AGM akku lataantuu nopeammin kuin tavallinen eli "ottaa virtaa vastaan" paremmin. Latausta tapahtuu kun syöttöjännite on suurempi kuin akun napajännite. Energia virtaa suuremmasta potentiaalista pienempään päin, latausjännite 14V, akun sisäinen jännite 12V, jännite-ero 2V. Jos piirin kokonaisvastus olisi esim. 0.05 Ohm, niin virtaa menisi akkuun 40A virralla. Tässä yksi syy pitää akun liitokset puhtaina, lataa ja starttaa paremmin.
Jos AGM akku kestää suuremman latausvirran, latausjännitettä pitää kasvattaa jotta virta suurentuisi. Akun sisäinen vastus, AGM tai lyijy, on hyvin pieni eikä juuri rajoita latausvirtaa. Napaoikosulku ottaa akusta sen max virran, 700A tai 800A jos ylimenovastus on oikosulussa riittävän pieni, ei siis mikään hauenleuka. Lähes sama saadaan starttauksella -25C n. 400-500A hetkellisesti, laturi saa toiseen suuntaan ehkä 100+A hetkellisesti. Auton järjestelmässä pitäisi oikeastaan olla jokin parametri, jolla latausjärjestelmälle kerrotaan akun tyyppi ja siten säädetään latausvirtaa akun tyypin mukaisesti. Ei taida sellaista asetusta olla.