Kulkukoira  Proturbo

Vaihteistoherja geartronic

  • 51 Vastauksia
  • 14809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vaihteistoherja geartronic
« : 16.01.2015, 19:26:29 »
Auto herjaa ajoittain "vaihteisto huolla pian" ja sen jälkeen toimii vain vaihteet 1,2,3....vikakoodinlukija sanoo jostain kierrosluvun signaalin puuttumisesta eli varmaan joku anturi rikki? Vika menee ajoittain päälle ja kuittaamalla pysyy pois jonku aikaa. Missä tämä anturi sijaitsee, onko kuinka kallis ja miten vaikea vaihtaa?

Autolla ajettu 290 tkm ja vaihteisto korjattu muutama vuosi sitten, öljyä tarpeeksi ja kirkkaat ovat, noin 30 tkm ajetut.
Auto on Volvo S80 T6 -99

Tuntuu että näissä menee kaikki sähköosat rikki yksi toisensa perään, ompahan syy käydä töissä.  :2funny:

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #1 : 17.01.2015, 16:09:23 »
Yritä saada luettua ne volvon omat koodit, eli TCM-xxxx. En veikkaisi anturivikaa, vaan 4 vaihteen mekaanista hajoamista Tai solenoidi rikki.

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #2 : 17.01.2015, 16:44:52 »
Mie veikkaan et laatikko ehjä kun vasta läpikäyty ja solenoideja vaihdettu. Se herjaa ajoittain moottorin nopeuden signaalin puuttumisesta ja se voi johtua juuri siitä anturista tai vaihteiston töpselin huonosta liitoksesta tai mistä vaan kun on volvon sähköistä kyse, mutta meen vaikka takuuseen ettei laatikossa ole mekaanista vikaa. ON nää sellasii rojuja sähköjen osalta ettei vastaavaa ennen nähty.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #3 : 18.01.2015, 00:35:49 »
siellä laatikossa on 2kpl antureita, sisääntulo ja ulostulo nopeudet. moottorinopeus tulee moottorin eculta väylää pitkin, laatikolle ei ole omaa anturia sitä varten. Sitä käytetään pääsääntöisesti turbiinilukon toiminnan tarkkailuun ja varalta, jos vaihteiston sisäänmenoanturi hajoaa. Auttaisi tietenkin se oikea koodi tietää....ainakaan yleis obd koodit eivät kerro mitään hyödyllistä vaihteistosta.

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #4 : 18.01.2015, 12:07:56 »
Terve!

Minun mittari crp123 antaa seuraavat koodit:

TCM-0023
ECM-510F
ECM-530D
ECM-271A
ECM-261A

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #5 : 18.01.2015, 13:04:04 »
Ok, eli sulla ongelmaa vaihteiston ja moottoriohjausyksikön tiedonsiirrossa. Sen takia vaihteisto herjaa nopeussignaalin puuttumista ,mikä tulee moottorilta.
Noi muut on sitten seossuhteita. 530d on vaan ilmoitus että vikaa vaihteistopuolella. Ja toi 0023 johtuu tosta tiedonsiirtoviasta.

Melkein tarkistaisin johdotukset/liittimet. Sulla taitaa olla sellaiset isot neliskanttiset liittimet konehuoneessa, mitkä 10mm kantasella pultilla kiinni ?

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #6 : 18.01.2015, 13:12:23 »
Joo kiitos tiedoista. Olen itse päätynyt siihen suht isoon töpseliin, mikä menee vaihteistolle, sellainen paksu johtonippu mikä lähtee ihan nykäisemällä irti. Tais vaihteiston korjaaja sanoa että se liitin aika heikossa hapessa jos oikein muistelen. Mitä sille vois tehdä? Jtn rasvaa tai tököttiä väliin et sähkö kulkee? Tosiaankin auto toimi tänäänkin täysin normaalisti kaikilla vaihteilla sujuvasti vaihtaen käsin ja autoasennossa. Päivän herja oli engine speed sensor, kuittasin aamulla muut pois niin se tuli tällä kertaa.

Mitä liittimiä tarkoitat tai niiden sijaintia kyselen? Eculaatikon pohjassa vai missä?  Siis ne 10mm
« Viimeksi muokattu: 18.01.2015, 13:15:36 kirjoittanut jake78 »

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #7 : 18.01.2015, 14:00:39 »
Siellä konehuoneessa, ilmanputsarikotelon vieressä. Joillakin ollut ongelmaa myös johtosarjan kanssa tuulilasin alareunassa, pyyhkijöiden muovin alla. Sinne kertyy likaa ja vettä jne. Mutta vikahan voi olla missä tahansa johtosarjaa. Yleensä ne menevät rikki siinä kohtaa, missä se liikkuu/tärisee ja on tuettu johonkin....

Muistaakseni moottori ja vaihteisto ecujen johdot lähtevät juuri sinne tuulilasin alle ja menevät sieltä sisälle kuskin puolelta.

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #8 : 18.01.2015, 14:11:59 »
Kiitti vinkistä! Pitääki ottaa irti ja kattoo se mötikkä etuvalon ja ilmanputsarin välistä, se on 10 mm pultilla kiinni ja iso neliskanttinen. Tuntuu että volvojen heikkous on nuo sähköt, mistä lie italiasta tulleet kun hajoovat yks toisensa jälkeen ja muutenkin johtonippujen suojakuoret ala-arvoista laatua, eivät kestä aikaa/lämpöä ollenkaa. Ei ole muissa merkeissä ollu vastaavia ärsyttäviä vikoja vaikka monenlaisella on tullu ajeltua. Auto on toimiessaan todella hyvä ajaa mut nuo sähköherjat, niitä riittää...

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #9 : 20.01.2015, 15:31:50 »
Volvo käynyt sinisellä ja totesivat saman kuin minun mittari, vaihteistolle ei tule rpm signaalia ja katsoessani reaaliajassa dataa, mittari näyttää 0 rpm. Kuulemma siellä laatikon sisällä on anturi signaalia varten, maksaa muutaman kympin, mutta töiden kanssa noin viisisataa ja takuuta ei ole että asettuuko sillä joten en vielä tilannut aikaa osan vaihtoon.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #10 : 20.01.2015, 20:29:15 »
Joo se sisääntulo anturi on siellä kopan takana...töitä tosiaan jonkinverran saada koppa pois jne. joutuu kone+vaihteistopakettia tiputtamaan/kallistamaan jne.

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #11 : 20.01.2015, 20:32:11 »
Joo niin ne sano samaa. Pitää nyt käydä johtoja läpi mut vaihdettava se on joskus jos muu ei auta. Onneks on toinen auto varalla.

Poissa jake78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #12 : 20.01.2015, 23:21:01 »
Kävin läpi johdotuksia ja rasvailin liitokset niin katsoin mittarilla vaihteiston dataa niin engine rpm näytti niinku pitää mutta in rpm NC sensor näytti ainakin paikallaan ollessa 0rpm, mitähän mahtaa tarkoittaa? Nämä nimenomaan vaihteiston eculta katsottuna.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #13 : 21.01.2015, 06:35:28 »
En ole täysin varma mitä anturia tarkoitat, mutta vaihteiston sisäänmenoanturin nopeus on P tai N päällä aika lähellä moottorin kierroksia. Kun kytket vaihteen päälle D tai R, niin sen pitäisi tippua nollaan. Ja kun lähdet liikkeelle se alkaa nousemaan.

Turbiinin siis pyörittää sisäänmenoakselia jatkuvasti ja se saavuttaa moottorin nopeuden helposti, kun kytkimet auki. (vaihde P tai N) Ja kun vaihteen laittaa päälle, niin akseli on kytkimien+planeettojen kautta lukittu ulosmenoakseliin=auton renkaisiin. Niin sen nopeus tippuu 0. Tässä vaiheessa turbiini alkaa luistamaan, muutenhan moottori sammuisi.

Täytyisi melkein ajonaikana tarkailla niitä anturi nopeuksia, kun vika tulee päälle.

Yksi juttu olisi mitata sen anturin vastusarvo ja johdot käydä vielä läpi, jotenkin tuntuu vian olevan johdoissa liittimissä. Noi anturit harvemmin hajoavat.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #14 : 21.01.2015, 08:56:47 »
En myös tahdo uskoa anturivikaan. Olet siis ottanut laatikon ecun irti pohjakammasta? Jos olet tai et niin ota irti ja tsekkaan juuri ne johdot siitä liitinkammasta alaspäin kun tekevät jyrkän mutkan niin murtuu helposti. Maadoitukset tulee käydä läpi ja tarvittaessa putsata, etenkin ecun maadoitus sekä jännitesyöttö.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo