RallyBaron  Samppasport

940 etuiskarin vaihto

  • 39 Vastauksia
  • 21023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #15 : 10.06.2011, 09:00:35 »
Sitä patruunan kiinnipitävää mutteria tarkoitan. Sen pää tahtoo nuljaantua kun on aika heppoinen ja ruostunut "pelti"-mutteri. Uskaltaisikohan tuota lämmittää kovin, vai räjähtääkö patruuna silmille.



varaudu siihen että pitää lämmittää!mulla ei auennut ilman hitsivehkeitä >:(

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #16 : 10.06.2011, 09:16:07 »
Vaihdoin omat iskarit muutama viikko takaperin - ihan turha oli yrittää muttereita auki ilman hitsivehkeitä. Mutteri kunnolla vaan kiinni iskarinvarteen ja varteen kiinni vääntövarsi. Lopputuloksena kaksi miestä seisoi tolpan päällä ja itse kolmantena käänsin n. metrin varren päästä kaksin käsin ennen kuin mutteri antautui.

Ihan periaatteessa validi optio lienee porata mutteriin reiät ison rälläkän avaimen jaolle ja sillä yrittää. Ennen vääntämistä lienee paikallaan voidella tolpan yläosaa mutterin kohdalta vasaralla, rapisee ruosteet pois kierteestä.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #17 : 10.06.2011, 09:40:57 »
 :'(
mikä näitä etelän volvoja vaivaa, kun iskarin mutteritkin noin ruostuvat...
omaani ja muutamaan muuhun olen noita patruunoja vaihdellut, eikä ikään ole tuo mutteri ollut ongelma.
joustintuki ruuvipenkkiin ja putkipihdillä mutterista kiinni ja vääntö. aina on auennut.
järki tietty mukan siinä, mistä sen tuen penkkiin laittaa kiinni. tuommoinen 6 ruuvipenkki on kyllä ihan must joka volvoilijalle.  :)

sen verran tuohon aurauksen säätöön, että ei se yläpääkään tule kuin satunnaisesti kohdalleen...  nykysäätölaitteilla aina löytyy ainakin vähän säädettävää.
on siis suositeltavaa säädättää ne etupään kulmat kohdalleen  iskarin vaihdon jälkeen. säästää kumikuluissa jonkin verran ja on levollisempi ajotuntuma.

-sfr-

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #18 : 10.06.2011, 13:33:22 »
Sitä patruunan kiinnipitävää mutteria tarkoitan. Sen pää tahtoo nuljaantua kun on aika heppoinen ja ruostunut "pelti"-mutteri. Uskaltaisikohan tuota lämmittää kovin, vai räjähtääkö patruuna silmille.

Aika pahasti täytyy olla ruostunut jos siitä ei saa pihdeillä kunnolla kiinni. Itse ajattelin ajaa paikallisen Sinisen kautta ja kysyä tuohon tarkoitettua työkalua lainaksi. Katotaan miten käy.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #19 : 10.06.2011, 15:37:17 »
Aika pahasti täytyy olla ruostunut jos siitä ei saa pihdeillä kunnolla kiinni. Itse ajattelin ajaa paikallisen Sinisen kautta ja kysyä tuohon tarkoitettua työkalua lainaksi. Katotaan miten käy.  :P

Ensin eivät olleet Sinisellä tiskillä halukkaita lainaamaan koko työkalua, sitten kun selvis että mitä työkalua oikeasti haetaan, ei sitä löytynytkään koko talosta.  :2funny: Pitäkööt tunkkinsa, muljataan putkipihdeillä sitten.  :hello:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #20 : 10.06.2011, 16:11:40 »
Jumalaauta! Siteeraten Pasilan poliisipäällikköä. Kyllähän se lähtee kun jollain 35 tuumasella vääntää. Vaikka tommosella:


Ihan turha vinkua että ei aukea.
Eipä oo yksikään jäänyt aukeamatta, tai sitten se tolppaputki menee kierteelle.
  :))

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #21 : 10.06.2011, 23:08:38 »
Kuten toveri Dartteri totesi, useampikin olisi jäänyt tuommosilla työkaluilla avaamatta. Ongelma kun on se, että se mutterin kanta irtoaa siitä mutteriosasta, ei siinä paljoa pihdit lämmitä. Nyt taitaa olla mulla 4 iskaria kun on tarttenu polttaa iskarin varsi aivan levottomalla virralla siihen mutteriin, ja varteen jotaki tarpeeks isoa kahvantynkää ja siitä lekalla kurmoottaen mutteri auki.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #22 : 10.06.2011, 23:11:41 »
Aukesishesan se, käytin Hevosen mainostamaa työkalua mutta vähän pienmpää versiota. Kaveri oli vääntämässä toisilla pihdeillä vastaan kun tolppa tahtoi penkissä muuten pyöriä. Nyt on toinen (pelkääjän puoleinen) penkissä aamua odottamassa, ei ollut ollenkaan niin pahoin ruostunut mutten saanut sitä yksin auki. Kiitos kaikille neuvojille!

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #23 : 12.06.2011, 14:16:03 »
Nyt ymmärrän miksi täällä on ihmetelty noiden avaamisen ongelmaa. Bilstenin iskareissa oli nuo mutterit sellaset joissa oli ainevahvuutta kolme kertaa enemmän kuin alkuperäisissä tai Konin iskareitten mukana tulleissa.  :o Bilsteinissa oli kyllä männän varsikin kolme kertaa vahvempi kuin Koneissa.  :o

Oli hitusen lujaa kiinni ne mutterit. Lähtivät kuitenkin isoilla papukaijapihdeillä irti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #24 : 12.06.2011, 15:28:43 »
Meisselin tai tuurnan ja vasaran kanssa naputtelee sitä peltimutteria kehän suuntaisesti siinä olevista koloista niin kyllä se siitä ennen pitkää aukeaa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #25 : 12.06.2011, 17:08:44 »
Eipä ole yksi tai kaksi tolppaa ollut, että on joutunut hehkuttamaan mutterin ympärystän punaiseksi ja sen jälkeen on hiljalleen lähtenyt isoilla putkipihdeillä tai paineilmataltalla aukeamaan. Viimeksi -97 940:stä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #26 : 12.06.2011, 19:28:39 »
EI,EI,EI.. Ei kannata mitään tunkkauksia.. Kartiosovitteet irroitetaan nimen omaan tolla Hevosen tyylillä. Nimim. itse kun ekan kerran vaihdoin alapalloa niin tappelin tunnin verran varmaan, kunnes kaveri tuli ja kahdella vasaralla tais ekalla tai tokalla napauksella irrota..
Juu, eihän niin saa tehä...
Kartion ympärille valuun vasaraa, toinen vastapuolelle ja toiselle puolelle lyö.-> naps kartiosta irti.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #27 : 13.06.2011, 08:33:14 »
Meisselin tai tuurnan ja vasaran kanssa naputtelee sitä peltimutteria kehän suuntaisesti siinä olevista koloista niin kyllä se siitä ennen pitkää aukeaa.

Ainoo vaan että taitaa olla orkkismutteri ainoa jossa on nuo kolot? ??? Konin iskareitten mukana tulleissa on samanlaiset reiät, melkein sopivalla jaolla, kuin rälläkän avaimessa on ne natsat.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #28 : 13.06.2011, 15:39:08 »
Siirtyisivät näissäkin myymään koko tolpan iskarin mukana.
Jäisi turha ähellys vähemmälle!
Harmittaa jos hengästyy. ;D

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #29 : 13.06.2011, 16:10:09 »
Ainoo vaan että taitaa olla orkkismutteri ainoa jossa on nuo kolot? ??? Konin iskareitten mukana tulleissa on samanlaiset reiät, melkein sopivalla jaolla, kuin rälläkän avaimessa on ne natsat.
Mitä minä oon noihin noita vaihtanut,  mun mielestä yleisempi malli on se mihin käy hakamutteriavain ja joissain on tuo malli mihin sopii rälläkän avain.

 

Futurez  Kulkukoira