Kulkukoira  Proturbo

Virranjakaja räiskii sytytyspääteasteen vaihdon jälkeen, vaikka moottori ei käy

  • 2 Vastauksia
  • 1645 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa johtajaturhapuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Elikkä kipinän katoamisen jälkeen vaihdoin kaikki sytkäosat kansineen ja pyörijöineen ja johtoineen, ei apuja. Sen jälkeen vaihdoin vielä pääteasteen malliin biltema, jonka jälkeen auto (vm. 91 240, B200F LH:n ruiskulla) käy, mutta puutuu hieman kiihdytettäessä. Ennen siis sammui kokonaan hetken ajon jälkeen, mutta nyt pystyy ajamaan normaalisti.

Huomasin pääteasteen vaihdon jälkeen, että virrat (moottori ei käy) päällä antaa ilmeisesti sytytyssignaalia virranjakajalle, koska jakaja selvästi napsuu ja joskus jopa räiskii, kun liikutin päätteelle tulevaa johtosarjaa ja sen liitintä. Noh, löysin liittimestä viallisen harmaan johdon jonka kuoren ympärille oltiin punottu kuparit ja josta meni musta johto liittimen kantaan harmaan johdon viereen. Se musta johto joka liittyi sen harmaan johdon "kuoren päältä" oli melkein katki ja paljaana, korjasin sen ja ongelma poistui, ei enää räiskinyt.

Nyt tänään sitten huomasin, että räiskiminen taas jatkui itsestään (ilman mitään johtojen liikuttelua), KUN SISÄPUHALLIN ON PÄÄLLÄ, muuten ei napsu eikä räiski, kun sammuttaa puhaltimen. Miten helvetissä nämä kaksi asiaa voivat liittyä toisiinsa!? Puhaltimen johdoissa on selkeästi myös kosketushäiriötä, koska sekin p*ska hyytyy kokonaan välillä ja pitää vähän ihme ääntä toisinaan.

Nyt alkaisi olemaan hieman kiire tämän asian kanssa, joten ihan vapaasti saa tulla vaikka veikkailemaan vikaa! Olisin todella kiitollinen!

Aikaisemmin luulin vian olevan bensapuolella, mutta nyt on paineet mitattu, rele vaihdettu yms. ja tarkistettu, että vika ei ole siellä. Ennen auto siis sammui kokonaan hetken ajon jälkeen, jonka jälkeen lähti taas käymään normaalisti ja sitten taas sammui. Näytti vikakoodia 2-3-2 (seos liian laiha tai rikas tyhjäkäynnillä) Nyt väittää koodien mukaan, että mitään vikaa ei ole. Heti kun vaihdoin sytkäpäätteen ja muut sytkäosat.
Kaunotar 240 GL, B200F -vm. 1991

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Maadoitusvikaa, käy kaikki maadoituspisteet läpi. Lämppäri taitaa maadoittua keskikonsolin rautoihin, tai ainakin siellä yläkulmassa on maadoituspiste, rattiakselin alapinnassa myös nippu maajohtoja. Tarkista myös moottorin lohkon maadoitus koriin. Jos maadoituksissa on vikaa niin virta kiertää ihan ihme reittejä ja aihauttaa mystisiä vikoja. Samalla kannattaa käydä sulakerasia läpi ja putsata hapettumat.

Tuo, että sammuu lämmettyään ja lähtee hetken jäähdyttyään käyntiin on tyypillinen sytkäpäätteen hajoamisen oire, viallinen puolakin oireilee joskus samoin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa johtajaturhapuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Nuo tärkeimmät maat kävin läpi; akulta lokasuojan eteen auton runkoon tuleva paksu sininen johto, sekä lohkoon tuleva paksu sininen johto. Se on ilmeisesti joku niistä muista kymmenistä pienistä maattokohdista. Haynesin manuaalista katselen noita kaavioita, mutta ei nekään aina kerro, että missä ne kaikki kohdat sijaitsee, joten kiitokset vinkeistä! Mitä nyt uutta tuli huomattua kun manuaalia lueskeli, oli että tuo pääte ja sytkän ecu maattuu imusarjaan, jota en muistaakseni tarkistanut. Täytynee siis tehdä se ja kokeilla myös vanhaa pyörijää ja jakajan kantta, kun niissäkin voi ilmeisesti uusissakin olla vikaa. Pirun outoa tuo "kipinän antaminen" jakajan kannen sisällä, vaikka auto ei edes käy...  :D

Nyt kun vielä luulosairaana kuulostelen konetta, niin tuntuu että nakuttaa hieman tasakaasulla. Ja pientä selvää kolinaa kuuluu kun polkasee kunnolla kaasua tyhjäkäynniltä. Bensan seassa on kyllä aika reilusti etanolia ja jotain akut -merkkistä voitelevaa ja tukoksia poistavaa ainetta, joka saattaa toki olla osasyyllinen tähän käynnin pätkimiseen ja moottorin puutumiseen vedossa. Ecu ei ilmeisesti pysy mukana sytkän säätämisessä noilla aineilla. Toivottavasti ei ole rikki kuitenkaan.

EDIT: uutta puolaakin kokeiltu aikaisemmin
« Viimeksi muokattu: 04.02.2015, 20:15:28 kirjoittanut johtajaturhapuro »
Kaunotar 240 GL, B200F -vm. 1991

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo