Vähän tarinaa vuoden -83 242:sesta.
Tällainen se oli ostokunnossa kunnon pesun jälkeen...

Vanha moottori kakasi tavarat ulos ennen rekisteröintikatsastusta...
Sitten hommattiin uusi turbiini...

Ja uusi projektilohko...

Ja jotakin tuiki tarpeellista ja tarpeetonta romua...

Ja Sten Parner Motorilta uudet veivit...

Ruotissa portattuun 531:seen kairattiin R-seetit ja vaihdettiin K-linerit...

M90 aski vahvistehitsattiin...

Terästavaraa laitettiin pöydälle järjestykseen...

Patti kasattiin...

Pasi Ojennus (PO-metalli) teki teräksestä vauhtipyörän ja sovitti siihen Mustangin AP Racing asetelman ja sintterin, painelaakeriksi tuli GT Corollan laakeri, joka asemoitiin sopivalla holkilla...

Moottori melkeen kasassa...

Projektintynkää ja Kilpeläisen Harrin 4" wutuwutu putkistoa...

Punalohko heitettiin nokille...

Moottoritilaa...

Ja Holsetti tuohon...

Ja joitain kivoja vannevalintoja...


Kirjottelen jatkoa kun projekti edistyy... Tällähetkellä Volvo on tallissa säilössä ja talvenaikana rakennan auton loppuun ja keväällä otetaan ensisavut...
Tässä listaa tekniikasta...
Lohko: B19SN, poraus 92,47mm, dekkitaso plaanattu, alakerralla ajettu n.1500km
Männät: Mahle
Kampura: Bofors
Veivit: Sten Parner Motor H-profiilit
Kansi: 531 portattu, R-seetit, K-linerit, tiiviste- ja tasopinnat oikaistu
Kannentiiviste: Goetze
Pultit: Scantech
Nokka: Ruotsissa hiottu
Ahdin: Holset HX40 Super # 14
Hukkis: Toritech 60mm modattuna
Pakosarja: Peltisarja eteen-ylös tyylinen jaetulla pulssipesällä Harri K
Putkisto: 4" turbolta takapuskuriin yhdellä isolla vaimentajalla
IC: Kuorma-auton coolerista väsätty
Suuttimet: 1200cc Trickflow etuvastuksilla
Moottorinohjaus: Megasquirt hi-res koodilla, 4-bar map, launch-control
Lambda: PLX laajakaista
Puola: Vagin puola kipinänvahvistimella
Triggeri: 6-1 missing tooth
Bensapumput: 044 Bosch kiinalaiset, rosterisuodattimet, y-block, billettikisko, Sard Racing bensapaineensäädin
Bensalinjat: Teräspunosletkut AN-liittimin
Tankki: Jaz Racing Fuel Cell
Vauhtipyörä: Teräsvauhtipyörä / Pasi Ojennus / PO-metalli 6,1kg
Asetelma: AP Racing 240mm Ford Mustang, puristusvoima yli 1850kg
Levy: 240mm nelilapainen sintteri / Pasi Ojennus / PO-metalli
Painelaakeri: Toyota Corolla GT Coupe AE-86
Painelaakeripidin: Volvo M90, 7mm ulostuovalla holkilla / Pasi Ojennus / PO-metalli
Vaihteisto: Vahvistehitsattu M90, uusi tukeva keppiteline ja vaihdevälin lyhennin.
Kardaani: Ko-Met Oy
Taka-akseli: 1031 Powertrax lukolla, boxatuilla tukivarsilla, puslat uretaaniset, säädettävät ylätakatukivarret ja säädettävä panhard.
Suuret kiitokset:
PO-Metalli OY / Pasi Ojennus
Turbotekniikka OY
GT-Motor OY
Futurez
Ko-Met OY