Carcom Oy  Elekma

940 Megasquirt all N/A "Myynnissä"

  • 99 Vastauksia
  • 54377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #75 : 25.09.2012, 22:08:41 »
Ei tiiviste tarvitse lisäliimoja jos pinnat on ehjät ;)

Olikos sulla nyt yks vai kaks äänenvaimenninta kun ei muista? Ja minkä kokoisia?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #76 : 25.09.2012, 22:43:43 »
Eihän se tarvikkaan mutta laitoin nyt kerran ilmatteeksi sain noita Hylomarin purkkeja ;D Siinä on 1 vaimennin pönttö takana (ei läpivirtaava) ja sitten katti on siellä alkupäässä. Sisälle ei ainakaan enään niin paljoa tuo pakoääni kuulu kun läppärungot huutaa siinä eessä :D

Tänään käytiin vähän ajelemassa ja karttoja hiomassa. Nyt kestää jo tehdä täyskaasu kiihdytyksiä ja muutenkin kone toimii suht mukavasti. Tuli myös muokattua tuota sytkäkarttaakin tuolta yläpäästä. Lisäsin 4 asteella ennakkoja kun vedossa tuntui ettei kone oikein innokaasti vedä. Tuolla 4 asteella sai jo tuntuvaa parannusta mutta varmasti lisää voisi laittaa. Ei vaan oikein tiedä paljonko sinne nyt oikein kestäis laittaa ??? Nyt max ennakko on 38 astetta.

Mutta selvästi tarvitsee tehdä pitempi imusarja tuolle nokalle ja pakosarjalle. Verrattuna vakioimusarjaan vääntö on kadonnut 3000 rpm kohdilla ja jotenkin kone tuntuu aika "laiskalta" alhaalla. Yläkierroksilla on selvää parannusta mutta silti huomaa että ihan kaikki ei natsaa. Tuossa tullut muutamia F-ryhmän koneita katsottua ja kyllä nuo imusarjat on huomattavasti pitemmät. Itse mittailin tuota omaa sarjaa niin sen perusteella se olis mitoitettu n. 8500-9000 rpm alueelle. Ei taida ihan noilla minun modeilla päästä moisiin kierroksiin :D Nyt on rajoitin 6800 rpm ja kyllä se sinne vielä vetää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #77 : 25.09.2012, 23:05:09 »
Laittaisin läpivirtaavan pöntön akselin etupuolelle vielä myös. Kokonaismelu kuitenkin ratkaisee ;)

Jotain luokkaa 35-36cm taitais olla hyvä imutorven suulta venttiilille ns. normi käyttöalueelle. Paljos pituus on nyt? Ja miten lie nokan ajoitus, se vaikuttaa kuitenkin paljon myös. Jos sitä aikaistais?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #78 : 25.09.2012, 23:30:24 »
Piru kun vaan jaksais noita pakoputkihommia alkaa värkkään ::)

Juu jotain tuota luokkaa se sais olla. Nyt se oli jotain 25-27 cm luokkaa. Siihen semmonen 10 cm lisää niin avot.
No joo tuo nokan ajoituskin. Nyt se on siinä missä KG sen tahtois olevan (jos sen nyt oikein mittasin ::) ) Kyllähän sitä vois 1 hampaan verran aikaistaa. Kokeilinkin sitä kerran niin mutta silloin tuntui tuo nykyinen ajoitus toimivan paremmin. Jos tuo vehe kestää ens viikkoon niin sitten käyttää se tuolla Motestilla niin kokeilis sitten siellä miten se vaikuttaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #79 : 25.09.2012, 23:35:33 »
Parempi värkätä vähän jos siitä jää kiinni että pääsee ajamaan. Mulla ois pari eri pituista 2,5" läpivirtaavaa ovaalia Simonssia jouten jos sellaisen sinne sulloo.

