Autoracing  KL-varaosat

Kansi remppa B234F

  • 53 Vastauksia
  • 14913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #15 : 28.06.2011, 19:11:14 »
Toivotaan että homma onnistuu. Minulla oli GLT kolmisen vuotta ja aloitin tekemällä täyden jakopääremontin. Samalla selvisivät ne ongelmakohdat. Öljypumpun hihnapyorän kiinnitysruuvi pitää uusia joka kerta kun se irrotetaan. Uusi ruuvi on kiristettävä oikeaan momenttiin samoin kun kaikki muutkin jakopään hihnojen ja rullien kiristys. Monessa tapauksessa vaurio syntyy tasapainoakselin hihnasta. Se on liian kireällä ja lisäksi sen kiristin voi "korkata". Tästä seuraa että hihnapalat päätyvät sinne jakohihnan väliin ja sekin katkeaa tai menee hampaita hihnasta. Kun tietää hihnojen kireyden voi selvitä tuolta täysremontilta. Jossain "museossa" saattaa ehkä suosituksia newtoneina - tein itse hihnakireyden tarkistuslaitteen ja määrittelin kireydet. Volvo käyttää tuohon "volvoyksikoitä", joista ei juuri ole apuja. Lisäksi kireys riippuu jonkin verran moottorin lämpötilasta ja kireyden voi tarkistaa vain tietyissä asennoissa.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #16 : 15.07.2011, 18:54:26 »
Kansi olis kotona mutta nyt jäi arveluttamaan nuo kannenpulttien kiristys momentit......löysin täältä sivustolta yhdensortin ohjeet mutta käykö ne myös tähän minun vollen kanteen vai onko olemassa vielä erikseen muita kiristys ohjeita???? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=907.0 tuolla oli ne puhumani kiristys ohjeet....

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #17 : 15.07.2011, 20:08:31 »
Juu löysinkin momentit ja asteet korjaamo osiosta....20Nm,40Nm ja 115 astetta...

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #18 : 21.07.2011, 00:41:55 »
No niin remontti loppusuoralla tänään savut koneesta ja toistaiseksi ainakin kaikki näyttäs olevan kondiksessa.....Toki hieman kylmiäväreitä nostatti,kun alkuun paukku ja rytis, kun yritti käynnistää mutta ongelma olikin syttypuolella olin nimittäin laittanut tulpan johdot päin vastaseen järjestyksee ja eihän se polttanu kun takapöntössä, edelleen kylmät väreet selässä,kun  pyöri vaan kolmella ja taas miettimään,josko joku venttiili sittenkin ois taas mutkalla mutta onneksi tulppa avainta etsiessäni huomasin vanhan virranjakajan kanne ja siihen oli merkitty oikea järjestys tulpanjotojen lähdölle ja  onneksi oli 1 ja 2 vaitanu paikkaa ja nyt pyörii suht siististi, eli muitakaapa merkata virranjakajan kanteen oikea järjestys niin säästyy monta nitroa uudelleen käynnistettäessä rempan jälkeen ;)

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #19 : 25.07.2011, 00:12:24 »
Vielä oisin senverran kyselly,että onko normaalia,että jakoremmi "viheltää", kuin turbo konsanaa ja jos ei ole normi juttu niin mikähän mahtaa olla vikana,sillä vihellys kuuluu,vaikka hieman löysäsinkin hihnaa vai kuuluukohan se sitten siitä tasapainoakselin remmistä??? sitä en ole vaihtanut, kun sen kiristyksen kanssa on niin ja näin .....

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #20 : 25.07.2011, 08:26:26 »
Taitaa olla ainekset uudelle remontille jo koossa  :( . Yleissyy "vihellykselle" on tasapainoakselin hihnan liiallinen kireys. Lisä-ääntä voi tulla myös tasapinoakselin kiristirullasta, joka on lähellä loppua - alkava laakerivika. Et ole ilmeiseti lukenut lainkaan pyytämääsi yksityisviestiä? Varsinaisen jakohihnan saa aina oikeaan kiristykseen myös käsikiristetyssä mallissa tekemällä säädön pilkuntarkasti esim Haynesin kirjan ruotsalaisen teoksen mukaan. Eikä muuten saa olla löysä vaan oikea kiristys. Muuten olen sitä mieltä, että korjaustyö on tehtävä uusilla osilla, tai teet turhaa työtä - usko tai älä! ;)

