Elekma  Autoracing

740 jarrut turbokäyttöön

  • 6 Vastauksia
  • 863 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
740 jarrut turbokäyttöön
« : 18.06.2019, 13:03:49 »
Eli olisi vähän kysymyksiä jarruihin liittyen. Auto on 745 vm. 1989, alkujaan B200 kaasari, ei ABS

Autoon on tulossa 200-300hp B230 TIC tekniikka ja olisi tarkoitus perus sudittelun lisäksi vähän harjoitella driftingiä ihan radalla joten jarrut tulisi päivittää.

Löysin romppetorilta taakse 960 Brembon levyt jotka ovat samankokoiset kuin vakiot, multilinkille tosin suunniteltu joten kässärin rummut ovat taaempana. Ajattelinkin siis hommata satulat joissa käsijarru tulisi suoraan satulaan, onko tälläisiä jotka passaisi suoraan kiinni seiskasatkuun? Ja voiko hydraulisen käsijarrun lyödä kiinni vain T haaralla niin ei tarvitsisi kajsia satuloita? Ei tarvii olla leimakelpoinen ratkaisu. Jotkut ovat myös puhuneet että laittaisi vakio etujarrut adaptereilla toisiksi satuloiksi vain hydroa varten, olisiko tämä jopa leimalla hyväksyttävä ratkaisu?

Sitten etujarruista, alla 16" vanteet rajoittamassa levyjen kokoa, minkä kokoisia levyjä ja satuloita suosittelitte? Yhdet japsin pyörännavat löytyy jotka olisi tarkoitus muokata kiinni niin 5x114.3 jakoisetkin levyt passaisi

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1611
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 jarrut turbokäyttöön
« Vastaus #1 : 18.06.2019, 13:54:13 »
Jos leimalle ei tarvitse kelvata niin laita kolmitie-venttiilillä se hydraulinen käsijarru, muussa tapauksessa länsinaapurista adapterit toisille vakiosatuloille ja toiset vakiosatulat kiinni.

Ja unohda suosiolla ne Multi-linkin takajarrut.

Eteen on ihan hyvä päivitys kun nappaat 850/MK1 x70-Volvosta kannakeraudat, levyt ja satulat 302mm etujarruille. Pitävämpää palaa, laadukkaat levyt ja uudet nesteet vaan.
Kaveriksi vaikka 940:tä uudempi pääsylinteri.

Tällöin minimi vannekoko edessä 16" mutta ihan OK paketti.
Höntsä-drifteriinhän nyt ei edes tarvitse mitään vakiota järeämpiä jarruja. Pääasia että palat pitää ilman lämmittelyä. Driftingissä nyt ei kuitenkaan ajeta jarrut punaisena, herkistetyt ja huolletut vakiojarrutkin piisaa.
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Keme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Function over form
    • Google
Vs: 740 jarrut turbokäyttöön
« Vastaus #2 : 18.06.2019, 14:34:43 »
Höntsä-drifteriinhän nyt ei edes tarvitse mitään vakiota järeämpiä jarruja. Pääasia että palat pitää ilman lämmittelyä. Driftingissä nyt ei kuitenkaan ajeta jarrut punaisena, herkistetyt ja huolletut vakiojarrutkin piisaa.
Vakiojarrut pelaa ihan täysin. Hydykäppäri vaan takajarrujen linjan väliin ja homma rokkaa.
Jeee!

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrut turbokäyttöön
« Vastaus #3 : 18.06.2019, 15:21:25 »
Kiitos paljon vinkeistä. Etujarrut siis V70 ja 940 pääsylinteri uudella tiivistesatsilla.
Mietin vain jos taakse vaihtaisi satulat kun vanhoista kilvet mädät ja koko käkkärirumpu aivan pirstaleina sekä ne 760 levyt jo valmiina

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1611
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 jarrut turbokäyttöön
« Vastaus #4 : 18.06.2019, 16:03:38 »
Kiitos paljon vinkeistä. Etujarrut siis V70 ja 940 pääsylinteri uudella tiivistesatsilla.
Mietin vain jos taakse vaihtaisi satulat kun vanhoista kilvet mädät ja koko käkkärirumpu aivan pirstaleina sekä ne 760 levyt jo valmiina

Menee ne vakiojarrutkin, tuo mainitsemani oli vaan yks käytännössä bolt on setti.
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4473
  • LH-uuno
Vs: 740 jarrut turbokäyttöön
« Vastaus #5 : 26.07.2019, 23:32:54 »
Vakiojarrut pelaa ihan täysin. Hydykäppäri vaan takajarrujen linjan väliin ja homma rokkaa.
Tämä, sillä lisäyksellä että tuplaletkusilla etusatuloilla taaksehan menee kaksi linjaa, joten käppärin kanssa tarttee tehdä jotain peliliikkeitä, kuten esim tuplasylkät...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 573
Vs: 740 jarrut turbokäyttöön
« Vastaus #6 : 21.08.2019, 16:33:56 »
Vakiojarrut pelaa ihan täysin. Hydykäppäri vaan takajarrujen linjan väliin ja homma rokkaa.

Minkä kokoista sylinteriä hydraulikäppärissä olette käyttäneet?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

 

Carcom Oy  Ateho