KL-varaosat  Race.fi

850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu

  • 19 Vastauksia
  • 8174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Morjens,

Taas tarvittaisiin viisaampien neuvoja :) 850:eeni on ilmaantunut hienoista nykimistä n. 2000 kierroksen kohdalla. Eli kun kiihdyttää niin aina kun päästään n. 2000 rpm niin alkaa hienoisesti nykiä ja kaasua joutuu ikään kuin painamaan vähän vielä enemmän jotta saadaan kierroksia ylös. Lisäksi auto tuntuu hieman tehottomalta verrattuna aikasempaan. Eli kaasua joutuu painamaan enemmän kiihdytyksessä. Varmaan tästä sitten on seurannut kulutuksen lisääntyminen. Nyt pitkän matkan ajoa (esim. jkl-hki-jkl reissussa) keskikulutus on aina yli 10l / 100km. Ennen päästiin johonkin 8l matka-ajossa. Kaupungissa saattaa olla 14l / 100km.

Tuo nykiminen on pientä ja joskus tuntuu että kuvittelenko koko asian, toisinaan nykiminen tuntuu selvemmin, mutta kulutus on joka tapauksessa noussut parilla litralla. Tyhjäkäynti on täysin normaali eikä nykimisoireita ole kuin tuossa 2000rpm kohdalla.

Olisko vinkkiä missä voisi vika olla?


terv,
Mikko

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #1 : 24.05.2011, 21:50:11 »
Sytytysosat oli vaihdettu koska ? Nuo ovat useimmiten syynä, likainen ilmansuodatin on myös kulutusta lisäävä, mutta harvemmin aiheuttaa nykimistä
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #2 : 25.05.2011, 09:06:32 »
Jos auto nykii siinä 1700-2100 kierroksen nurkilla tehdään seurava homma.
1.Ostetaan autoon ne Boshin nelikärki tulpat muista oikea lämpöarvot kyllä myyjä tietää  kun kerrot moottorityypin
2.Sytytysjohdot ne hyvät joissa 1 metrin palassa on korkeitaan 6 kilo-ohmin vastus ,lyhenee niin vastus pienenee
3 Virranjakajan kansi ja pyörijä
4 ilmaputsari.
5 tarkista ettei jarrut "laahaa"  se kun nostaa kulutusta
6.tankissa on ainoastaan 98 bensaa
7 Huohotinjärjetelmän puhdistus/kaasuläppä
Tarvittavat työkalut :
 Talttapäinen ruuvimeisseli ja torx avain, sekä liuotinpesuainetta ja CRC. Vaimon sukkahousut sekä puhdistusrättiä.
 Avaa konepelti.

 Kaasuläppä (minne menee kaasuvaijeri), sen päällä on muovisuojus avaa päällä oleva ruuvi torx kanta, vedä muovisuojusta keulaan kohti nosta irti, siinä on kynnet jotka pitää suojusta.
 
 Avaa klemmarit 2 kappaletta ilmapuhdistimen letkujen päissä ja 1 kappale siinä kaasuläppäkotelon kauluksessa. Irrota ilmapuhdistimen kannessa oleva putki, joustavaa tavaraa.
 
Samalla tarkista sen ilmaletkun kunnon eli se haitariletku voi olla halkeama siellä alapuolella ja sen tietää sitten miten koneelle on käynyt.Estämme tällä koneen menemisen väljäksi ja muutkin käyntihäiriöt.Jos halkeamia osta uusi letku
Paikalle jäi muoviosa imusarjaan ja siinä paikalla liekkilukko on moottorin puolella.
IRROTUS:
Kierrä liekkilukkoa 15 milliä vasempaan ja vedä, pitäisi lähteä irti.
Irrota muoviosa imusarjasta ja putsaa liuottimella aivan puhtaaksi. Huohotinletku joka on moottorissa vielä kiinni, mikäli siinä on joku suodatin sen voi poistaa ja putsata vaan hyvin .

Suurimmasta osasta Volvoja lienee poistettu niin ei tule stefa ongelmia eli öljyt pysyy koneessa kun paine ei riko tiivisteitä.
Kaasuläppä puhdistetaan siten, että CRC ruikutetaan sinne missä läppä sijaitsee ja niillä sukkahousuilla putsataan paikat.
Samalla aseöljyllä voitele mekanismin nivelet /kaasuvaijerin.

 Ekologista ajattelua / kierrätystä jos ei talossa naisväkeä, käy puuvilla vaatekin tai rätti.

 Samantie voi putsata ilmaputsarin kannessa olevan imuilman lämpötunnistin. Suihkase CRC:stä, pyyhkäise puhtaaksi, niin ei ole ainakaan pahasta.

 Laita takaisin ja katso että huohottimesta ei tipu o-rengas kun laitat paikalleen jos huono vaihda uusi
Lisätyö .
 Lisäilmaventtiilin puhdistus eli "tyhjäkäyntimoottori" on siinä liekkilukon etupuolella ja jäähdyttäjän takapuolella .
 Kumipannalla kiinni .Menee sähköliitin ja 2 ilmaletkua.
 Irrota venttiili ja puhdista CRC kaasutinpuhdistus spraylla sekä suhauta aseöljyä lopuksi sinne kevyesti .
 Laita takaisin kiinni ja jos lemmarit huonot laita kunnolliset takaisin ettei ole ilmavuotoja.

8 ilmoita oliko näistä vinkeitä apua ja kuten muista auton säännölinen huolto on ajallaan suoritettava toimenpide.

Ps paljon se kone kuluttaa matka-ajossa/ seka-ajossa onko 7.8 ja 8.5
« Viimeksi muokattu: 25.05.2011, 10:01:42 kirjoittanut Nercs »

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #3 : 26.05.2011, 11:29:11 »
Sama vika oli joskus mullakin.. mut tulppien ja virranjakajan/pyörijän ja tulpanjohtojen vaihto auttoi :D eikä mikään ihme et nyki sillon noin 300tkm ja volvon alkuperäiset tulpanjohdot ja auto on vm:95

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #4 : 26.05.2011, 21:11:14 »
Jos auto nykii siinä 1700-2100 kierroksen nurkilla tehdään seurava homma.
1.Ostetaan autoon ne Boshin nelikärki tulpat muista oikea lämpöarvot kyllä myyjä tietää  kun kerrot moottorityypin.

Minä laitoin volvon kolmikärkiset, kun joku pelotteli jotta kestävät paremmin>makso vapariin noin 40 euroa. Nuo muutkin kuviot kannattaa silloin tällöin suorittaa ja muutama muu jos ei noilla lähe oireilu poistumaan>vikakoodit yms. voi vinkkiä antaa.> summassa voi vaihella tonnilla osia ja nykytys jatkuu, joten malttia vaan ja ammattilaiselle jos ei muuten valkene.

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #5 : 27.05.2011, 09:06:00 »
95E10  :D
Ihan oikeesti meinaan, jos sellaisella kuralla ajellaan...

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #6 : 28.05.2011, 14:04:53 »
Kiitoksia vinkeistä. Huohotinjärjestelmän ja tyhjäkäyntimoottorin olen jo puhdistanut. Tai oikeastaan ei niissä paljona puhdistettavaa ollut kun homman tein viimeksi viime kesänä. Ei auttanut tähän ongelmaan.

Pitää vaihtaa nuo sytytysosat seuraavaksi. Ei niitä varmaan ole aikoihin vaihdettu.

Ilmoittelen jahka saan nuo vaihdettua poistuiko oireilu.

Itse en ole huomannut käynnissä tai kulutuksessa eroja E10 ja E5 välillä. Molempia on tullut fiiliksen mukaan tankkailtua.

Mikko

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #7 : 28.05.2011, 18:37:54 »
Itse en ole huomannut käynnissä tai kulutuksessa eroja E10 ja E5 välillä. Molempia on tullut fiiliksen mukaan tankkailtua.
Mikko
Siinäpä se ero onkin... Ajappa vaikka 2-3 tankillista -98e10.llä ja kato miten kulkoo... :hello:

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #8 : 29.05.2011, 14:48:00 »
Myös huono lambda tekee tehonpuutetta, kulutuksen nousua ja mahdollista nykimistä...
Viallinen lambda ei välttämättä anna edes vikakoodia.
Lambdavian näkee ehkä helpoiten päästömittauksella.

E: Ja näissähän on myös ollut niitä rikkinäisiä pakosarjan joustoja, eli vuotaa ilmaa ennen lambdaa -> lambda säätää liian rikkaalle.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2011, 14:50:19 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #9 : 09.06.2011, 17:14:06 »
Mulla on sama ongelma nyt kun putsasin liekkilukon, kaasuläpän ja johtoliittimiä niistä.
Nykii todella voimakkaasti 1500-3000rpm välillä. (aivan kuin joku vetäisi autoani ja köysi olisi välillä kireänä ja välillä laahaisi maata)
Kun kierrokset on yli 3000rpm ei nyi ollenkaan ja kiihtyy paremmin kuin koskaan ennen.

kulutusta ei ole vielä huomannut kun alkoi tänään.
Eilen nollasin vikakoodin 3-1-4 ja tänään kun käynnistin ekan kerran niin lähti heti palamaan lamda-valo taas.. >:(
Sytytys puoli toimii moitteitta, ellei virranjakaja ole taas paskana. :(

edit: vikakoodi 3-1-4 valitteli nokka-akselinasennon tunnistinta.

Edit 2: vika löytyi koodi 2-4-3, oli kaasuläpänasennon tunnistimen johto irti. :2funny:
« Viimeksi muokattu: 10.06.2011, 14:55:54 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #10 : 16.06.2011, 23:29:28 »
Vaihdoin tulpat johtoineen sekä virranjakajan kannen ja pyörijän. Ja avot, nykiminen hävisi täysin ja tehot tuntuivat lisääntyvän selvästi. Katotaan vielä miten käy kulutuksen kun ehtii ajaa tankillisen.

1. johto oli lyönyt läpi tulpan juuresta ja oli aika roisin näköinen. Muut oli aika siistejä. Johdot oli alkuperäiset, tulpat sentään näytti vaihdetuilta. Motonetistä hankitussa johtopaketissa luki 20v 850 mutta kyllä ne sinne istui, sen sijaa bosch setti jossa luki 10v 850 oli väärä...

Siispä suuret kiitokset avusta!!

Mikko

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #11 : 16.06.2011, 23:57:01 »
Vaihdoin tulpat johtoineen sekä virranjakajan kannen ja pyörijän. Ja avot, nykiminen hävisi täysin ja tehot tuntuivat lisääntyvän selvästi. Katotaan vielä miten käy kulutuksen kun ehtii ajaa tankillisen.

1. johto oli lyönyt läpi tulpan juuresta ja oli aika roisin näköinen. Muut oli aika siistejä. Johdot oli alkuperäiset, tulpat sentään näytti vaihdetuilta. Motonetistä hankitussa johtopaketissa luki 20v 850 mutta kyllä ne sinne istui, sen sijaa bosch setti jossa luki 10v 850 oli väärä...

Siispä suuret kiitokset avusta!!

Mikko

Oliko se Bosch, mikä ei käynyt toi 11-2201, 66 euron setti?
Sen meinasin itsekin ostaa, mutta vielä en ole ostanut. Itselläni toi b5252-moottori, eli 10-venttiilinen.

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #12 : 21.06.2011, 20:15:27 »
Oliko se Bosch, mikä ei käynyt toi 11-2201, 66 euron setti?
Sen meinasin itsekin ostaa, mutta vielä en ole ostanut. Itselläni toi b5252-moottori, eli 10-venttiilinen.

Jep, tuo ei käynyt. Se toinen motonetin sarja sopi.

Mikko

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #13 : 21.06.2011, 22:49:13 »
Tää on niitä hassuja osia ( johtosarja), joka perimätiedon mukaan on parasta hakea Volvon tiskiltä, Tulpat ja jarrupalat sekä termostaatti ja lambda -anturi. Fanaattisemmat paremmintoimeen tulevat käyttävät vain sinisiä osia (anteeksi provo)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: 850 2.4 10v -95 nykii hienoisesti ja kulutus on noussu
« Vastaus #14 : 21.06.2011, 23:48:11 »
Oliko se Bosch, mikä ei käynyt toi 11-2201, 66 euron setti?
Sen meinasin itsekin ostaa, mutta vielä en ole ostanut. Itselläni toi b5252-moottori, eli 10-venttiilinen.


ittellä on motonetistä tolla varaosa numerolla ostetut johdot 850 2l 10v ja hyvin toimii

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy