Proturbo  Autodiagnoosi

740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä

  • 13 Vastauksia
  • 7142 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« : 15.03.2015, 16:15:08 »
Ollut jo pidemmän aikaa ongelmaa otsikonmukaisen seitenneliskantin tyhjäkäynnin kanssa, eli välillä käy ihan nätisti, välillä alkaa sitten rytkyttää kierroksia 0-1000rpm välillä, sammuilee myös silloin tällöin. Ajaessa ongelmaa ei juuri ole, tasakaasulla ajaessa välillä (harvoin) ihan kuin aavistuksen verran nykäisisi, mutta käytännössä ihan normaalisti käyttäytyy ajossa. Ongelma tuntuu ilmenevän, kun konetta käyttää hetken aikaa, eli lämmetessä. Kylmänä käy muutaman minuutin yleensä normaalisti.

Edesmenneellä Volvolandian foorumilla taisin tiedustella tätä myös ja muistaakseni lämpöanturia tarjottiin syylliseksi, sitä yksi asentaja tuntui mittailleen eikä poikkeavaa huomannut, mutta voisihan tuon vaihtaa varmuuden vuoksi. Kysymys kuuluukin, mitä muuta tulee mieleen, mikä moista voisi aiheuttaa? Autoon on vaihdettu/korjattu ainakin: tulpat, tulpanjohdot, putsattu virranjakajan kansi jne (tarkistan kuiteista ja muistiinpanoista kunhan työpöydän ääressä olen).

Huomasin myös, että tuo "hopeinen haitariputki" mikä menee ilmanputsarilta koneen kylkeen on halki paristakin kohtaa, joskus jesarilla sitä paikkailin. Onko tuon virka mikä ja pitäisikö uusia vai riittääkö uusi kiepautus jeesusteippiä?

Edit: Pari postausta alempaa löytyy lista, mitä kaikkea autoon on jo tehty
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015, 19:50:34 kirjoittanut Alensia »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 16.03.2015, 16:00:36 »
Ilmanen testi on koittaa ottaa ilmamassamittarin piuha pois ja kuulostella muuttuuko käynti. Vikakoodit?

Mulla oli tuota ongelmaa alkutalvesta että valoihin tullessa meinas sammua ku tippu tyhjäkäynnille ja tyhjäkäynti oli muutenki seilaavaa.

Vika oli Bilteman IMM:ssä, joka ei vaan toiminut vaikka uusi olikin. Boschin IMM tilalle ja ongelma häipyi.

"Hopeinen haitariputki" menee pakosarjan lämpösuojan alta ilmanputsarikotelolle ja sen tarkoitus on yhdessä läppätermostaatin kanssa pitää imuilman lämpötila tietyllä alueella. Jostain muistan lukeneeni että tuo lämmitysilma saattaa koitui IMM:n ennenaikaiseksi kohtaloksi. Omastani otin koko keksinnön pois. Se termostaattikin oli kerran jumittanut lämpöiselle puolelle, samoin ku entisessä 850:ssä.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

s73

  • Vieras
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 16.03.2015, 17:41:02 »
Millä ohjauksella, bendix vai lh?
Bensapumpun rele tinattu/vaihdettu?

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 16.03.2015, 19:49:40 »
Noniin nyt kun kuitteja pläräsin niin seuraavaa tehty/vaihdettu jo:
03/2015 - Lambda-anturi uusittu (alkoi oireilemaan ajossa, että veto hävisi välillä tykkänään ja kävi erittäin raskaasti, kytkimellä rämpsäyttämällä sai kierroksia sen verran että tiensivuun pääsi ajamaan - tämä vika korjaantui lambdan vaihdolla)
01/2015 - Putsailtu/tarkastettu: MAP-anturi letku ja liitokset, virranjakajan kansi ja pyörijä, puolan liitännät, pa-pumpun liitokset, tyhjäkäyntimoottori, lämpöanturin liitos
09/2014 - Sytytystulpat uusittu
08/2014 - Öljyt+suodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin uusittu
01/2014 - Tulpanjohdot uusittu (Tuntui kun olisi käynyt kolmella, vika hävisi tällä)
11/2011 - Polttonestepumpun ja suihkutuksen rele, virranjakajan kansi ja pyörijä uusittu
10/2011 - MAP-anturi uusittu
08/2011 - Imusarjan tiiviste ja kaasuläppäkotelo uusittu

Tuossa pari viikkoa sitten kun Lambda uusittiin niin ei vikakoodeja löytynyt (niitä on luettu noissa huolloissa useampaankin otteeseen), vuonna 2011 on näköjään antanut 233(?) Joutokäynti säätöraja ylitetty -vikakoodin, merkintä ainakin huoltokuitista löytyy.

Kuten huomaatte, on autoon sepitetty jo vaikka sun mitä, joten alkaa pikkuhiljaa usko loppua  :'( Harmittaa, kun on itse täysi käsi näiden värkkien kanssa, niin ei juuri tankkaamisen ja pyyhkijänvaihdon lisäksi mitään osaa tehdä, mutta kun alkaa jo korjaamollakin (niin "pajoilla" kuin Volvon merkkihuollossakin) mennä sormi suuhun tämän kanssa niin varsin mielenkiintoista.

Niin, ja aina 98:lla tai ryssän bensalla ajettu, ei vaikutusta mihinkään.

Millä ohjauksella, bendix vai lh?
Milläs tämän nopeasti tarkistan?
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015, 19:51:41 kirjoittanut Alensia »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 16.03.2015, 20:23:45 »
Bendix tämä on jos vaihtolistalla on ollut kerran MAP-anturi. Unohda toi IMM mistä mainitsin..
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

s73

  • Vieras
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 16.03.2015, 21:33:01 »
Kenen tekemä map-anturi, onko GM?
Vikana voi olla tuo anturi mikä on immun tilalla, mikä se nyt olikaan?
 :(

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 17.03.2015, 09:24:04 »
Kenen tekemä map-anturi, onko GM?
Vikana voi olla tuo anturi mikä on immun tilalla, mikä se nyt olikaan?
 :(
Siniseltä tiskiltä käyty anturi..

s73

  • Vieras
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #7 : 17.03.2015, 11:29:29 »
Siniseltä tiskiltä käyty anturi..
Okei, siinä on GM:n leima.
Oletko puhdistanut tyhjäkäynti venttiilin?

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #8 : 17.03.2015, 19:28:39 »
Okei, siinä on GM:n leima.
Oletko puhdistanut tyhjäkäynti venttiilin?
Laitetaanpa tehtävälistalle, kiitos. Myös muuta jos mieleen juolahtaa niin saapi ehdottaa  8)

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #9 : 18.03.2015, 19:00:18 »
Kulunut tyhjäkäyntiventtiili(n kara) aiheutti samanlaisia oireita omaan käyttöautoon samalla koneella. Siinä ei putsailut enää auttaneet vaan oli hankittava vähemmän ajetusta uudempi venttiili tilalle. Kilometrejä tosin oli silloin jo 350000 takana.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #10 : 19.03.2015, 08:30:58 »
Jeps, meikäläisen menopelissä "vasta" karvan alta 250 tkm mittarissa, mutta tuon tarkistan ensi tilassa, kiitos

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #11 : 08.04.2015, 11:20:47 »
Tyhjäkäyntiventtiilistä ei huomauttamista löytynyt, lämpöanturin sai muutamalla kympillä niin kokeillaanpa tänään sen vaihtoa. Yritän kuvailla hieman tarkemmin tuota oirehdintaa:
Kun kone on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaansa, niin silloin tällöin alkaa tyhjäkäynnillä kierrokset hyppiä tuolla 0-1200rpm välillä ja joskus sammuukin. Lähtee kumminkin normaalisti avaimesta käyntiin heti sammuttuaankin. Myös esimerkiksi kun auton ajosta sammuttaa ja lähtee esim. puolen tunnin päästä taas ajamaan, tuntuu kiihdyttäessä nykivän, tämä yleensä häviää kyllä kun kone saavuttaa normaalin lämpötilansa. Ei tunnu savuttavan silloinkaan, kun vika on päällä eikä pauku putkessa havaittavasti ainakaan, ehkä pienenpieni tupsaus korkeintaan.

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #12 : 22.04.2015, 11:27:08 »
Hieman päivitystä: Kylmäkäynnistysventtiilin kytkeminen pois käytöstä näyttäisi korjanneen ongelman, mitähän tuon kanssa tekisi..

Poissa Alensia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Volvo 740 -91 B230F
Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #13 : 04.10.2017, 18:42:58 »
Jaha, turhautuneena auto seisomaan keväällä 2016, nyt tänä syksystä kävin takaisin ajoon, lambda taas kuollut (lämmettyään alkoi rykimään eikä ajosta tullut mitään alle 3000 rpm). Katalysaattorissa oli sisuskalut irti, ilmeisesti tukennut putken ja luultavasti paskonut lambdan toiseen kertaan. Uusi katti ja "uusi" lambda purkaamolta, nyt on käynyt ja kukkunut mallikkaasti. Seuraillaan..

Onko muuta, mikä tuon lambdan olisi voinut särkeä näin lyhyelle aikaa?

 

RallyBaron  Samppasport