Kulkukoira  Proturbo

Volvo 850 -94 ABS vika

  • 4 Vastauksia
  • 5783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa grrrwali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 -94 ABS vika
« : 13.01.2015, 19:29:56 »
Vika alkoi n. puoli vuotta sitten, kun ABS valo syttyi satunnaisesti ja välillä abs rutisi hiljaisessa vauhdissa ilman jarrupolkimeen koskemista. Silloin ei kerinnyt syventyä mutta viimeaikoina on ollut pakko. Nykyisin abs valo palaa jatkuvasti ja yllättäen abs ei toimi.

Itsediagnostiikka antoi vikakoodit
3-1-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku)
3-2-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali yli 40 kmh nopeuksissa)
1-4-1, Jarrupolkimen asentotunnistin
1-4-2, Jarruvalokatkaisin
1-4-4, Jarrulevyjen ylikuumeneminen (TRACS-järjestelmällä)
1-2-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali alle 40 kmh nopeuksissa)
ja nämä vikakoodit eivät suostuneet nollaantumaan millään tavalla. Vaihdoin vasemman etupyörän nopeusanturin mielenkiinnosta ja ei vaikutusta. Autossa laahasi aiemmin vasemman etupyörän jarru, jolloin jarru lämpeni kovastikin, mutta jarruremontti on tehty ja abs ongelmien selvittely aloitettu vasta sen jälkeen. Myös vikakoodi 1-4-4 ihmetyttää sillä kyseisessä autossa ei TRACS järjestelmää ole. Vikakoodien tarkoitukset on haettu Alfamerin kyseiselle mallille ja vuodelle tarkoitetusta korjausoppaasta.

Vikakoodien suuri määrä ja nollaantumattomuus herätti epäilyksen abs ohjausyksikön viasta. Autossa on Ate:n 6849823 ohjausyksikkö, joka on metallikuorinen ja jossa on torxeilla kiinnitetty avattava kansi. Googlen ja foorumin viestien rohkaisemana yksikkö auki ja paremmin sähköstä ja piirilevyistä ymmärtävän kaverin tutkailtavaksi. Diagnoosi oli että kaikki komponentit päällepäin ehjän näköisiä ja varmuuden vuoksi kaveri kolvaili vielä komponentteja paremmin kiinni. Ohjainboksi takaisin autoon ja vikakoodit olivat edelleen samat.

Vein auton Kotkan Autosalpaan ihmeteltäväksi ja heidän mielipiteensä oli, että ohjausyksikössä on vika, koska koodit vaikuttavat omituisilta eivätkä suostu nollaantumaan.

Tilasimpa siis purkuosana uuden yksikön. Palikka autoon paikalleen ja päätin lukea vikakoodit ennen auton käynnistystä. Lopputulemana 7 vikakoodia:
4-4-4, Hydrauliyksikkö (käyttöjännite puuttuu)
3-1-1, Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku)
3-1-4, Oikean takapyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku)
3-2-4, Oikean takapyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali yli 40 kmh nopeuksissa)
1-4-1, Jarrupolkimen asentotunnistin
1-4-2, Jarruvalokatkaisin
1-2-4, Oikean takapyörän nopeudentunnistin (epänormaali signaali alle 40 kmh nopeuksissa)
Otin yhteyttä purkuosan minulle myyneeseen purkaamoon ja kyselin vikakoodien perään, sillä he olivat luvanneet osalle toimivuustakuun. Heidän vastauksensa oli: Ohjausyksikkö on testattu ja on kunnossa. Teillä on luultavasti vika pumpussa tai jossain muualla. Lupasivat kuitenkin palauttaa osan hinnan jos palautan yksikön heille.

Autolla on ajettu n.411 tkm ja leiman jatkokuukausi loppuu tämän kuun loppuun. Leimalla jäi kiinni siis ainoastaan abs järjestelmän toimimattomuudesta ja olisikin mukava saada laitos kuntoon ja keräämään lisään kilometrejä.

Nyt haluaisinkin tiedustella, mikä on arvon raadin tuomio? Ideoita missä vika voisi olla? Volvo murjottaa siis Kotkassa, jos joku lähialueen tietäjä on halukas ihmettelemään vekotinta.

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 -94 ABS vika
« Vastaus #1 : 13.01.2015, 20:38:29 »
Tarkasta liittimen kunto. Siis sen joka käännetään siihen ohjainboxiin kiinni.
Äkkikseltään tuntuu että johtoja oikarissa.
Ota auki se ja tarkasta että liittimet ovat siistit. Jokin suojasprayy mikä on tarkoitettu sähköliittimiin voisi olla avuksi jos kosteus ongelmana.

