Kiitos paljon kommenteista. Eipä ole vika selvinnyt.
Viime sunnuntaina ajoin autolla pitkästä aikaa pidemmän matkan. Käynnistyksen ja 50 metrin ajon jälkeen auto sammui kuten ennekin. Odottelin vinukumisen loppumista, käynnistin auton ja ajoin sillä n. 80 km ongelmitta. Sitten auto seisoi pari tuntia. Lähdin ajelemaan takaisin kotiinpäin ja n. 10 km ajon jälkeen auto jälleen sammui. Nyt vika äityi erittäin pahaksi, auto pysyi käynnissä ehkä minuutin verran ja sammui uudelleen kymmeniä kertoja. Sammuminen tapahtuu nyt niin että ensin tuntuu selvä nytkähdys, ja veto "tippuu" päältä. Kierrokset vastaavat muutaman sekunnin ajan laiskasti kaasupolkimeen kunnes moottori taas sammuu, kaikki varoitusvalot vilkahtavat hetkeksi ja palautuvat sitten normaaliksi. Paitsi että auto ei käy. Kun vinkuminen ja naksahtelu loppuvat, se käynnistyy normaalisti uudelleen.
Koska tämä tapahtui kymmeniä kertoja, auto oli lopulta pakko hinata n. 40 km Helsinkiin. Koko tunnin kestäneen hinauksen ajan auton moottori oli käynnissä ja kun mahdollisuuksien mukaan koetin aika ajoin nostaa kierroksia, se tuntui toimivan normaalisti eikä sammunut kertaakaan. Kotikulmilla ajelin autolla vielä varttitunnin ilman ongelmia. Yhtenä muutoksena kuitenkin on, että moottori tuntuu nyt vastaavan kaasuun laiskemmin. Tavallinen vikakoodin lukija ei nytkään löytänyt mitään koodeja.
- Sammumisella ja vinkumisella/naksahduksilla on selvä yhteys. Moottori on käynnistynyt aina kun vinkuminen on loppunut.
- Koska moottori pysyi lähes tunnin käynnissä hinattaessa, vialla lienee jokin yhteys siihen että moottorilla on kuormaa. Säätääkö jokin esim. seosta kiihdytettäessä tms?
- Joskus v. 2010 autossa oli seuraavanlainen vika: jokin pieni imusarjan pituutta säätelevä vipu oli tippunut pois pakoiltaan, eikö auto ottanut kierroksia 3000 yli. Autolla pystyi muuten ajamaan moitteetta (ja 3000 r tarkoittaa isoimmalla vaihteella n. 160 km nopeutta joten senkin puolesta ei ollut suurikaan ongelma). Vipu uusittiin vuosihuollon yhteydessä (maksoi pari euroa) mutta samalla jouduttiin irrottamaan imusarja (?) ja vaihtamaan myös suuttimet. Tämän vuoksi korjaus maksoi 750 € ja tehtiin Lohjanportin autossa (merkkihuolto). Tämä siis n. vuonna 2010, pari vuotta ennen kun sammuminen alkoi. Onko tällainen vika jollekin tuttu?
Sammuminen oli nyt niin paha etten uskalla mitään järkevää ajoa ajaa autolla enää ollenkaan. Toisaalta sillä jokunen viikko sitten ajoin kuitenkin 750 km moitteetta. Epäily kohdistuu nyt sammutusjärjestelmään/läppään. Miten edetä? Veisin auton mielelläni jonnekin, jossa sammutus/ilmapuoli voitaisiin käydä läpi. Onko esim tästä firmasta kokemuksia?:http://www.samppasport.fi Ainakin mainostavat vianetsintää.