Kuules paljon sillä autolla on ajettu ja ne ABS pitää ääntä jos kovasti sitä jarrupoljita painellaan.Nehän jarrut on helppo huoltaa niin suositteln katsomaan ne jarrut missä kunnoss palat ja niin edelleen..
Vaihto-ohje tuossa on 2008 hinnat muistaakseni
ETUJARRUT
Avaa konepelti sekä jarrunestesäiliön kansi jos epäilet että nesteitä tulee yli niin perheessä varmaakin jokin ruisku jolla voit alentaa nestepintaa tai sitten kunnon bruutta.
Seuraa tilannetta jarruneste ja maali ei sovellu yhteen eli tarkkuutta peliin.
Tarvitaan:Brembom 2 kpl jarrulevyjä Lucaksen jarrupalat maksaa yht n.120€ tarvikeliikkeestä.
Varaamme aikaa 1 tunti 45 minuuttia.
Tarvittavat työkalut; Rengaspultti avain,asennus pukki ,tunkki tai tavallinen neste nosturi,hylsysarja(hyvä), 7 millin kuusiokoloavain hylsy malli.10 millin lenkki tai pitkä 10 millin hylsy kärkipihdit,vasara.talttapää ruuvimeisseli,narua.
Ns kumirasvaa sinne sylintereihin ,jarrurasvaa jarrujenpuhdistus kamaa sekä painepullossa tervaa.
Aukaise vanteesta pultit 19 millinen hylsy ja sillä rengaspulttiavaimella avaamme pultit molemmat renkaat.
Nosta auto etupuoli ylös ,itsellä nosturi laitan sinne tukivarren alle ja nosto.
Laita varoiksi asennuspukki sinne varmistamaan että jos nosturi pettää niin ei synny vahinkoja tai laita irrotettu rengas ja pari lankkua että jää varaa hengitellä jos nosturi pettää (pakollinen huumori osuus).
Vedä jarrusatulaa itseesi päin voimakkaasti.
Irrota rautalanka kiinnitys satulasta muista kuinka on kiinnitetty.
Pihdit tai ruuvimeisseli apuna irrotuksessa .
Katso sinne jarrusatulan taakse näet siinä jarruletkun peräpuolella pyöreän kumitutin poista, Kynnet pitkät tai ruuvimeisselillä lähtee hyvin irti
Samanlainen alhaalla ne on liukutapit joihin tarvitaan se 7 millin kuusiokoloavain sekä hyvä räikkä tai sitten niitä tavallinen kuusiokolo avain malli piippu
Irrotettu niin vedä jarrusatulaa keulaan päin pitäisi irrota jos kiinni niin vasaralla 2 kipakkaa lyöntiä auttaa asiaa,jarrusatula irti niin ripusta se jouseen kiinni muista ei mitään umpisolmuja.
Jarrupalat on irti niin jos siellä toisessa sisemmässä sylinterissä jarrupala vedä itseesi päin ja se irtoa ,näet että sellainen 3 kynnen kiinnitys on palassa.
Seuraavaksi otamme 15 mm hylsyn ja avaamme sen tukiraudan näet ne pultin kannat ota vaikka se kiinteä väännin sieltä hylsykotelosta voi olla sen verran tiukassa että ei tarvitse pelätä räikän rikkoontumista.
Auki nosta pois paikaltaan
Avaa keskitystappi 10 milliä levy pitäisi olla irti jos vastustaa niin sinne keskustaan irrotusöljyä ja 2 navakkaa lyöntiä vasaralla sinne takapuolelle niin pitäisi irrota kevyesti.
Katso sitä sylinteriä onko kunnossa sylinteri pitäisi painaa ihan sisään että mahtuu uudet palat paikoilleen.
Itsellä on sellainen pieni ruuvipuristin ,vanha jarrupala vaan sylinterin päälle sekä puristin painamaan sylinteriä sisään ja kierrä siihen asti kun sylinteri runko on tasoissa.
Tai voi käyttää vaikka vasaran puista vartta apuna väännössä.
Kun taasen näkyy että sylinteri on jumissa sekä vaikka vuotanut niin kannattaa mennä Biltemaan ostamaan jarrusylinterit maksaa n50€ kappale.
Helppo nakki vanha sylinteri pois sekä uusi tilalle avaa vain jarruletkun ja nopeasti uuteen kiinni ei valu ne jarrunesteet turhaan.Tai jos on puristin käytössä niin jarruletkuun kiinni niin ei valu..
Samalla vaihtuu ne jarruletkukin jos halkeamia pinnassa maksaa eteen ja taakse n20€.
Siitä huolimatta jarruremontti jatkuu.
Puhdista jarrulevyt uudet,tärpätillä tai jarrujenpuhdistus aineella.Laita sylinterin kaulukseen sitä kumirasva estämään veden pääsy sylinteriin sekä itse olen laittanut tervaa sinne sylinterin koloon jonne menee kiinnitysraudat ,estää ruostumisen ja kitinän.
Aseta paikoilleen laita keskitys pultti kanssa paikoilleen.Kiinnitysrauta paikoilleen,jarrupala uloin paikalleen sekä kiinnitä sylinteriin se jarrupala niistä kiinnikkeitä ole varovainen että suojakumi ei vahingoitu.Työnnä sylinteri paikoilleen ja kun paikoilla niin ne liukutapit paikoilleen voi sipaista sitä jarrurasvaa niihin ei hapetu kyseinen osa.Vielä laitamme sen rautalanka jutun paikoilleen ja se on siinä.Rengas paikoilleen ja niihin pultteihin olen käyttänyt tervaa aukeaa helpommin seuraavan kerran.
Muistakaa ennen koeajolle lähtöä pumpata 3 kertaa jarruja.Sylinterit olette vaihtaneet niin se ilmaus.Molemmin puolin tehty niin koeajolle matkamme käy.Ei kovia jarrutuksia että osat mukautuu kunnolla .
Ajettu koeajolenkki kokeille lämpiääkö jarrut sopivan haaleat niin jarruremontti onnistunut.
Kiristysmomentteja
7 millinkuusikolo pultit 30Nm suomeksi n3kg
Etujarrusatulan kannake 100Nm
Pyörän pultit 110Nm
Ps hintavertailu 1 jarrulevy Volvolla maksaa 98€ eli ihanan kallista.