Onhan ne kovin lyhyet kanavat. Kuvan perusteella läppärungon ja torven väliin vois saada aika helposti jatketta putkella ja pätkällä kumiletkua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #80 : 25.09.2012, 23:40:48 »
Kahtomma noita vaimentimia sitten kun tulen ne suodattimet noutaan ;)

Noihin sais kyllä helposti jatkoa päihin. Sais hyvin sitten testattua mikä pituus toimis parhaiten juuri tuon kombinaation kanssa.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #81 : 28.09.2012, 15:06:38 »
Se olis huomenna ratapäivät eikä se auto ihan iskussa vielä ole >:( Suodattimet tuli laitettua tuossa eilen paikalleen ja sitten oli tarkoitus kokeille paineletkulla jatkaa tuota imusarjaa n.12 cm jotta olis saanut hieman enemmän koneeseen sopivan paketin. Noh letku minkä ostin oli sitten 4mm liian iso halkaisijaltaan joten siitä ei sitten tullut lasta eikä p*****.

Tarkoitus oli myös pakosarjaa hieman lyhentään kun nyt toisioputket on 55cm pitkät ja koko sarja 97cm pitkä. Lankku meinotteli että semmosen 10cm sais ainakin ottaa toisioista pois ja samalla kollektorin kokoa vähän pienentää. Kävin tänään kyselemässä putkia mutta eihän niitä löytynyt. Pakoputken loppupään sain kuitenkin tehtyä valmiiksi ja kyllä se äänikin siitä vähän hiljeni. Jospa se olis nyt tarpeeksi hiljainen ???

Tankillakin täytyi tuossa aamusta kävästä ja kuinkas ollakkaan tankkiin eksyi RE85:sta. Hyvin kyllä pelaa vaikka mitään muita muutoksia en tehnyt kuin muutin Req_fuel AFR arvon 9,8. Tosin oli siinä pieni AFR arvo sekoilu, mutta sen jälkeen alko kone käymään paremmin Kiitos Lankulle teknisestä tuesta jälleen kerran -H-

Tänään pitäis vielä käydä vähän säätelemässä jotta huomenna ei olis niin paljoa tehtävää sitten Motoparkissa. Saapa nähän kuinka paljon korjattavaa on huomisen jälkeen :D

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #82 : 01.10.2012, 10:31:44 »
Nyt on sitten Motoparkin ajot takana ja ei se nyt niin huonosti mennyt. Suht vähillä vaurioillakin selvittiin vaikkakin päästiin vähän motorsporttia harrastaan. Kone toimi nyt ihan hyvin tai no niin hyvin kuin tuolla kokoonpanolla voi toimia. Radallakin huomasi selvästi että imusarja,kansi,nokka ja pakosarja ei oikein pelaa yks yhteen. Väännön puute vaivaa selvästi. Mutta näihin tulee sitten korjaus jahka uuden imusarjan saa väkerrettyä ja tuota pakosarjaa lyhennettyä hieman. Myöskin plenumi pitää rakentaa jotta sais imulämpöjä alaspäin ja virtausta torven kohdalla paremmaksi. Eli siis ihan kivasti taas tekemistä ;D Kumpa vaan nuo sais suht hyvässä aikataulussa tehtyä.

Alustastakin alkoi löytyä hieman parantamisen varaa. Auto tahtoo puskea nykyisellään aika runsaasti ja renkaita katsellessa huomaa kuinka ulkolaita on reilusti kulahtanut. Lisää camberia tarvittaisi selvästi. Myös kallistelua pitäisi saada rajoitettua. Eli jäykempää jousta eteen. Takapää nyt toimii ihan hyvin mutta eipä noilla tehoilla voi oikein muutakaan odottaa.
Jarrutkin löysivät rajansa lauantaina. Takajarrut toimivat vielä hyvin, mutta etujarrut olivat sen verran kovilla että selvää katoamista alkoi esiintyyn. Jos eteen vaihtaisi paremmat palat ja levyt mutta silti säilyttäis vakiokoon, uskoisin että sen jälkeen ei olisi valittamista jarruissa. Siinä samalla nyt voisi jäähdytysletkun laittaa niin sais sitä jäähdytystä parannettua. Ja jarrunesteet saa kyllä vaihtaa kanssa. Varmaan pääsivät vähän kiehahtaan.

Mitä noihin hajoamisiin tulee niin lämppärinkennon lämmönsäätöventtiili otti ja hajos. Ilmeisesti painetta oli järjestelmässä sen verran että se venttiili päätti alkaa vuotamaan ja vuosi n. 1l verran jäähdytinnestettä sisustaan :( Nyt olis sitten sisustan purku edessä ja tuo venttiilin vaihto. Tahtoo nyt olla vähän viileä ajella ja onneksi tuo talvikaan ei ole tulossa :D Toinen "ongelma" oli ohjaustehostimen öljyn kanssa. Sitä tahtoi tirskua aika runsaasti tuonne konehuoneeseen sen säiliön korkin kautta ja oli se öljyn lämpökin aika korkealla kun märällä rätillä sitä säiliötä pyyhki niin höyry alkoi nousta :o Noh mutta kaiken kaikkiaan aika vähällä selvisi :)

Kaiken kaikkiaan oli kyllä oikein mukava reissu ja sai taas vähän harjoitusta tuohon ajamiseen. Hieman tuo aikakin parani. Viimeisellä kerralla otettiin Race Cronolla aikaa niin tasan 2.00,07 oli aika. Taisi edellisellä kerralla olla n. 2.04 nopein. Voipi hyvinkin olla että tuli päivän aikana tuo 2 min raja rikottua, mutta valitettavasti ei tullut aikaa otettua muilta kerroilta. Kaiken kaikkiaan kilometrejä tuli päivän aikana 220 ja radalla n. 80. RE85 meni n. 50 litraa ;D Mutta silti halvempaa kuin 98:lla ;) Tästä on hyvä lähteä kehittään ja jahka tuosta kaverilta saan kuvia ja mahdollisesti videota niin postailen sitten tänne.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #83 : 01.12.2012, 12:28:46 »
Jahas alkaakin olemaan viime postauksesta jo aikamoinen tovi ja eikä tullut sitten niitä kuvia saatua niin ei tullut mitään postattuakaan ;D Noh ei voi aina voittaa. Projektin kanssa nyt on tapahtunut moista että läppärungot lähti käveleen ja tilalle vaihtui vakioimusarja. Syynä moiseen downgraidaukseen oli liian lyhyt imusarja. Koiteltiin säädellä karttaa siten että matkaa olisi voinut ajella nätisti ja että muukin ajo olisi onnistunut, mutta kun ei niin ei. Vaikka kuinka hellästi koitti kaasua painaa niin aina oltiin täysillä paineilla joten kone oli aika on/off-tyylinen. Asiaa ei helpottanut että kaasupoljin liikkuin n. 7cm ::)

Noh imusarja vaihtui ja sitten tuli hinkattua karttoja paremmin ja nyt voi sanoa jo että kone toimii aika makeasti koko alueella. Matka-ajoa pääsee parhaimmillaan n. 11l/100km ja vetoa riittää vakioon verrattuna huomattavasti enemmän. Penkkiin en ole autoa vieläkään vienyt, mutta tokkopa tuota tarviikaan vielä. Pakosarjaa tuli n.10 cm lyhennettyä jotta saataisiin vetoa yläpäähän hieman enemmän. Vieläkin olisi saanut lyhentään enemmän, mutta menköön tällä nyt toistaiseksi. Samalla laitoin jouston heti pakosarjan jälkeen ja sen liitoksen toteutin V-band:lla.

Sen verran on tässä tullut kuitenkin värkättyä että sekventiaalisuihkutukseen on nyt osat ja lisälevy on rakennettu. Nyt vain täytyisi lisätä pari johtoa ja tehdä lisälevyn ja MS levyn johdotukset niin sais alkaa säätämään. Tätä on vain hidastanut se että autoa joutuu pääasiassa ulkona laitteleen ja kelit ovat olleet mitä sattuu niin ei ole paljoa ollut motivaatiota lähteä tuonne pihalle. Jospa sen tässä vielä lähiaikoina sais tehtyä. Olisi kiva nähdä kuinka se vaikuttaa koneen käyntiin ja polttoainetaloudellisuuteen.
Ensi viikolla kyselen koululta pääsenkö rakenteleen uutta imusarjaa noille läppärungoille. Otin kotoa matkaan yhden ylimääräinen LH:n imusarjan jota olisi tarkoitus käyttää. Pitäisi vain saada sopiva määrä alumiiniputkea ostettua ja sitten alkaa mittaileen ja leikkoon. Imusarjasta olisi tarkoitus tehdä kaikkinensa n.35cm pituinen. Tämä pituus pitäisi olla jo sopiva tuolle koneelle, mutta täytyy se laskeskella vielä tarkemmin.

Niin ja tulihan se vuotava lämppärin hanakin vaihdettua yhtä huonoon tarvike malliin ::) Toiminnassa ole muuta valittamista kuin se että nyt ei saa kabiiniin enään kylmää lainkaan. Jos sen menee vääntään kylmän puolelle niin sitten saa nauttia vain ja ainostaan kylmästä :D Noh tämä on kuulemma aika tyypillinen ongelma noissa tarvikehanoissa mutta minkäs teet. Oli sen verran ittumainen homma se vaihtaa että en jaksa ainakaan ihan vähään aikaan aloittaa sitä uudestaan.

Sellaisen voisi tässä myös mainita että jos jollain kiinnostaa tuo auto ostaa niin ottaa vain rohkeasti yhteyttä. Tässä alkaa valmistuminen olemaan aika lähellä ja sen jälkeen mitä todennäköisimmin maisema vaihtuu tuonne Keski-Euroopan puolelle, joten voipi olla että autosta täytyy luopua. 5500€ niin auto ja kaikki mitä tuolta myynti-ilmoituksesta löytyy vaihtaa omistajaa. On jotenkin vaikea hinnoitella tuota autoa ja voipi olla että hinta on joittenkin mielestä liian korkea mutta tarjouksia voi laittaa ja niistä voidaan sitten keskustella.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #84 : 01.12.2012, 14:28:22 »
Noh on tullut nyt kokeiltua lähteekö se käyntiin -11 asteen pakkasessa RE85:lla ja eihän se lähde ;D Tuossa aikani yritin sitä käynnistellä mutta ei. Alkaa megasta loppuun jo rikastus vara. Nyt oli -5 asteella rikastusta 470%. Sillä se alkaa jo käynnistyyn mutta vaatii piiiitkäää vieteriä. Sammuu vaan lähes heti kun saa käyntiin. ASE:n kanssa sama ongelma että aletaan olemaan jo säätöalueen ääripäässä. Noh onneksi roikan päästä lähtee nätisti käyntiin :P

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #85 : 02.12.2012, 17:00:42 »
Kyllä 760 vaan lähti käyntiin -10 asteessa. Vaatii pari yritystä ja sen jälkeen jää käymään omillaan. Starttimäärä on jo yli 500%
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #86 : 02.12.2012, 17:34:21 »
Ai sie pääset yli 500% :o Mie en päässyt yli 500%. Täytyy vissiin vielä yrittää toisella tapaa jos sen sais yli 500%.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #87 : 02.12.2012, 19:00:18 »
Ei Tunerstudio valitellut mitään, sen kuin laitteli vaan. -2 on 530% jo ja siitä sen kun lisääntyy kylmemmälle mennessä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A
« Vastaus #88 : 13.12.2012, 12:56:31 »
Tässä nyt muutaman päivän jo pohtinut tuota imusarjaa noilla läppärungoille, mutta ei oikein vieläkään tahdo olla selvää miten sen nyt saisi laskemalla mitoitettua. Jenkkien Honda-foorumilla oli hyvin juttua siitä miten noita läppärunkoja tulisi mitoittaa koneeseen ja miten se imuputkien pituus vaikuttaa niiden toimintaan. Valitettavasti sielläkään ei ollut mitään yhtä kaavaa jolla sen saisi selville. Useampi oli lähestynyt asiaa resonanssiahtamisen kautta, vaikkakaan se ei täysin päde läppärunkojen kanssa vaan enemmänkin plenumi imusarjojen kanssa, mutta siitä saatavat tulokset ovat jo suht' lähellä totuutta ja todennäköisesti näin katukoneessa toimii tarpeeksi hyvin.

Sitten itse laskuun. Elikkä tuo KG3 nokka on asteiltaan 304, joten syklin aikana imuventtiili on 416 astetta kiinni. Lähdin mitoittamaan tuota huipputehoa 6400 rpm kohdalle ja siitä saadaan ajaksi 0,019s/sykli. Imuventtiili on siis aikayksiköissä kiinni 0.011s/sykli. Ilma etenee äänennopeudella (343m/s) joten kyseisessä ajassa ilma liikkuu 3,773 m ja kun se liikkuu edes takaisin voidaan tuo luku jakaa 2, jolloin lopputulos on 1,89 m. Luvut ovat hieman pyöristettyjä.

Tästä saadaan siis seuraavat luvut eri harmonisten aaltojen luvuille:
1. = 1,89 m
2. = 0,94 m
3. = 0,63 m
4. = 0,47 m
5. = 0,38 m

Yhdellä nettisivulla jossa käsiteltiin noita harmonisia aaltoja puhuttiin että Nascar koneet mitoitetaan yleensä 3. aallolle. Jos itse nyt mitoittaisin tuon koneen 3. tulisi imuputkesta yli puolimetriä pitkä. 5. aallolle imusarjasta tulisi hyvän mittainen konehuoneen tilan huomioonottaen mutta siinä vaiheessa alkaa liike-energia olemaan jo hyvin vähäistä. Tästä syystä ajattelin että mitoittaisin tuon 4. mukaan jolloin imuputkesta tulisi n. 47 cm pitkä. Tuosta luvusta kun vielä ottaa kannen sisällä olevan etäisyyden pois niin putken mitaksi kaasuläpälle jää n. 38 cm. Sitä en tiedä että mahtuuko moiset putket konehuoneeseen ???

Miten täällä väki on mitoittanut noita läppärunkojen imuputkia? Toinen mikä tuli mieleen niin mitä jos tuon kaasuläpän sijoittaa lähemmäksi mutta laittaa pitkät imutorvet. Olisiko moinen toimiva ratkaisu?
Lähden tänään hakemaan materiaalia tuota imusarjaa varten ja huomenna olisi tarkoitus saada imusarjan rakennus aloitettu :buck2:

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 940 Megasquirt all N/A "ITB imusarja kysymys"
« Vastaus #89 : 14.12.2012, 15:19:48 »
Tänään sain aloitettua tuon imusarjan tekemisen ja heti ensimmäiseksi huomasin että eihän tuommonen 47 cm imusarja mahdu sinne päinkään ;D Kannesta jarrutehostimen reunaan jää n. 34 cm tilaa ja siihen pitäisi tuo sarja mitoittaa. Tällöin imuputken pituudeksi tulisi n. 18 cm ja kokonaismitta venttiililtä imutorven alkuun olisi n. 41 cm. Itse imusarjan pituudeksi jäisi 30 cm. Pitää tänään vielä laskeskella mihin tuo teho sijoittuisi noilla arvoilla. Ajattelin myös sellaista ratkaisua että kääntäisin 60 astetta imusarjaa alaspäin jolloin saisin tuota kokonaismittaa kasvatettua ainakin 10 cm. Mutta en tiedä kuinka hyvä se on jos lähden sitä sarjaa taitteleen siinä ???

 

Proturbo  Autodiagnoosi