Futurez  Kulkukoira

PA saantiogelma 240 b230f

  • 13 Vastauksia
  • 2647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
PA saantiogelma 240 b230f
« : 05.02.2015, 09:07:00 »
Eli kysinen farkku  ei käynnisty, kipinä ok. Eli suutintukista irrotin tulopuolen liitoksen ja ei tule startatessa bensaa. Suodatin on uusi, pumppu sen vieressä uusi ja uutta relettä kokeiltu ja sulakkeita ensihätään pyöitelty ja on ehjiä. Ei edes lupaa käynnistyä ja kun tankkiin kuuntelee niin siellä ei kuulu minkäänlaista ääntä ku virrat kytkee päälle, ostin siirtopumpiun niin kuinka se farkkuun vaihdetaan, saako kontin puolelta? Ja olisko muita vaihtoehtoja miks ei käynnisty?
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5840
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #1 : 05.02.2015, 10:13:32 »
Pyöriikö se auton alla oleva pumppu vaikka onkin uusi? Kyllä sen käyntiin saa rikkinäiselläkin tankkipumpulla. Jos ei niin bensapumpun rele?

Tankkipumppu vaihtuu peräluukusta. Pitää ottaa se välipohjan kansi irti ja siellä kurkistusluukku.
tankin päällä olevat putket ja kansi on sitten haurasta tavaraa. Nekin voi olla rikkipoikki ettei saa bensaa.


Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #2 : 05.02.2015, 10:42:23 »
Siirtopumppu on kiinni metalliputkessa muutaman sentin kumiletkulla. Monasti kumiletku sulaa pois ja auto ei käynnisty ellei bensaa ole tankissa se 15-20l.

Poissa johtajaturhapuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #3 : 05.02.2015, 13:51:25 »
Ootkos mittaillut mitään johtoja? Sulakkeeseen nro. 6 tulee punainen piuha suoraan virtalukolta, josta se jatkaa matkaa mm. releen kantaan nro. 30. Tarkista kulkeeko virta sinne sulakkeeseen kuusi ja sen releen liittimen kantaan (nro. 30) tämän jälkeen yhdistä johdolla sen releen liittimen kanta nro. 30 ja 87/2 (kytkee pumpun päälle ilman relettä, ole tarkkana että menee oikeisiin reikiin) ja tarkista sulake nro. 4 (siihen tulee keltapunainen? johto releeltä ja jatkaa sulakkeen läpi pumpuille). Jos virtaa tulee 4. sulakkeelle, niin vian pitäisi olla sulakkeelta pumpulle menevässä johdossa, tai pumpun maadoitukset on huonot. Tässä kytkentäkaaviossa näkyisi olevan vielä kaksi liitintä välissä siinä keltapunaisessa? johdossa sulakkeelta neljä sinne pumpuille. Ensimmäisen liittimen jälkeen johdon värin sanotaan muuttuvan keltaiseksi. Herkistele noita liittimiä crc:lla tai wd-40:llä ja TARKISTA MAADOITUKSET. Useimmiten se vika on juuri maadoituksissa. Voithan sä myös kokeilla suoraan akulta toimiiko vanha pumppu, tai miks ei myös sitä uutta pumppua vois kokeilla näin.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 14:00:11 kirjoittanut johtajaturhapuro »
Kaunotar 240 GL, B200F -vm. 1991

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #4 : 05.02.2015, 14:13:27 »
Vanhaa pumppu koitin ni toimi kyllä.. Tarkistan tänään surraako varmasti pääpumppu, mielestäni toimii. Bensaa siellä ei ole varmaan ku sen 10l. Täytyy tarkistaa samalla kun sen tankin pumpun vaihtaa että johdot ja maat on ok. Ja mitata vähän.. Jos ei sittenkään toimi ni alkaa tutkimaan noilla hyppyjohdoilla sitä.. Laitan tossa lisä infoa ku alan tutkia kohta myöhemmin.
Edit. Ja jäi täysin suoraan ajosta parkkikselle faijalla.. Lähin käynnistää ni lähti ja sammu välittömästi ja nyt olemme tässä.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 14:16:56 kirjoittanut kerma »
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa johtajaturhapuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #5 : 05.02.2015, 19:07:13 »
Vanhaa pumppu koitin ni toimi kyllä.. Tarkistan tänään surraako varmasti pääpumppu, mielestäni toimii. Bensaa siellä ei ole varmaan ku sen 10l. Täytyy tarkistaa samalla kun sen tankin pumpun vaihtaa että johdot ja maat on ok. Ja mitata vähän.. Jos ei sittenkään toimi ni alkaa tutkimaan noilla hyppyjohdoilla sitä.. Laitan tossa lisä infoa ku alan tutkia kohta myöhemmin.
Edit. Ja jäi täysin suoraan ajosta parkkikselle faijalla.. Lähin käynnistää ni lähti ja sammu välittömästi ja nyt olemme tässä.

Mulla oli vähän samanlainen ongelma vähän aikaa sitten. Kuulosteleppa konehuoneen puolelta kuuluuko sieltä semmonen naputus sen pari sekuntia kun väännät virrat päälle, pumpun pitäisi myös surrata pari sekuntia samaan aikaan (jos sulla on valkoisen värinen pumpun rele, jos vihreä niin bensapumppu surisee vasta kun startti pyörii), kuulee selvästi kun jätät vaan oven auki. On ehkä helpompaa ottaa kaveri vääntämään avaimesta niin kuulet sen naputuksen selkeämmin. Jos ei kuulu konehuoneen puolelta mitään, niin saattaa olla että suuttimet ei saa virtaa eikä ne sillon myöskään aukene ollenkaan. Tämä siis valkoisella releellä.

Mun ongelma ratkesi sytkäpäätteen vaihtamisella, siellä akun ja etulampun umpion vieressä. Rikkinäinen puola saattaa myös tehdä tätä. Mulla oli vielä niin, että aina kun sain tulpan tai puolan johdon pois kipinän tarkastusta varten, kipinä palasi ja luulin ongelman olevan bensan saannissa. Sitten myöhemmin koko pääte hajosi eikä enään saanut kipinää, niin hommasin uuden päätteen ja alkoi pelaamaan taas. Jos käyt ostamassa sellaisen ja ongelma ei ratkea, niin sen voi aina palauttaa, ainakin motonettiin. Biltemassa ne ei aina hyväksy palautuksia jos autoelektroniikkaa tyrkytät takaisin.

Kannattaa siis jos pumppu käy, niin ottaa siitä suutintukista letku irti (17mm avain siihen bensalinjan mutteriin ja 14mm avain suutintukkiin) ja laittaa isomman letkun sisään ja suunnata se vaikka ämpäriin tai kanisteriin ja kääntää virrat päälle, jos ruuttaa bensaa niin aika varmasti pumput toimii ja bensanpaineissa ei luultavasti ole ongelmaa. Sillä hyppylangalla voi vielä käyttää pumppua pidempään, sen verran siis korjausta edelliseen viestiin, että kun yhdistät ne 30 ja 87/2 terminaalit releen liittimeltä, niin pumppu alkaa surisemaan heti ilman että käännät edes virtoja avaimesta. Itse juuri tyhjentelin vanhoja bensoja kanisteriin tällä tavalla. Saattaa vaan vähän alkaa kusemaan siihen kannen päälle bensaa herkästi.. Jotain rättiä ja jesaria ympärille vaan.

Ootkos muuten vikakoodeja lueskellut? Mulla antoi koodin 2-3-2; seos liian laiha tai rikas tyhjäkäynnillä, joka myös viittasi bensaongelmaan. Mitään muuta koodeja ei antanut, vaikka vika oli sytkässä.

Edit. Olitkin siis kokeillut, että bensaa ei tule vaikka pääpumppu pyörii. Pitäis toimia vaikka tankkipumppukin olis pimeenä. Voikin siis olla, että on vaan tankin suodatin tai koko tankkipumppu tukossa.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 19:12:06 kirjoittanut johtajaturhapuro »
Kaunotar 240 GL, B200F -vm. 1991

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #6 : 05.02.2015, 19:55:32 »
Juu auto kyllä toimii "normaalisti" vaikka tankkipumppu olisi pimeänä. Hieman on ehkä voimaa hukassa ja painepumppu huutaa kovempaa mutta muuten ei pitäisi vaikuttaa.
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5840
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #7 : 05.02.2015, 20:17:47 »
Ja vaikeampi käynnistys seisomisen jälkeen.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #8 : 05.02.2015, 20:18:52 »
Ihme ja kumma tuota en omassani huomannut :o
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5840
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #9 : 05.02.2015, 20:29:04 »
Kun on tyhjähkö tankki ja yön yli antaa olla niin joutuu sahaamaan käyntiin, ainakin yksi oli tälläinen volvo

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #10 : 05.02.2015, 21:01:20 »
Noniin.. Siirtopumppu oli mykkä ja nyt on uusi paikallaan.. Lähtee käyntiin nut mutta sammuu melko pian.. Syyksi voisin todeta sen että se menoputki murtui juuresta ja tihkuu bensaa sieltä.. Niin luulisin että paineet on vähän vähissä.. Huomenna jatkuu urakka.
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #11 : 05.02.2015, 21:54:27 »
Joku jäähdytinkorjaamo voi laittaa siihen uuden putken , puhalluta ensin tai sit juotat hopealla kiinni kunhan ensin puhdas. Uusiakin on tietenkin.

Poissa johtajaturhapuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #12 : 06.02.2015, 18:53:58 »
Mites rojekti etenee, joko auto käy?
Kaunotar 240 GL, B200F -vm. 1991

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: PA saantiogelma 240 b230f
« Vastaus #13 : 07.02.2015, 21:57:37 »
Joo auto käy ja kukkuu! Siirtopumppu oli alunperin syynä ku ei käynnistynyt mutta ku se oli uusi ku ei vieläkään käynnistyny, hörähti vaan. Olin pistäny ruiskupumpun pihat vääriinpäin, (uskomatonta)  :D tankkipumpou anto koneelle jabpääpumppu laitto tankkiin päin :D nyt pelaa kyllä.
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy