Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä

  • 28 Vastauksia
  • 15426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Penhard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« : 04.02.2015, 19:25:59 »
Hei
Satunnaista nykimistä vaihtamisessa kaupunkiajossa. Vaihde 1viheltää kierroksilla 1500-2000 käsiajolla. Kun painaa kaasun pohjaan D-asennossa, niin vaihteisto miettii pari sekuntia ennen reagoimista. Virhekoodi "TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä". Auto on V70 2,4 D ja vuosimalli 2008. Osa öljynvaihto sinisellä tehty 193000 km kohdalla, kun vaadin sitä autoa ostaessani. Öljynvaihtoa ei oltu tehty kertaakaan sitä ennen. Autolla on nyt ajettu 195000 KM. Onkos "ongelma" paha? Mitä pitäisi tehdä? Auto myytin minulla siniseltä pari kuukautta sitten ja väitettiin, että se tarkastettu on täysin kunnossa. Ongelma ilmeni heti kaupan jälkeen. Myyjä käski käymään korjaamolla, jossa vaihteisto resetoidaan ja sopeutetaan. Hänen mielestään senjälkeen piti ajaa ja opettaa laatikko uudelleen. No siitäkään ei ollut apua. Onko tehtävä remontti/laatikon vaihto? 

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #1 : 04.02.2015, 19:47:07 »
Käynyt perinteisesti eli öljyt jäänyt vaihtamatta ja nyt uudet öljyt irrotti lian liikkeelle ja tukki solenoidit. Hyvin tyypillinen ongelma myös muissa merkeissä. Suosittelisin uudestaan öljynvaihtoa ja tällä kertaa huuhtelemalla, jotta liuennut paska saadaan pois. Testerillä sopeutuksen nollaus ja ajoa. Jos ongelma jatkuu niin laatikko vaihtoon tai korjaukseen, myös hydrauliyksikön vaihto voi auttaa. Tsemppiä!!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #2 : 04.02.2015, 20:00:12 »
Kyllä vaikuttaa vakavalta jos kerran vikakoodi on tallentunut.
Onko samanlainen viive vaihdossa kun painat kaasun melkein pohjaan(ei kickdown) ja vaihtaako pehmeästi vaihteen alas?
Ja suhtaudu erittäin varauksella myyjän vaihteiston opettamisjuttuun, jos tarjoaa sitä uudelleen.



Poissa VeeSeiskaKymppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #3 : 05.02.2015, 15:16:35 »
Itselläni oli sama juttu juur samanlaisessa autossa. Ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen (183000 km) antoi tuon saman vikakoodin. Sen jälkeen olen tasaisin väliajoin (n. 40tkm) askiin käynyt huuhtelemalla öljyt vaihdattamassa, eikä vikakoodi ole enää myöhemmin vaivannut. Sinisellä testailivat tuolloin laatikkoa ja heidän mielestään toimi oikein hyvin. 100000 km:n ajon jälkeen laatikko toimii edelleen mukavasti, eikä vikakoodeja ole enää tullut. Viat tai vikakoodit ovat aina tietysti autokohtaisia...

Tasakaasulla nykiminen/nypyttäminen yms. kuulemma kuuluu asiaan. Öljynvaihdot helpottavat asiaa, mutta kokonaan se ei poistu. Kukaan ei sitä virallisesti oikein viaksi Sinisellä myönnä, mutta kuiskaten sanovat, että auton softassa on suunnittelumokia ja että auton optimointi auttaisi asiaan (eiväthän tietenkään virallisesti voi niitä suositella, kun itsellä ei ole sitä tarjota ja viripajat ei kuulu samaan puulaakiin). Itselleni laitettiin RICA:n softa autoon ja nykiminen hävisi, ei kokonaan, mutta muuttui usein jopa huomaamattomaksi.

V70 2.4DA -08. Ajettuna nyt 283 tkm...

Poissa Penhard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #4 : 05.02.2015, 21:49:42 »
Minulle sanottiin, sinisellä, että tähän malliin teknisesti ei huuhteluvaihtoa voi suorittaa? Kävin näytillä paikallisessa Öljypisteessä ja siellä tarkistettiin tilanne ja sanottiin, että huuhteluvaihto on mahdollista suorittaa ja hinta öljyineen 320€. Kumma, että merkkiliikkeessä huuhteluvaihto ei onnistu. Onkos tässä mallissa öljyn suodatin, kun laatikkoa on myös ilman suodatinta olevaa mallia? Olikos edellisellä vastaajalla, vikakoodin lisäksi muut oireet samat? Autoni vaihteisto toimii kuitenkin ilman viiveitä kiihdytyksessä, kun poljinta painetaan maltillisesti eikä Kickdown meiningillä. On helpottavaa kuulla. että V70 :llä on ajettu peräti 100 000 km vikakoodin ilmestymisestä lähtien. Ajattelin teettää huuhteluvaihdon ja kysyn vielä mitkä öljyt ovat sopivat ko TF80sc laatikkoon? Onko Mobil ATF 3309 (13,90€/l) laadultaan sopiva vai pitäisikö olla Castrol ATF Multivehicle (24,90€/l) vai joku muu öljy? Minulla on paljon kysymyksiä, kun tämä on minun eka automaatti.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #5 : 05.02.2015, 22:28:05 »
Harkitse vielä kerran paluuta ostopaikkaan ja pistä tiukille, miksi toinen paikka sanoo, että huuhtelu onnistuu, olette myyneet minulle viallisen auton... Muuten maksat itse tietenkin.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #6 : 06.02.2015, 10:35:07 »
Eikös toi nyt mee ihan sinisen laskuun ton kuntoon saattaminen jos kerran koodiakin pukkaa. Ei sitä muualla kannata näytellä, auto takaisin ja kuntoon tai kaupat purkuun...