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #21 : 25.07.2011, 09:37:03 »
Juu uusilla osilla olen kaikki tehnyt ja sitä ihmettelinki,että sama viheltely kuulunu koko viime vuoden siis ennen remppaa... nyt taitaa lähtee tasurinakselin remmi lepikkoon ja katellaan sitten miten moottori reagoi ;) Remmiä en vaihtanu, koska en saanut uutta kiristintä ja suotta vanhalle on uutta laittaa... Niin ja jakoremmi on oikeassa kireydessään taasen,eli löysää tais tulla joitain millejä ja vain senverra,että havaitsin,että vihellys ei ilmeisesti kuulu jakoremmistä
« Viimeksi muokattu: 25.07.2011, 09:41:00 kirjoittanut junnuh »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #22 : 25.07.2011, 10:11:44 »
Elä hemmetti just rempattuun koneeseen tuollaista propleemia jätä, tyyppivika että tp-akselin hihna katkiaa ja menee jakohihnan väliin ja lopun voit arvata.. En nyt muista tarvitsiko siihen muuta tehdä kun repiä hihna mäkeen?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #23 : 25.07.2011, 10:39:11 »
En tosiaankaan aja autolla metriäkään enne,kun a. tasurin remmi on pois tai b. saan uuden kiristimen sillä remmi minulla on hankittu samalla,kun jakopään hihnankin ostin.....tiedustelen vielä sitä kiristintä, kun ei ollu maahantuojallakaan silloin, kun kuukausi sitten remmit ostin.....sen ohjain laakerin sain kylläkin....mutta katellaan mitä tämäpäivä tuo tullessaan ilta on aamua viisaampi ......

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #24 : 25.07.2011, 11:31:15 »
Tuumasta toimeen...toistaiseksi ei tasapainoakselin kiristintä saatavilla, joten yläkoppa irti ja oksasakset käyttöön...herkes muuten viheltämästä.... eikä muuten tärise sen kummemmin moottorikaan en sitten tiedä jos antaa enempi käskyjä mutta luulen,että vaimo ei hirveesti autoaan käskyttele 8).... Kiitos kaunis kaikille projekstissa avustaneille ja ammattitaitoisia neuvoja antaneille, koska ilman niitä en varmaankaan olisi projektissa onnistunut...mutta palataan taas :hello:

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #25 : 25.07.2011, 14:49:05 »
Tuosta voi päätellä että vika oli siinä tasapainoakselin kiristirullassa - laakerivika alullaan. Totesin sen aikanaan ettei se tahdo kestää edes kymmentätuhatta kilometriä  ::) jos sattuu huono yksilö. On muuten saksalaista tekoa tuo kiristirulla ja tunnettua merkkiä. Arvelisin että jakopään suunnittelussa on "jotain mennyt pieleen". Muistelisin että firma Ferdinant Porsche olisi tuon koneen suunnittelussa jollain lailla mukana.

Jos moottorin ja vaihteiston vaimennuskumit ovat "sopivasti painuneet" ja moottori on ennestään hieman värähdellyt tyhjäkäynnillä, se saattaa kärsiä sen 4000 rpm ylimeneviä kierroksisakin. Jos penkki alkaa värähdellä jollain kerrosluvulla, aluetta on yritettävä välttää ajossa.

Itselläni on edelleen tasapainoakseleilla  varustettu auto, pätkäpajero 2.6 litran bensakonella. Akselit pyörivät ketjuilla, vaihtoväli taitaa olla noin 200 000 km  :).

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #26 : 26.07.2011, 01:09:12 »
Kyllä se siinä tasurissa vika oli ja saattaa olla,että en siihen remmiä enää laita, koska ei ravista normaaleilla maantienopeuksilla ja se hiljaisuus mikä koitti sen vihellyskonsertin jälkeen on ihmeellinen....Eli ilmeisesti korjaamo asensi senkin remmin väärin ja konerikko ois ollu vaan ajankysymys.....En sitten tiedä eikä oikeastaan tarvitsekkaan,että kuinka kauna ko.yritys voi toimintaansa jatkaa, koska en ole ainut, jonka auto on sillä pajalla säretty >:(

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #27 : 26.07.2011, 19:05:43 »
Kopasin tänää,että missä luvuissa resonointia rupee moottorista kuulumaan ja kesti vedättää aina 160km/h asti enne,kun rupes pärpättämään kierroksia tais olla siinä 5000 kieppeillä.....eli normi nopeuksia voi huoletta ajella :) Pitää muutes aika inhottavaa ääntä....

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #28 : 26.07.2011, 20:24:51 »
Tässä voivat olla ne "ei aistivaraisesti" havaittavat resonanssit silti tallella ja "varomarginaali" loppuu tuohon 4000, jossa GLT alkaa "näyttää karvaansa". En suosittele kovin pitkää aikaa tuon 4000 rpm yli. Tämä on se huono puoli tässä "leikkauksessa". Kierrokset "katkeavat" normaalisti ECU:n käskemänä 6000 rpm ja tulee kyllä pienemmillä vaihteilla äkkiä vastaan  ;). En tiedä onko tuota tasapainoakselihihnan kiristintä mahdollisesti jossakin muussa merkissä.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansi remppa B234F
« Vastaus #29 : 26.07.2011, 20:35:30 »
Niin tai voisko sen rakentaa jotenkin muute,että ei ois sitä katkeemisen vaaraa tai vaikka se katkeiskin niin se ei menis jakopäähän...joku väliseinä esim jakoremmin ja tasurin remmin väliin???? vaikka ei hirveesti siihen roipetta sovikkaan niin vaikka 1mm pellistä pokkais sille kotelon??? Mietitäämpä porukalla?????

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron