiko tuo olla niin pieni, että että tippa kuivui heti, kun oli ulos vuotanut ja jälkeä ei jää.
Nähtäväksi jäänee kuinka käy, mutta tällä hetkellä näyttää, että nestettä ei katoa ja huollosta on jo pari viikkoa.

Mielenkiinolla odotan kuinka Hurmoksen käy uuden korkin kanssa ja pidän sormet ristissä, ettei paineistamiseen tarvitsisi ruveta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #8 : 31.01.2015, 11:52:19 »
Uusi korkki paikallaan ja edelleen tuntuisi neste häviävän...
Missään ei näy mitään vuotojälkiä, koneessa oli aikaisemmin punaiset nesteet, nyt tosin vihreät. Punainen neste ainakin jättää todella hyvät jäljet vuotokohtaan, muttei missään näy mitään.

Tuntuisi siis jotenkin sisäisesti hävittävän nestettä, voihan sieltä olla esim. EGR:n jäähdytin murtunut tms.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #9 : 27.04.2015, 07:37:20 »
Täällä olikin tämä vanha ketju vielä.
Oletko Hurm0s tuota EGR jäähdytintä ehtinyt tutkimaan?

Itseäni häiritsee se tosiasia, että nestettä ei minullakaan häviä kuin se tietty määrä minimin alle ja sitten vähentyminen loppuu. Voisi kuvitella, että jos jossain on murtuma tai vesipumppu falskaa niin hävikki jatkuisi sen sijaan, että pysähtyisi min. merkinnän jälkeen.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #10 : 27.04.2015, 07:48:56 »
Stop Leakkia jäähdytys nesteen sekaan, niin tukkii pienet vuodot.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Kettu-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #11 : 06.05.2015, 19:40:25 »
Täällä olikin tämä vanha ketju vielä.
Oletko Hurm0s tuota EGR jäähdytintä ehtinyt tutkimaan?

Itseäni häiritsee se tosiasia, että nestettä ei minullakaan häviä kuin se tietty määrä minimin alle ja sitten vähentyminen loppuu. Voisi kuvitella, että jos jossain on murtuma tai vesipumppu falskaa niin hävikki jatkuisi sen sijaan, että pysähtyisi min. merkinnän jälkeen.
mulla tuntuu tekevän iha samanlailla. Maxissa ei pysy mut minimiin pysähtyy väheneminen ku seinään.
850 -96 2.5 10v aut. Ex
960 -96 2.5 man. Ex
S40 -04 t5 awd man. Ex
V70 mkIII-08 2.4D man. Ajossa

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #12 : 06.05.2015, 21:43:56 »
Täällä olikin tämä vanha ketju vielä.
Oletko Hurm0s tuota EGR jäähdytintä ehtinyt tutkimaan?

Itseäni häiritsee se tosiasia, että nestettä ei minullakaan häviä kuin se tietty määrä minimin alle ja sitten vähentyminen loppuu. Voisi kuvitella, että jos jossain on murtuma tai vesipumppu falskaa niin hävikki jatkuisi sen sijaan, että pysähtyisi min. merkinnän jälkeen.
En ole ehtinyt tutkimaan sen enempää, enkä ole lisäillytkään nestettä, sitä häviää tosiaan sen paisarin verran, ei enempää...

Ulospäin nestettä ei tule, kesälläkin tutkin moneen otteeseen konetilan läpikotaisin, eikä märkää missään. Ei myöskään sisällä märkää...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa aautoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #13 : 22.05.2015, 09:23:01 »
Aiemmin koputin puuta jakoremmin vaihdon jälkeen, kun nesteen katoaminen loppui kuin seinään. Nyt taasen ongelma on palannut, mutta tuota häviää tasan sen paisarin verran. Epäilen, että kyseessä olisi vesipumppu, koska luulisi tuon vuotavan sitten enemmänkin...
Eilen parkissa tyhjäkäynnillä auton ikkunat pamahti huuruun ja aukesivat kun käytin puhallinta isolla. Keli aurinkoinen ja lämmin, eikä kukaan kuökenut sisään tai ulos. MIetin saattaako vuotaa läppärinkenno, mutta taas vakiomäärä katoavaa nestettä ei sovi tähänkään. Seuraillaan ja ihmetellään, josko jotakin selviäisi.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d jäädytinnesteen kato
« Vastaus #14 : 27.05.2015, 21:36:19 »
Ikkunoiden äkillinen höyrystyminen saattaa johtua kondenssiveden pesiytymisestä lattiamattojen alle. Tyyppivika, kondenssiveden ylivuotoputki menee tukkoon. Tästä on paljon juttua tälläkin foorumilla. Tuohon säikeen varsinaiseen aiheeseen en valitettavasti osaa sanoa mitään.  :(
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Kulkukoira  Proturbo