Nythän liikkuu vahva huhu että USA-autojen tuonti helpottuisi eli dot yms. USA-hyväksyntöjä aletaan rinnastamaan E-hyväksyntään ja sitä kautta valot, ikkunat, peilit... ehkä päästöt ...ehkä radiohäiriöt ...ehkä melut saadaan suoraan hyväksyttyä E-alueelle eikä tarvitse enää vastaavuustodistuksia tms. mittauksia koska ne tehty jo valmistusmaassa, tosin eri menetelmällä mutta tehty kuitenkin.
Siltikin virittäminen on ongelmallinen koska siinähän kajotaan juuri noihin päästöihin ja meluihin...
Itse näkisin homman tällätavoin eli helpotusta seuraaviin (unohdetaan ei kat. vehkeet kokonaan tässä vaiheessa):
- Lastutus, valmistaja todistaisi että annetut pykälät täyttyvät -> kyseisen chipsin/ softan saisi pukata huoletta autoon ja
muutoskatsastaa tai jopa pelkkä ilmoitus riittäisi.
- Pakoputkistot, olisi hyväksyttävä jokaiselle mottorityypille erikseen kuten nykyäänkin, koska yleismallin vaihtoehtoa vaikea
rakentaa luotettavasti toimivaksi pelkkien kuutitilavuuksien mukaan. Viritysaste vaikutta suhteellisen paljon meluihin.
- Katalysaattorit, yleismallinen katalysaattori joka valmistajan ilmoituksen (mitattu) mukaan toimii tietyn merkkisissä ja
mallisissa moottoreissa. Muistettava että lambdan oltava ~1 eli rajoittaa sitä kautta jo virittämistä mutta tavis katti ei muuten
oikein toimi
- Jarrut, tietty max teho, ajoneuvon massa ja maksiminopeus riittää, valmistajan todistettava häipyminen ja olatava
mallikohtaiset jarruvalmistajan kiinnikkeet eli bolt on -periaatteella.
- Rengaskoko, vapaa kunhan mahtuu pyörimään koteloissaan rajoituksetta ja kääntösäde alittaa N metrimäärän/ ajoneuvon
pituus.
- Moottoreiden vaihto, vapaa vaihdettavuus huomioiden mallikohtainen teho, vääntö ja käyttövoima ts. ajoneuvokohtaisia
arvoja ei sa ylittää nyky prosentteja enempää. Ei katalysaattoriautoon saisi asentaa kat-moottorin saastelaitteineen em.
huomioiden ilman valmistajan tai valmistajan edustajan vastaavuustodistusta mallisarjasta. Pelkkä ko ajoneuvon
euro 1, 2, 3... päästönormi täytyy täyttyä.
- Moottorin vaihto isompaan, sallitaan nykysäännöillä ilman sylinterien lukumäärän vastaavuutta alkuperäiseen. Vaihdettavan
moottorin alkuperäistä tehoa ei saa rajoittaa/ tulkitaan lohkon mukaan.
- Omavalmisteinen moottori, pakokaasu ja tehon mittaus, jos vastaa automallin tehoja -> sallitaan. Alle 0,4 bar ahtopainetta ei
hyväksytä mittauksissa.
- jotakin unohtui
