Kulkukoira  Proturbo

D5:n kytkinremontti (ent. jarruongelmia ketju.)

  • 25 Vastauksia
  • 13929 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Hei.

Ongelma on seuraavanlainen. Huoltonäyttö ilmoittelee muutaman kilometrin välein seuraavaa. "Jarruneste alh. huolla heti." virheilmoitus käy päällä ja katoaa.

Jotenkin minusta tuntuu että kun lähdin töistä niin vikailmoitus oli jotain "jarrujärjestelmä häiriö, huolla heti" tjt.

Jarrunestettä säiliössä on min ja maks merkkien puoliväliin asti. Tuntuu siltä että vika ilmaantuu silloin kun kääntää rattia oikealle...   :-\

Auto on V70, D5, 2005.

Missä mahtaa olla vikaa ?


Kiitos jo etukäteen.


Edit. 12.6. Muutin viestin otsikon nykytilannetta kuvaavammaksi.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2011, 21:42:15 kirjoittanut PS-V70 »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #1 : 31.05.2011, 18:17:03 »
Jos se herjaa jarrunestetasoa, on vika joko siinä itse nestetasossa tai sitä tasoa mittaavassa anturissa/sen sähkö piirissä

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #2 : 31.05.2011, 18:50:08 »
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Lienee mahdollista se että mutkassa nestepinta käy alle "Min" rajan ja siitä tuo ilmoitus ?

Taitaa olla viisasta täyttää säiliö "maks" rajaan ja katsella vieläkö vika ilmenee ?


Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #3 : 31.05.2011, 19:37:33 »
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Lienee mahdollista se että mutkassa nestepinta käy alle "Min" rajan ja siitä tuo ilmoitus ?

Taitaa olla viisasta täyttää säiliö "maks" rajaan ja katsella vieläkö vika ilmenee ?
Älä täytä jarruneste säiliötä ennen kun olet tarkistanut jarrupalojen kunnon  ;) lienee palat loppupuolella, jos säiliön pinta on vajaantunut.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #4 : 31.05.2011, 19:54:16 »
Älä täytä jarruneste säiliötä ennen kun olet tarkistanut jarrupalojen kunnon  ;) lienee palat loppupuolella, jos säiliön pinta on vajaantunut.

Hyvä huomio. Unohdin mainita että etupäähän vaihdettiin levyt ja palat maaliskuussa. Onko muuten palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä yleensäkään tarpeellista lisätä nestettä ??  Voisko vaje johtua tuosta, koska mielestäni aiemmin nestettä on ollut säiliössä ylärajoilla asti.

Niin siis selvyyden vuoksi huollossa vaihdettiin osat, eli en tiedä ovatko lisänneet nestettä.


edit.... Itse asiassa jos kuluneet palat vaikuttaa nesteen kulutukseen, niin nyt kannattais varmaankin pistää säiliö täyteen kun jarruosat on vaihdettu.  ::)
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 20:00:41 kirjoittanut PS-V70 »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #5 : 31.05.2011, 20:14:50 »
Hyvä huomio. Unohdin mainita että etupäähän vaihdettiin levyt ja palat maaliskuussa. Onko muuten palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä yleensäkään tarpeellista lisätä nestettä ??  Voisko vaje johtua tuosta, koska mielestäni aiemmin nestettä on ollut säiliössä ylärajoilla asti.

Niin siis selvyyden vuoksi huollossa vaihdettiin osat, eli en tiedä ovatko lisänneet nestettä.


edit.... Itse asiassa jos kuluneet palat vaikuttaa nesteen kulutukseen, niin nyt kannattais varmaankin pistää säiliö täyteen kun jarruosat on vaihdettu.  ::)

Kun jarrulevyt ja palat kuluu, on jarrusatulan mäntä pidemmällä sylinteristä, jolloin männän taakse mahtuu enemmän nestettä, tämä näkyy sitten siellä säiliössä laskeneena pintana.

Oletataan tilanne, että joka nurkassa on uudet levyt ja palat ja jarrunestetaso maksimissa. Nyt kun levyt ja palat alkaa kulua, alkaa se nestepinta laskea, kun sieltä otetaan sitä nestettä sinne järjestelmään täyttämään jarrusylinterit.
Kun kuluneet palat ja levyt vaihdetaan lopulta uusiin, painetaan ne jarrusatulan männät sisään ja näinollen sinne sylinteriin ei mahdu nestettä niin paljon, kuin kuluneilla paloilla ja levyillä, neste palaa säiliöön.
Todennäköisesti menee jopa karvan yli maximin nyt, kun neste kerää kosteutta ja se kosteus (vesi) lisää sitä nestemäärää oman tilavuutensa verran.

Heh, joo, tuli selitettyä, niinkuin yrittäisi selittää jollekkin paukapäälle, mutta ompahan selitettynä :D

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #6 : 31.05.2011, 20:31:10 »
Heh, joo, tuli selitettyä, niinkuin yrittäisi selittää jollekkin paukapäälle, mutta ompahan selitettynä :D

Eiku ihan hyvä vaan. Nyt ymmärsin  :) Nythän minulla siis pitäisi olla kaiken järjen mukaan nestettä yli maksimin ja sitä ei tarvitsisi lisätä... (koska aiemmin on ollut ylärajoilla jopa kuluneilla osilla ja etupään jarruosat on vaihdettu uusiin)

Vaikuttaa siltä että johonkin sieltä on kuitenkin nestettä kadonnut.

Mitä olet mieltä, voisiko olla mahdollista että herjailee oikeasti nesteen vähyyttä (etenkin mutkissa tuo "vika" ilmenee) kun nyt nestettä on min ja maks merkin puolivälissä ??

Täytyypä seurata tilannetta.


Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #7 : 31.05.2011, 20:33:47 »
Hyvä huomio. Unohdin mainita että etupäähän vaihdettiin levyt ja palat maaliskuussa. Onko muuten palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä yleensäkään tarpeellista lisätä nestettä ??  Voisko vaje johtua tuosta, koska mielestäni aiemmin nestettä on ollut säiliössä ylärajoilla asti.

Niin siis selvyyden vuoksi huollossa vaihdettiin osat, eli en tiedä ovatko lisänneet nestettä.


edit.... Itse asiassa jos kuluneet palat vaikuttaa nesteen kulutukseen, niin nyt kannattais varmaankin pistää säiliö täyteen kun jarruosat on vaihdettu.  ::)
Noissa kyseisissä asioissa ( jarrupalat/ levyt ) vaihdossa ei ole koskettukaan itse jarrupiirin nesteisiin, eli tuo vaje ei varmaankaan johdu tuosta.
Tietysti jos ovat huollossa ennakoineet ja vähentäneet jarrunestesäiliöstä pintaa, kun ovat liikuttaneet männät takaisin, ja unohtaneet täyttää sen jälkeen  8)

Miksu tuon selitti niin tuossa niin että,,,,alakoulun vanha kummitteleva talkkarikin ymmärtää  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 20:37:16 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #8 : 31.05.2011, 22:03:42 »
Itselläni tuli kanssa mutkissa huomautuksia jarrunesteen tasosta, se oli jonkin verran yli minimin. Lisäsin sen maksimiin niin lakkasi ilmoittelemasta.

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #9 : 31.05.2011, 23:44:45 »
edit.
kannattais opetella lukemaan tai ainakin ymmärtämään luettua  :-\

sori
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 23:46:21 kirjoittanut karppa_71 »
v70 D5R

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #10 : 03.06.2011, 19:54:24 »
Ongelma ratkesi (kai) toistaiseksi. Eli Jarrunestettä lisättiin maksimiin asti ja enää ei herjaa..   Pitää nyt seurailla ettei nestettä katoa.

Kiitos hyvistä vinkeistä (ja Miksulle rautalangasta väännetyistä ohjeista)   :)

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #11 : 10.06.2011, 21:17:25 »
Vaan eipä ongelma ratkennutkaan.. Viikko ja noin 300km sitten täytin jarrunestesäiliön ja näyttää siltä että nestettä on kadonnut. Min ja Maks merkkien puolivälissä on taas nesteraja.  :-[

Maahan ei näytä vuotavan.  Mitä katselin aikaisempia viestiketjuja niin voisiko olla kyseessä kytkimen työsylinteri joka vuotaa ??

autohan on siis V70, D5, 2005 ja manuaalivaihteilla.

Kiitoksia jo etukäteen.


Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #12 : 10.06.2011, 21:40:53 »
Vaan eipä ongelma ratkennutkaan.. Viikko ja noin 300km sitten täytin jarrunestesäiliön ja näyttää siltä että nestettä on kadonnut. Min ja Maks merkkien puolivälissä on taas nesteraja.  :-[

Maahan ei näytä vuotavan.  Mitä katselin aikaisempia viestiketjuja niin voisiko olla kyseessä kytkimen työsylinteri joka vuotaa ??

autohan on siis V70, D5, 2005 ja manuaalivaihteilla.

Kiitoksia jo etukäteen.
Jarruilla ja kytkimen työsylinterillä taisi olla tosiaan sama säiliö. Pumppaile kytkintä vaikka 10 kertaa ja käy katsomassa onko vaihdelatikon ja koneen alasaumassa nestetippoja.
Itsellä oli juuri samanlainen vika tuossa S60:ssä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #13 : 10.06.2011, 21:57:45 »
Näkeekö tuota ilman nosturia / monttua ?? Ilmeisesti jarrusatuloista kannattaisi katsoa myös että eivät ole märät nesteestä ?

Autolla on ajettu nyt noin 225tkm. Jos tuo työsylinteri vuotaa niin samalla lienee kannattaisi harkita myös kytkinremonttia ?

Tuo sylinterin vaihto ei ilmeisesti ole ihan pikkujuttu ?


Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
« Vastaus #14 : 10.06.2011, 22:37:54 »
Näkeekö tuota ilman nosturia / monttua ?? Ilmeisesti jarrusatuloista kannattaisi katsoa myös että eivät ole märät nesteestä ?

Autolla on ajettu nyt noin 225tkm. Jos tuo työsylinteri vuotaa niin samalla lienee kannattaisi harkita myös kytkinremonttia ?

Tuo sylinterin vaihto ei ilmeisesti ole ihan pikkujuttu ?
Näkee sen sieltä keulan alta kun kurkkii. Itsellä tuli muuan tippa tallin lattialle kun polki kytkintä. Toki kannattaa jarru sylinterit tarkastaa, mutta jos niissä olisi vuoto sen huomaisi polkimessa aika herkästi.
Kytkin vamraan kokoaan uusiin puihin. Itsellä meni noin 2000€ hommaan kun laatikko pitää irroittaa.
-vauhtipyörä
-kytkinpaketti
-työsylinteri
-työt n 8h.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Kulkukoira  Proturbo