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #7 : 06.02.2015, 15:18:16 »
Kummallinen väite, etteikö muka tuohon todella yleiseen TF-80SC muka voi öljyjä huuhdella. Helpoitenhan se onnistuisi syylärin kyljestä kierrättämällä, vaikka ilmeisesti jostain syystä huollossa halutaan valutella tavaraa tulpasta ulos.

Tällainen olisi liian hienoa Suomessa: https://www.youtube.com/watch?v=CrYCmQONfNs
-12 V60 D3A

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #9 : 06.02.2015, 16:46:15 »
Kummallinen väite, etteikö muka tuohon todella yleiseen TF-80SC muka voi öljyjä huuhdella. Helpoitenhan se onnistuisi syylärin kyljestä kierrättämällä, vaikka ilmeisesti jostain syystä huollossa halutaan valutella tavaraa tulpasta ulos.

Tottakai sitä vaihtaa voi ja vaihdellaan myös merkkiliikkeissä. Mobil ATF3309 tuohon kuuluu. Huollossa valutetaan (ei aina) öljy pois pohjatulpasta ja sitten samanverran uutta tilalle. Silloin uusi öljy ei sekoa vanhaan ja vanhan ja uuden rajan näkee nopeasti. Noin 9-10 litran paikkeilla alkaa uusi öljy olla kirkasta. Öljypropun keskellä on mittaputki ja laatikkoa ylitäytetään (lämpimänä moottori käydessä) niin että putkesta valuu öljyä pois.

Mainitusta koneesta ei taida suurta etua olla kokeneelle asentajalle.

Poissa Penhard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #10 : 07.02.2015, 18:24:04 »
Niin tämä alkuperäinen kysymyshän oli, että onkos liaan pitkä vaihtamisaika vakava oire laatikossa ja mitä pitäisi tehdä vian suhteen? Sinisen mukaan laatikon vaihto tarvikkeineen ja töineen maksaa 6600 € ja se ei kommentoinut vian vakavuutta. Autohan toimii vaikka alkuperäisessä viestissä olevat "oireet" ovat koettavissa autolla ajettaessa. Nyt huomasin, että siellä virhekoodeissa oli toinenkin ilmoitus ECM-P201500, jota sininen ei edes maininnut. Sen teksti oli: "Imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky (ryhmä 1) " vikakoodi aktiivinen. Voisiko jokin oireista liittyä siihen? Mitä tällainen ilmoitus tarkoittaa ja mitä sen suhteen pitäisi tehdä?

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #11 : 07.02.2015, 20:11:27 »
Mainitusta koneesta ei taida suurta etua olla kokeneelle asentajalle.

Tosin aikaa menisi koneen kanssa varmaan puolet nykyisestä auton nostelusta + proppu auki proppu kiinni? :D Tosin itse luulin huollossakin niiden ottavan vanhan öljyn ulos jäähdyttimestä. Tuo konehan kai lisää öljyn virtausta niin, että huuhtelukin on tehokkaampaa. Plus että käyttivät jotain tehoainetta vanhan voiteluaineen seassa. Rohkeasti vaan nykyaikaiset laitteet käyttöön. Ainoa ongelma lienee automaattien vähyys meillä. Euroopassa tykätään kepin vatkauksesta ;)
-12 V60 D3A

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #12 : 07.02.2015, 23:40:59 »
Tosin aikaa menisi koneen kanssa varmaan puolet nykyisestä auton nostelusta + proppu auki proppu kiinni? :D

Tuntipalkalla, tuntipalkalla :).

Kun tässä mallissa ei ole öljytikkua vaan se mittaputki alapuolella niin silti pitää auto nostaa ja ottaa pohjamuovi pois.

Kone voi täyttää saman määrän öljyä mitä otettiin pois mutta tuskin osaa määrää tarkistaa. Tehoaineisiin "aine-x" ja "aine-y" en ota kantaa, mutta veikkaanpa etteivät ole kovin välttämättömiä.

S80kuski

  • Vieras
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #13 : 08.02.2015, 01:53:50 »
Niin tämä alkuperäinen kysymyshän oli, että onkos liaan pitkä vaihtamisaika vakava oire laatikossa ja mitä pitäisi tehdä vian suhteen? Sinisen mukaan laatikon vaihto tarvikkeineen ja töineen maksaa 6600 € ja se ei kommentoinut vian vakavuutta. Autohan toimii vaikka alkuperäisessä viestissä olevat "oireet" ovat koettavissa autolla ajettaessa. Nyt huomasin, että siellä virhekoodeissa oli toinenkin ilmoitus ECM-P201500, jota sininen ei edes maininnut. Sen teksti oli: "Imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky (ryhmä 1) " vikakoodi aktiivinen. Voisiko jokin oireista liittyä siihen? Mitä tällainen ilmoitus tarkoittaa ja mitä sen suhteen pitäisi tehdä?

Meikäläisen s80 oli muistaakseni samanlainen vikakoodi ku sulla, eli Imusarjan luistin asentoanturin/katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky, korjaaja sanoi että se vikakoodi voi johtua siitä vivusta joka löytyy imukanavan alta, ja joka ainakin minun autossani oli irronnut ja ei ollut oikeassa paikassa, (koska joku kiinnitysjuttu oli kulunut) eli se imusarjan läppä meni ihan sen mukaan miten huvitti tai sitten koko imusarjan läpän mekanismi on pilalla. Ainakin mun volvossani esiintyi 4.vaihteella tehottomuutta, eli heti ku vaihtoi neloselle niin vääntö loppui ihan ku seinään. Korjaamokaveri suositteli, että ostaisin merkkiliikkestä uuden vivun ja kokeilisin sillä, että jos sen saisi sillä korjattua. No otin sitten yks ilta sen vivun ihan huvikseen irti ihan kokonaan ja tajusin, että jos kaventaisin vähän sitä vivun kiinnitys aukkoa niin se voisi ehkä jopa pysyä kiinni. Ei siinä mennyt ku ehkä 15 minuuttia ja nyt on pysynyt vipu ainakin kiinni ja auto toimii täydellisesti ainakin siltä osin. :D

Ainiinjoo nyt menee vähän aiheen ohi mutta ajattelin kysyä että mitä mieltä porukat on kaikenlaisista lisäaineista, että kannattaisiko esimerkiksi vaihteistoöljyn sekaan laittaa jotain lisäainetta.
Omassa volvossa on tomaattiöljyt vaihdettu ensimmäistä kertaa vasta silloin kun mittarissa oli 242tkm  :buck2:, ja nyt on mittarissa 267tkm ja toimii ihan hyvin (kai) :D, joten onhan niitä muitakin jotka ajaa samoilla öljyillä reilusti enemmän kuin pitäisi ajaa.  :2funny:

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: TCM-P089600 vaihtamisaika liian pitkä
« Vastaus #14 : 08.02.2015, 09:37:40 »
Ainiinjoo nyt menee vähän aiheen ohi mutta ajattelin kysyä että mitä mieltä porukat on kaikenlaisista lisäaineista, että kannattaisiko esimerkiksi vaihteistoöljyn sekaan laittaa jotain lisäainetta.
Omassa volvossa on tomaattiöljyt vaihdettu ensimmäistä kertaa vasta silloin kun mittarissa oli 242tkm  :buck2:, ja nyt on mittarissa 267tkm ja toimii ihan hyvin (kai) :D, joten onhan niitä muitakin jotka ajaa samoilla öljyillä reilusti enemmän kuin pitäisi ajaa.  :2funny:

Lisäaineita suosittelen ratakoneisiin mutta ei niistä juurikaan ole mainoksen lupaamaa hyötyä normaalikäytössä. Tässä tapauksessa vaihteistoöljy on laadukasta jos se on valmistajan ilmoittamaa tyyppiä. Itse olen kaksi kertaa (ensimmäisen ja viimeisen) laittanut tf80 laatikkoon myyntimiehen kauppaamaa vielä parempaa öljyä. Alle 300km jälkeen öljy oli pakko vaihtaa uudelleen. Lähiaikoina täällä kävi öljynvaihdossa edellisen kopan s80. Sinne oli kuitin mukaan kolmisenkymmentätuhatta sitten laitettu 90-luvun volvojen vaihteistojen atf320 öljyä + litra Forten ihmeainetta X. Öljy oli aivan mustaa! Se musta noilla kilometreillä tarkoittaa kytkinpakoista irronnutta ainetta. Kytkinpakat kuluvat vain liukuessaan joten on varmaan ollut mukavan pehmeitä vaihtoja.

Mielipide: vain alkuperäisten suositusten aineita ja alkuperäisiä osia niin auton voi olettaa toimivan.


 

RallyBaron  Samppasport