Itsellä samanmoisessa autossa ongelmia aiheutti puolan johto. Se antoi häiriötä boxille kun oli johdin liian lähellä. Tinailin levyn 3 kertaa ja silti vika ei poistunut. Vasta puolan johdon siirto kauemmaksi poisti ABS ongelman.

Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 -94 ABS vika
« Vastaus #2 : 13.01.2015, 22:27:40 »
Veikkaan, että viat ovat todellisia alkuperäisellä abs boksilla.
Ennen vikamuistin nollausta kaikki koodit pitää lukea läpi ja painiketta pitää painaa riittävän pitkään.
Oletko onnistunut muista pistokkeista nollaamaan koodit mikäli niitä ollut?
Täysin mahdollista, että 411tkm ajetusta löytyvät nuo viat.
Osa vikakoodeista voi olla vaikka kuinka pitkän ajan takaa jos muistia ei ole nollattu aikoihin.

Etupyörien abs-hammaskehät täynnä körnää tai kehä halki. Matkansa päässä jarruvalokatkaisin alkaa oireilemaan juuri siten, että satunnaisesti katkaisin ei toimi ja siitä jää vikamuistiin koodi. Jouduin omaani vaihtamaan kyseisen palikan, 25€ kustansi tiskillä.

Vikamuisti olisi kyllä hyvä saada nollattua. En ole täysin varma, mutta saattaa olla hyvinkin, ettei abs yksikkö toimi jos vikamuistista löytyvät kyseiset koodit. Eli se olisi ensimmäinen rasti tässä projektissa ja sen jälkeen uusi koeajo yli 40kmh nopeudella. Jos nollauksen ja koeajon jälkeen vielä palaa varoitusvalo niin sen jälkeen uusi vikamuistin luku.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2015, 22:31:00 kirjoittanut Nick »

Poissa grrrwali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 -94 ABS vika
« Vastaus #3 : 14.01.2015, 19:36:17 »
Kiitoksia molemmille nopeista vastauksista. Nyt kävi niin että Nick oli jyvällä! Sen siitä saa kun lukee alfamerin kirjaa kuin raamattua (neuvoo käyttämään virrat nollilla ennen koodien nollausta) ja uskoo, kun merkkiliike sanoo ettei koodit nollaannu. Hyvin nollaantuivat lukemisen perään.

Nyt antoi n. 5 km koeajon jälkeen ainoastaan vikakoodin 3-1-1 Vasemman etupyörän nopeudentunnistin (katkos tai oikosulku).

Kyseinen anturi on kuitenkin kerran jo vaihdettu eli vika lienee piuhoissa? Löytyykö keneltäkään mitään kuvaa/kaaviota/mitälie, mistä selviäisi, mihin kohtaan ohjausyksikön liitintä / jotain muuta liitintä piuhat tulevat vasemmalta etupyörältä? Pääsisi mittailemaan johtojen kunnon. Anturin kunto selvinnee vaihtamalla puolelta toisella ja katsomalla siirtyykö vikakoodi.

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/850%20Wiring%20Diagrams/TP3903202%20850%201994%20Wiring%20Diagrams.pdf Tommosen linkin takaa sivulta 130 löyty kuvaa, mutta lähinnä miten tuota luetaan? Ohjausyksikön liittimen reikä 31 johtaisi anturin sb liittimeen? Mitenkäs bn?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 20:08:56 kirjoittanut grrrwali »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 -94 ABS vika
« Vastaus #4 : 14.01.2015, 20:06:21 »
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AntiLockBrakeSystemAndTractionControl.pdf

Sieläpä sanotaan näin että:

5) Check suspect wheel sensor circuits. Connect an ohmmeter between test box terminals No. 48 and 30 (left front), No. 47 and 29 (right front), No. 46 and 28 (left rear), or No. 45 and 27 (right
rear). If ohmmeter indicates 1040-1160 ohms, go to next step. If ohmmeter does not indicate 1040-1160 ohms, go to next step.

ABS-yksikön johtosarjan pinnin 48 (vasemman etupyörän anturi) ja 30 välillä pitäisi olla vastusta 1040 - 1160 ohmia. Tämä kertonee onko johtosarja kunnossa.

PS. vaikka tuossa puhutaan test boxista, eli break out boxista, niin pinnin numero pitää paikkansa johtosarjankin osalta, näkyy tuo pdffän viimesen sivun kaaviossakin.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 20:11:58 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy