RallyBaron  Samppasport

Vaihteistoherja geartronic

  • 51 Vastauksia
  • 14806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #45 : 23.03.2015, 06:45:19 »
Kuokitaan tähän samaan settiin kun näitä tuntuu olevan (tässäkin melko tuore).

Itsellä 195tkm ajettu geartronicilla oleva 2002 S60 T5 pamauttaa 2-->3 sekä 3-->4 vaihdoissa. Ei joka kerta, mutta kuitenkin. Välillä myös P:ltä vaihtaessa D:lle kytkeytyy päälle heti, välillä aikaa menee jopa ~3 sekuntia.

Vaihtoehtoina olisi tehdä tuolle jotain, jos joku osaa antaa hyviä ideoita että mitä? Toinen vaihtoehto odottaa sitä viimeistä nykäystä ja työntää paaliin koko kosla, vaikka muuten onkin unelmapeli.

Kiitellään asiallisista ja asiantuntevista vastauksista jo etukäteen!!
Venttiilipöydän kulumisesta aiheutuvilta ongelmilta nuo kuulostaa. Jos korjaa hyvissä ajoin, niin voi tulla tuon vaihdolla kuntoon, kuten tuli tuossa linkittämässäsi tapauksessa. Vian pitkittyessä alkaa sitten muut osat hajoilla vaihteiston sisältä.

Tapahtuuko toi vakkarihomma millaisissa nopeuksissa? Tuo vaihteen vaihdon yhdistyminen samaan kohtaan selittäisi asiaa, mutta tällainen tilanne pitäisi tulla vastaan 40-75 nopeusalueella ja sielläkin 60-75 välillä vain jos vaihde on vitosella.

Onhan askin öljymäärä nyt kuitenkin tarkistettu (kuuma kone + moottori käynnissä)? Liian vähäinen öljymääräkin voi aiheuttaa kuvailemiasi ongelmia.

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #46 : 23.03.2015, 10:22:39 »
Venttiilipöydän kulumisesta aiheutuvilta ongelmilta nuo kuulostaa. Jos korjaa hyvissä ajoin, niin voi tulla tuon vaihdolla kuntoon, kuten tuli tuossa linkittämässäsi tapauksessa. Vian pitkittyessä alkaa sitten muut osat hajoilla vaihteiston sisältä.

Tapahtuuko toi vakkarihomma millaisissa nopeuksissa? Tuo vaihteen vaihdon yhdistyminen samaan kohtaan selittäisi asiaa, mutta tällainen tilanne pitäisi tulla vastaan 40-75 nopeusalueella ja sielläkin 60-75 välillä vain jos vaihde on vitosella.
Tekee lähinnä nopeuksilla 40-60, yli 80 nopeudella ei ole tehnyt kertaakaan.

Lainaus
Onhan askin öljymäärä nyt kuitenkin tarkistettu (kuuma kone + moottori käynnissä)? Liian vähäinen öljymääräkin voi aiheuttaa kuvailemiasi ongelmia.
Öljymäärää ei ole tarkistettu, vielä. Täytyy kurkata kunhan töiltä kerkeää.
Volvo S60 T5 -02

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #47 : 23.03.2015, 17:17:03 »
Tekee lähinnä nopeuksilla 40-60, yli 80 nopeudella ei ole tehnyt kertaakaan.
Juu no noin 40-60 nopeuksilla jos kytkee cruisen, niin aski vaihtaa neloselta kolmoselle ja laittaa turbiinilukon päälle. Kierrosten nousu johtuu siitä, että cruise antaa kaasua, aski vaihtaa vaihdetta, mutta vaihde ei kytkeydy heti.

Kyllä toi itsellänikin melko terhakasti tuon vaihteenvaihdon tuolla nopeusalueella cruisen kytkiessä tekee, mutta ei varsinaisesti potkaise ja kierroksetkin jää kyllä reilusti alle 3000 koko tapahtuman ajan.

Jos se öljymäärä osoittautuu oikeaksi, niin venttiilipöydän vaihdolla voi yrittää korjata.

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #48 : 23.03.2015, 20:58:33 »
Itsellä oli myös tuo cruise ongelma. 50-70 vauhdista vakkari päälle, ja kierrokset nous sinne 3500 ja pum vaihde päälle(ei myöskään tehnyt tuota 80 tuollapuolen). Hävisi venakoneiston vaihdon jälkeen ja muutkin vaihteen kytkeytymisen hitaudet, epätarkat ja nykivät vaihdot.  :)
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #49 : 24.03.2015, 10:49:46 »
Voikos tuo kyydin 'puutuminen' johtua myös venttiilikoneistosta?
Esim. tilanne jossa kyytiä 60km/h ja tulee ylämäki --> kierrokset putoaa reilun 1000 tietämille ja auto ei vaan jaksa mennä. Pieni napautus kaasua nostattaa kierrokset normaalillle tasolle ja auto jaksaa kulkea normaalisti. Näitä tilanteita siis vain jalalla ajaessa, cruise päällä ei tätä tee.


TurpoUrpo, vaihdoitko itse venakoneiston vai teetitkö homman jossain? Kinnostaisi tietää kuinka hankala tuo on tehdä tai kallis maksaa.

Itse tekemisessä suurin ongelma paikka missä tekisi (hiekkapiha, pimeys, nollakeli ja pientä räntäsadetta niskaan ei kuulosta hyvältä :2funny:)
Volvo S60 T5 -02

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #50 : 24.03.2015, 20:55:34 »
Itse tein,semmonen 8h meni näin ekakerralla.(Tupakointia ja kaljanjuontia ;D) Joutuu apurunkoa laskemaan että mahtuu se koppa pois sieltä.
Venttiilikoneisto Esp autotranssilta huittisisista, 790+postit.(ja öljyt)
Auto oli pukeilla, ja kyllähän se sisällä kannattais suorittaa kun joutuu siellä alla touhuamaan aikas paljon.

Ja siihen puutumiseen, sekö ei niinku suostu turbiinia aukasemaan/vaihtamaan ennenku polkasoo kaasua?

http://volvoxc.com/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf <-- tossa hyvät ohjeet vaihtoon, tosin itse tuin koneen öljypohjasta tunkkia ja lankunpätkää käyttäen. Ja auto oli pukkien varassa apurungon takapuolella sijaitsevaa palkkia vasten.

Muutamaa johtoa joutuu jatkamaan jotta riittävät solenoideille asti (ovat eri asennossa).
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015, 21:08:55 kirjoittanut TurpoUrpo »
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #51 : 25.03.2015, 12:31:58 »
Ja siihen puutumiseen, sekö ei niinku suostu turbiinia aukasemaan/vaihtamaan ennenku polkasoo kaasua?

Jotakuinkin juurikin niin. Napautus kaasua nostaa kierrokset normaalille tasolle. Ei ole tullut ajateltua vaihtaisiko samalla pienempää vai pelkästään avaa lukon..
Volvo S60 T5 -02

 

Samppasport  Futurez