Futurez  Kulkukoira

V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan

  • 10 Vastauksia
  • 8256 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« : 03.04.2015, 20:42:49 »
Hei kaikenkarvaiset ystäväni!

Taas joutuu Volvoon vinkkejä kysellä.. Lähtökohta: Auto on siis 2.0d 6-vaihteinen manuaali, -05 vuosimallia. 286tkm ajettu = turboon ei ole koskettu ainakaan kuittien/huoltokirjan perusteella

Eli turbo käyttäytyy sillä tavalla että ei isommilla vaihteilla (3,4,5,6) lähde turbo heti mukaan, mutta paikallaan kaasuttaessa kyllä viheltää + alemmilla vaihteilla (1,2) kiihtyy auto normaalisti.

Vikakoodin antaa: P2263 (Turbocharger / Supercharger Boost System Performance), hienolla puhelimen sovelluksellani + wlan obd-lukijallani.

EGR-venttiili on kokonaan uusittu, oliskohan 26tkm sitten.


Ensin aavistin, että vika on ahtopaineen säätimessä, eli n75-venttiilissä josta aiemmin tällä palstalla jo kyselin, kun se äänteli ja tärisi ihan jumalattomasti ajon aikana ja äänsi 10 sekunnin päästä semmosen pihahduksen, linkki: https://www.youtube.com/watch?v=NazFviYwLhY     30 sekunnin kohdalla.

Samanlainen ääni, mikä videolla kuuluu, kuului silloin kun kone ei käynyt kaikilla pytyillä, ja kierrokset ei noussut yli 1000rpm (vika oli että suuttimen liittin oli rikki)   Mutta nyt, kun kaikki on kunnossa niin ääntä tästä mötikästä ei kuulu, ja ensin epäilinkin heti tätä kun turbo ei lähde mukaan heti.

Otin tänään tämän säätimen sähköpiuhan irti, luin vikakoodin niin antoi ihan eri turboon viittaavan: P0047/ Turbo/Boost Control Solenoid....

Auto on mennyt pari kertaa tästä johtuen vikatilaan ja tullut ilmoitus: Moottorijärjestelmä vaatii huollon

Joten minun järjenjuoksun perusteella vika ei voi olla säätimessä, kun antoi eri vikakoodin.

Turbo ei ilmeisesti voi olla rikki, kun toimii sentään mutta hieman myöhässä? 


Apuja ! Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 03.04.2015, 20:44:46 kirjoittanut Uusivolvomies »

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #1 : 03.04.2015, 20:50:12 »


Tässä se kuva, josta puhun N75-venttiilistä.

Joku tällä foorumilla meinas että se liittyy EGR-ään, mutta joku taas että se on turboon liittyvä solenoidi..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #2 : 04.04.2015, 00:23:25 »
EGR on tuossa moottorissa täysin sähkösäätöinen eli alipaineet ei siihen vaikuta. Vikakoodi on eri jos nyppää liittimen auki ja kuuluukin olla, herjaa solenoidin virtapiiristä kun taas alkuperäinen koodi herjaa ahtojen puutetta. Minä vaihtaisin aivan esimmäisenä sen ahtopaineen solenoidin eli juuri sen mistä kuvakin on. Samalla kun sitä vaihtelee niin kannattaa tarkastaa sen alipaineletkut mahdollisilta vuodoilta. Samalla kannattaa myös uusi alipaineletkussa oleva takaiskuventtiili. Jos nuo kaikki on kunnossa ja osat vaihdettu niin ahtopaineen ohjauspuoli on 100% varmuudella kunnossa. Jos ei vieläkään lähde ahtamaan niin tuki fyysisesti (väliaikaisesti) EGR ja kokeile ajaa. Jos parantuu niin uusi EGR tai eliminoi se. Jos ei vieläkään ahda niin MAF saattaa olla likainen tai jopa turbon siivet jumissa. Polttoaineen suodatin tukossa on myös yksi vaihtoehto. Onko autossa DPF:ää?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #3 : 04.04.2015, 08:28:22 »
Aivan! Enpä tajunnu tuotakaan että eri vikakoodi jos virta pois :D Mutta tosiaan ei oo DPF:ää.

Missäpäin tosiaan tuo takaiskuventtiili on?



Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #4 : 04.04.2015, 09:21:39 »
Ainakin siinä alipainepumpussa on takaiskuventtiili. Mulla oli siinä vikaa silloin, kun jarrut ja turbo katoili välillä toiminnasta / vaati uudelleen käynnistämisiä, ennen kuin jarrutehostin ja turbo lähti mukaan.
Helppo vaihtaa tarpeen tullen, mutta hintaa sen verran että olisi hyvä olla varma sen viallisuudesta :) . Pari kuvaakin mulla taitaa jossain kätköissä olla siitä.

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #5 : 14.04.2015, 13:39:29 »
Aivan! Voithan pari kuvaa heittää jos löytyy niin selvinnee hieman.
Tilasin wetteriltä tuon Solenoidin 89e hintaan, perjantaina tulee, pääsee kokeilemaan :)

Poissa mir0k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • -
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #6 : 14.04.2015, 18:39:35 »

Tuossa on sisällä yks takaiskuventtiili, missä tuo keltainen suoja on. Ja osa on siis alipainepumppu. Mulla tosiaan aiheutti ongelmia myös jarrujärjestelmään.
En tiedä onko onko jossain lisää takaiskuventtiilejä.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2015, 18:41:39 kirjoittanut mir0k »

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #7 : 17.04.2015, 18:22:37 »
Aivan. Kävin hakemassa uuden n75 venttiilin ja nyt haluisin varmistaa miten päin nuo letkut tulee
Eli out ja vac, out on sisemmällä ja vac ulompi. Tuleeko tuo moottorin takaa tuleva alipaineletku tuohon vac kohtaan?ja out tuohon joka yhdistyy muihin alipaineletkuihin tuossa koneen etupuolella.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2015, 18:29:12 kirjoittanut Uusivolvomies »

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #8 : 19.04.2015, 15:22:27 »
Ei kellään tietoa? Haluisin kovasti tietää että oonko laittanut väärin päin
Kun oon irroittanut ja avannut tuon aikasemmin ja 100 varma en oo menikö letkut oikeinpäin :-)


Poissa voldemort

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #9 : 22.04.2015, 09:41:22 »
Voiko sen takaiskuventtiilin vaihtaa vai pitääkö uusia koko pumppu?

Poissa Uusivolvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D turbon ongelma, ei lähde heti mukaan
« Vastaus #10 : 22.04.2015, 19:24:40 »
Oma ongelma korjaantui, olin aikaisemmin irroitettaessa alipainesolenoidia laittanut väärinpäin alipaineletkut, eli ei lähteny turbo mukaan. Uusi alipainesolenoidi ja letkut oikeinpäin niin vehe taas kulkee :)

 

Samppasport  Futurez