Carcom Oy  Elekma

740 pnp kytkimen takia auto meinasi palaa, korjattu ja uudellen savua auto täys

  • 24 Vastauksia
  • 9264 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
lisätääs tähän ohjeet miten toimia tienpäällä pnp kytkimen mentyä rikki. autohan saattaa starttuuttaa pitkään lähtemättä tai sit ei puhu mitään, niinkun sen pitäis tehdä.

olikos se nyt niin että konsoli irti ja pnp kytkimen piuhat hevlettiin liittimestä ja taas läks. vai onko siinä jokin muu kikka kolmonen?

sitkun on hyvä ohje tässä saamme sen paiskata faq osioon.

omassa tänään taas kiukutteli se kytkin mut heilutin keppiä :hello: ja läks

alhaalla kuvia siitä mitä tehtiin...
« Viimeksi muokattu: 04.06.2011, 13:39:25 kirjoittanut The moose »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto.
« Vastaus #1 : 29.05.2011, 22:57:30 »
Pitkään starttauttaminen ei johdu pnp-kytkimestä. En näe faq-ainesta, mutta siinä pitää jömpätä pinkki piuha johonkin toiseen, hitto kun taas muistais. Manuaalissa siinä onkin jömppi jo lähtiessä, ristikkäisten nurkkien välillä ainakin vanhemmissa se jömppi kulkee. Ei siis pelitä jos vaan vetää töpsän irti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto.
« Vastaus #2 : 29.05.2011, 23:27:39 »
mulla tuli heti mieleen et olis siinä vikaa kun tarttuutti ja tarttuutti annoin olla hetken ja seuraavaks ei puhunu mitään keppiä heiluttamalla läks.

mikähä siinä sit on?  startin hiilet? virrat kyl laskee 11,5 ku starttaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto.
« Vastaus #3 : 29.05.2011, 23:30:59 »
Tuo PNP kytkin ei tee muuta kun joko päästää virran solenoidille tai ei, mutta koneen käynnistyminen on kiinni jostakin muusta. Se on hyvä kun siinä sun autossa ei ole niitä sähkökötöstyksiä ollenkaan ni tuommonen satunnainen vika on helppo diagnosoida ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto.
« Vastaus #4 : 29.05.2011, 23:33:25 »
sentään kylmäkäynistys toimii nytten  ;D tulpat vois ostaa uudet ku tää käyntiinlähtövika ilmenny vaan kuumasta vähän jäähtyneenä.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto.
« Vastaus #5 : 31.05.2011, 12:44:54 »
Tuttua hommaa tämä piiiitkä startti nimenomaan "puolilämpöisenä", ei koskaan muulloin.
Talvella lähtee kuin palmun alta, kesällä ihan ok, mutta citymarketin parkkihallissa meinaa joskus usko loppua ;D
Pakkasella yleensä lähtee 1-3 pyörähdyksellä, kesällä 3-4 ja sitten kauppareissun ajan jäähdyttyään noin 10 pyörähdyksen jälkeen, hyvällä akulla jaksaa sahata, niin ei ole tullut perehdyttyä asiaan enempää. Tosin tulppien vaihto täälläkin olisi ajankohtainen.
Eri asia tietenkin, jos ei lähde sillä pitkälläkään pyörityksellä.

Ja vähän itse aiheeseenkin; pinkistä "siihen ristikkäiseen" menevän hyppyjohdon muistan nähneeni myös meidän manuaali 940:ssä, aivan varma en kuitenkaan voi olla.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia...
« Vastaus #6 : 31.05.2011, 13:02:33 »
tuossa mun kulkimessahan on ollut kylmäkäynti ongelmaa ihan aina. siellä oli vääränvärinen lämpöanturi kannessa ja kuumana on lähtenyt aina ennen hyvin käyntiin. kylmänä sita sai tapella ja entinen omistaja hyppypiuha tapio.. tehny ite manuaali ryypyn ecun sähköjen sekaan.  :hello:

nyt siellä on siin oikea anturi tai niin luulen? mustakantainen bosch tyypin anturi. sama mitä motronic.. (ei muista mumeroa)
pitäiskö sijoittaa ihan alkuperäiseen bosch anturiin? tarinoita on turhan tarkasta lukualueesta, vai pitääkö antaa sytytysvirran olla pitempään päällä että anturi kertoo tilanteen tarkemmin eculle?




The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia
« Vastaus #7 : 31.05.2011, 19:51:04 »
äsken sain ongelman uusittua. pitkään starttasin ei lähde annetaan olla. uusi koitos ja mitään ei tapahdu heilutin kepin ylhäältä alas ja takasin asentoon P heti läks.

kyllä se vika on oltava tuossa pnp kytkimessä, miten se voi tehdä tuollaisen vian pitkän tartin jälkeen,  emmää tajua.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia
« Vastaus #8 : 31.05.2011, 20:39:38 »
Jos puuhapiuhapate on kytkenyt pnp-kytkimen bensapumppuun. :D
Ei vaan, jos siellä on kaksi vikaa päällä yhtaikaa ja pitkä starttaus teki jo tehtävänsä ja kepin heiluttelu auttoi toiseen.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia
« Vastaus #9 : 31.05.2011, 23:06:13 »
tulin juuri autolta, purin muovit siitä ympäriltä ja putsasin pnp kytkintä, siinä samalla tein niitä startteja 10-15 min välein niin että kone pysy ns puolikuumana.

vikaa ei nyt tullut esiin, eli joka starttaus onnistu.

pnp kytkimestä nousi savut ekalla kertaa kun starttas, kuinkahan kovat virrat siellä kulkee? aattelen sitä jos vaikka itse starttimoottorissa tai siis solenoidissa joku vika ja amppeerit nousee ja nousee ja siitä se savutus.

mitähän vielä  :idiot2:

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia
« Vastaus #10 : 01.06.2011, 00:38:01 »
Itselleni ei nämä automaatit tuttuja ole, mutta olen huomannut, että sähkölaitteet ja savu harvoin tietää hyvää.
Oliko käytössä jotain puhdistusainetta, joka ehkä aiheutti hiukan vastusta kontaktipintojen välillä, ennenkuin lämpeni ja paloi pois.
Tuli vain mieleen, kun erään kerran puhdistin litiumi paristoa crc:llä kostutetulla paperilla, meinasi näpit lämmetä ja haisi hassulta :D
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia
« Vastaus #11 : 01.06.2011, 08:24:55 »
saatto siinä rätissä olla juurikin crc n jämiä.

nyt on muovit taas paikallaan odotellaan taas kolmatta pitkää starttia ja senjälkeistä "kuolemaa"

aamulla ja päivällä ajeltu ilman ongelmia, äsken meinasin olutta lähtee hakemaan, käänsin virrat päälle ja starttasin sankan savun keskeltä.. Koko kabiini täyttyi hetkessä sankasta savusta ja valkeeta nousi kepin juuresta. Äkkiä virrat pois ja samuttamaan alkavaa paloa. Samaan aikaan huomasin että startti jäi huutamaan tyhjää vaikka auto oli sammuksissa. Siihen auttoi virtojen uudelleen käyttö päällä ja savua oli taas kabiini täys. Eikun sammuttamaan..

purin muovit taas ympäriltä ja käytin vielä kerran virrat päällä. siinä vois jotain makkaraa grillata siinä pnp kytkimen päällä semmonen vastus siellä on.

uskallanko nyt edes kokeilla pinkin ja sinisen johdon yhdistämistä että tuo ohitettaisiin tuo pnp? vai onko se vika jo muualta lähtöisin esim siitä startin solenoidista kun jäi päällekkin?
« Viimeksi muokattu: 01.06.2011, 19:25:54 kirjoittanut The moose »

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen käytöstä poisto, ja muita ongelmia
« Vastaus #12 : 01.06.2011, 19:29:45 »
Hyppyjohto tehty, pätkäsin kauniisti omasta johdosta pätkän jossa valmis liitin päässä ja toisesta ylim johdosta toinen pää. Omien liittimien sisään siis nämä.

Johtojen värit koskee - 89 ja sen jälkeen tehtyjä 740 volvoja.

Virrat päälle ja savua ei näy, haisee kyllä vieläkin. Hyppyjohto kuumiaa aika mukavasti, samanverran mitä vieressä oleva vaihteenosoittimen lamppu. korjaus.. johto ei kuumia vaan se oli käsissä pyöritellessä lämminnyt ?

Vaihdanko starttimoottorin vai voiko jotenkin mitata vastuksen tästä hyppyjohdosta, ilman että mun yleismittari menee särki?

Tältä näyttää kärvähtänyt pnp.



Puukonkärki osoittaa grillivastusta leikkinyttä kosketuspintaa.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2011, 02:02:36 kirjoittanut The moose »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 pnp kytkimen takia auto meinasi palaa
« Vastaus #13 : 01.06.2011, 21:03:28 »
Jos se johtokin kuumiaa, on sulla kyllä jotakin särki sieltä. Kokeiles ottaa solenoidista piuha irti, kuumiaako yhä? Tuommonen virtamäärä nimittäin käy jo virtalukonpohjankin päälle, ja se voi taas aiheuttaa kaikenlaista sekoilua, kuten tuota startin päällejäämistä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 pnp kytkimen takia auto meinasi palaa
« Vastaus #14 : 01.06.2011, 21:09:06 »
meinaatko sitä vihreää pikkujohtoa?

äsken ei startti jäänyt päälle ?? tai ehkä se ääni oli paremminkin siitä ettei solenoidi vetänyt startin hammaspyörää takasin. vois kohta käydä uudelleen kokeilees kuumiaako se vai oliko se harhaa. johtohan oli mun hyppysissä aika tovin ja ilmakaan mikään viileä ole?

käyn kohta uudelleen.

 

Samppasport  Futurez