Hei taas,
Ensimmäisessä viestissä kuvaamani vika on palannut.
Tänään auto sammui 6 kertaa noin 15km matkalla, jonka jälkeen loppumatka 40km sujui ongelmitta.
Erona aikaisempaan pysähtelyyn oli, että uudelleenkäynnistyminen kesti pidempään. Jouduin seisomaan arviolta minuutin tienposkessa (aika arvio voi heittää koska jokainen tienposkessa seisonut tietää minuuttien tuntuvan tunneilta

ja auto käynnistyi taas moitteettomasti.
Mitä on tehty tähän mennessä:Bensapumpun rele vaihdettu
Polttoainesuodatin vaihdettu
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
Vikakoodi luettu (tyhjä, mitään vikakoodia ei ole jäänyt muistiin)
Bensapumppu vaihdettu (jonka jälkeen vika hävisi 1,5 kuukaudeksi)
Kampiakselin asentotunnistin on kunnossa
Mahdollisia syitä ongelmalle:
Puola
Virtalukonpohja
ECU laatikon liittimet
...
Kuuntelen mielelläni, kokemuksianne ja mielipiteitänne asiasta.
Alla tämän viestiketjun ensimmäinen viesti:
====================================
Hei te kaikki kokeneemmat Volvo-tieteenharjoittajat,
Tarvitsisin hyviä neuvoja ja ideoita, joilla saisin autoni kuntoon.
Ajoneuvon tiedot:
Volvo 850 (farmari), 2.0 (Bensiini, vapaastihengittävä), vuosimalli 1996. Ajettu 360000km. Auto käy normaalisti ja tasaisesti, ottaa kierroksia ja tehot ovat tallella.
Ongelma:
Auto sammuu täysin varoittamatta, ilman nykymistä tai pätkimistä kesken ajon. Virrat jäävät päälle ja kierros- sekä nopeusmittari pysyvät toiminnassa.
Esim. 1 Jos nopeutta on 80km/h ja auto sammuu, moottori käynnistyy uudelleen noin 60km/h nopeudessa jos olen pitänyt vaihteen päällä ja moottorijarruttanut sammumisesta lähtien. Ajallisesti sammumisesta käynnistymiseen menee noin 2-3 sekuntia. Käynnistymisen jälkeen kaikki sylinterit ovat heti normaalisti toiminnassa (täydellä teholla) ilman nypytystä.
Esim. 2 Jos nopeus on ollut <20km/h ja joudun pysähtymään sammumisen vuoksi, joudun käynnistämään auton startilla. Tällöin käynnistyminen tapahtuu noin 3:nella tai 4:nellä yrittämällä ja yksi yritys kestään noin 2 sekuntia. Käynnistyminen tapahtuu ilman nypytyksiä ja kaikki sylinterit ovat heti toiminnassa.
Auto on aina käynnistynyt sammumisen jälkeen edellä kuvatuilla tavoilla. Kertaakaan en ole jäänyt tienpäälle
Moottorin sammumista on jatkunut nyt noin 1,5 kuukautta. Ajan normaalisti 50km matkan ja sammuminen voi tapahtua 2kilometrin ajon jälkeen kerran ja loppumatka menee ongelmitta. Tai 40 kilometrin ajon jälkeen kaksi kertaa ja loppumatka menee taas ongelmitta. Joskus menee viikko (yhteensä 500km ajoa) jolloin moottori ei sammu kertaakaan. Pahin on pari päivää sitten sammuminen 5 kertaa noin 3km matkalla. Meinasi jo usko loppua, mutta taas pääsin perille (50 kilometrin päähän) näiden sammumisten jälkeen
Mitä on tehty tähän mennessä:
Bensapumpun rele vaihdettu
Polttoainesuodatin vaihdettu
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
Vikakoodi luettu (tyhjä, mitään vikakoodia ei ole jäänyt muistiin)
Nyt toivoisin teiltä kokemuksia ja ideoita mistä kuvaamani ongelma saattaisi johtua ja kuinka korjata se.
==============================