Minulla on vuoden 1997 V70 20v volvo jossa lambdavalo syttyy ajonjälkeen kun auto on tyhjäkäynnillä. Vikakoodi (yksivikakoodi tulee) antaa useita eri vaihtoehtoja, muistaakseni mm. seos liian laiha, lambda-anturi, polttoaineenpaine, imuilmavuoto, yms.
Ensimmäiseksi vaihdettiin lambda-anturi ==> ajoa ensin noin 10 km valo ei syttynyt takaisin. Sitten seuraavana päivänä ajoa n 25km ja valosyttyi taas kun ajoin parkkiin.
sitten vaihdettiin liekkilukosta lähtevä alipaineletkun mutka kun oli rikki ja ilmanputsari ==> ajoa n.10km ei syttynyt valo ja seuraavana päivänä taas ajoa n.20 km ja valo syttyi kun ajon jälkeen oli tyhjäkäynnillä.
Seuraavaksi vaihdoin ilmamassamittarin ja puhdistelin tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän lähellä olevia putkia ja letkuja lisää sekä kaasuläpän pintapuolisesti (taitaa olla mekaaninen kun kaasuvaijeri sitä availee?). ==> ajoa noin 20km ja valo ei syttynyt. Seuraavana päivänä ajoa noin 10 km ja valo syttyi taas ajon jälkeen kun laski tyhjäkäynnille.
Sitten irroitettiin ruiskutuksen jakotukki ja asennettiin tiivisteet voideltuna takaisin paikoilleen kun vuoti polttoainetta paineen säätimen tyvestä (ei vuoda enää). ==> ajoa n. 10 km eikä valo syttynyt. Seuraavana päivänä ajoa noin 25 km ja valo taas syttyi kun tyhjäkäynnillä parkissa oli.
Eli vaihdettu tähän mennessä lambda-anturi, ilmamassamittari, liekkilukosta lähtevän alipaineletkun mutka (oli rikki), polttoaine suodatin (joskus tammikuussa).
Eilen irroitettu suutintukki ja laitettu takaisin (tiivisteet voideltuna) koska vuoti bensaa kun vissiin oli paineensäädin jotenkin huonossa asennossa tai liian ulkona?
Oireita en ole huomannut minkäänlaisia, muutakuin että ajotietokoneen näyttämä kulutus on aivan liian pieni volvoksi. Kone näyttää tasaisessa 90km/h vaudissa kulutukseksi n.5,5l/100km ja lämpötila mittari nousee normaaliin jo n. 3km ajon jälkeen (onko normaalia vai ei?). Tyhjäkäynti on tasaista ja käynnistyy ja käy hyvin mutta en tiedä onko tuo jotenkin hieman tukkoisen oloinen vai kuvittelenko vain että on...
Olisiko kellään ideoita mistähän seuraavaksi kannattaa vikaa etsiä? minulla loppuu jo ideat täysin tuon kanssa.
Voiko tuolla joku alipaineletku jossain vielä vuotaa vai mikähän ihme tuolla on? Kaasuläppä vikaan en usko koska eikös sen vikaantuminen pitäisi aiheuttaa joitain käyntihäiriöitä kuten myös tyhjäkäynti moottorin vika. Mitään osia en oikein viitsi enää enempää turhaan tuohon vaihtaa.