RallyBaron  Samppasport

V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään

  • 21 Vastauksia
  • 16904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Tuore volvon omistaja ja uusi tällä foorumilla alkaa heti kyselemään nyt murheiden kanssa.

Kerää hitosti painetta paisariin tämä D5 ja lähtökohtaisesti kaikki ovat sanoneet että kansiongelmat tässä koneessa todella harvinaisia. Olen mielestäni poistanut Ardicin yhtälöstä kun otin siltä sulakkeen pois moottoritilan sulakerasiasta, onhan se sillä pois pelistä?

Mitäs seuraavaksi? Tein paisarista CO2 testin indikaattorinesteellä, mutta tulkinta on vähän epämääräistä. Neste muutti kyllä väriä hieman ja siinä kesti jonkunaikaa. Onko jollain jakaa kokemuksia onnistuneesta diagnoosista tuon CO2 indikaattorin kanssa että sen avulla olisi löytynyt kansivika? Miltä neste silloin näytti ja muuttuiko neste kuinka nopeasti väriä?

Henkilöstä riippuen jonkun mielestä paisarista tuleva höyry haisee pakokaasulle, toisen mielestä ei. . öljy ei näytä sotkuiselta. Lämmöt pysyy kurissa. Päästöt leimalla oli erinomaiset.

Onko kukaan kohdannut että ahdin voisi olla halki niin että paineistaisi jäähdytysjärjestelmää tai että ahdin keittäisi syystä tai toisesta jäähynesteitä?

Onko kenelläkään se muovisiipinen tarvikepumppu aiheuttanu paineen nousua sen takia että kone keittäisi jäähynesteitä liian heikon kierron takia? Jos on kokemusta niin oliko silloin lämmöt koholla?

Paineen nousu on luokkaa paisarin MAX rajasta nestetaso tippuu hälyrajalle muutaman kymmenen kilometrin ajossa. Vaihdoin jo paisarin korkinkin uuteen minkä hain siniseltä, mutta ei muuttanut tilannetta. Korkki ei nähtävästi pysty vuotamaan painetta ulos riittävän nopeasti suhteessa siihen tahtiin mitä se nousee. Näkyviä kuplia siis pulputtaa paisariin. .

Kiitos jo etukäteen jos jollain on jakaa vinkkejä aiheeseen.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #1 : 23.04.2015, 15:12:00 »
Ahtimen voi ainakin laskea pois vikavaihtoehdoista, koska dieselin ahtimessa ei kierrä jäähdytysnestettä.

Muuten en valitettavasti osaa auttaa.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #2 : 23.04.2015, 15:21:28 »
Tuore volvon omistaja ja uusi tällä foorumilla alkaa heti kyselemään nyt murheiden kanssa.

Kerää hitosti painetta paisariin tämä D5 ja lähtökohtaisesti kaikki ovat sanoneet että kansiongelmat tässä koneessa todella harvinaisia. Olen mielestäni poistanut Ardicin yhtälöstä kun otin siltä sulakkeen pois moottoritilan sulakerasiasta, onhan se sillä pois pelistä?

Mitäs seuraavaksi? Tein paisarista CO2 testin indikaattorinesteellä, mutta tulkinta on vähän epämääräistä. Neste muutti kyllä väriä hieman ja siinä kesti jonkunaikaa. Onko jollain jakaa kokemuksia onnistuneesta diagnoosista tuon CO2 indikaattorin kanssa että sen avulla olisi löytynyt kansivika? Miltä neste silloin näytti ja muuttuiko neste kuinka nopeasti väriä?

Henkilöstä riippuen jonkun mielestä paisarista tuleva höyry haisee pakokaasulle, toisen mielestä ei. . öljy ei näytä sotkuiselta. Lämmöt pysyy kurissa. Päästöt leimalla oli erinomaiset.

Onko kukaan kohdannut että ahdin voisi olla halki niin että paineistaisi jäähdytysjärjestelmää tai että ahdin keittäisi syystä tai toisesta jäähynesteitä?

Onko kenelläkään se muovisiipinen tarvikepumppu aiheuttanu paineen nousua sen takia että kone keittäisi jäähynesteitä liian heikon kierron takia? Jos on kokemusta niin oliko silloin lämmöt koholla?

Paineen nousu on luokkaa paisarin MAX rajasta nestetaso tippuu hälyrajalle muutaman kymmenen kilometrin ajossa. Vaihdoin jo paisarin korkinkin uuteen minkä hain siniseltä, mutta ei muuttanut tilannetta. Korkki ei nähtävästi pysty vuotamaan painetta ulos riittävän nopeasti suhteessa siihen tahtiin mitä se nousee. Näkyviä kuplia siis pulputtaa paisariin. .

Kiitos jo etukäteen jos jollain on jakaa vinkkejä aiheeseen.
Toisessa auto merkissä olen törmännyt kannentiivisteen vuotamisen aiheuttamiin ongelmiin.
Silloin muodostui painetta jäähdytys järjestelmään sen verran paljon että esim. letkut oli todella kovat.
Kannentiivisteen vaihto korjasi heti ongelman.
Silloin jäähdytin nesteestä ei äkkiseltään pystynyt päättelemään mitään, en muista oliko pakokaasun hajua.
Kirjoituksesi perusteella tuntuisi että ongelma on kannentiivisteessä.
Ja jos kerran näkyviä kuplia tulee niin vaikuttaisi että ongelmia on kannentiivisteessä tai joku on halki (kansi, lohko)

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #3 : 23.04.2015, 15:46:55 »
Ardicin vesipumppu aiheutti itsellä tuommoista. Muistaakseni se sulake ei poistanut ongelmaa koska pumppu kaiketi tukkii niin tehokkaasti vesiletkun ettei kierrä? n.45e maksoi boschin pumppu ja sillä poistui minun ongelmani. Voisit kokeilla korvata pumpun suoralla putkella niin tulisi varmuus. Pumppu löytyy kun otat puskurin irti ja se on siinä kuskinpuolen renkaan edessä. Vaihto/korvaus voi onnistua ilman puskurin irroitustakin mutta tilaa tulee jos jaksaa räveltää.

Tarvike muovisiipisen vesipumpun vaihtaisin kyllä metallisiipiseen, vaikka originelliin tai sitten ihan Inan valmisteeseen.

Ps. jos ylävesiletku ei ole kova koneen käydessä ja koneen ollessa lämmin niin tuskin se kansi vuotaa.
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #4 : 23.04.2015, 16:55:43 »
Kiitos, hyvä tipsi tuo ardicin pumppu, pitää koettaa se ohittaa putkenpätkällä!

Kyllä se ylävesiletku aika kova on, mutta mikä sitten on "kova" ? :D saa sitä nyt vähän käsin puristamalla kasaan, mutta on sielä koko järjestelmässä niin kova paine että on se ylävesiletkukin aika paineistettu.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #5 : 23.04.2015, 17:00:57 »
Mainitsemassani autossa, letku oli kuin polkupyörän rengas joka on pumpattu kunnolla ilmaa, tuntui ettei kauaa kestä.

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #6 : 27.04.2015, 13:42:28 »
Juu tuli ardicin ohittamisen sijaan laitettua uus ardicin pumppu ja ardicin sulake takaisin jotta nesteen kierto olis mahdollisimman "normaali". Ei se tunnu keittävän ja keräävän painetta ardicilla, mutta hieman kovemmat vedot taas motarilla niin johan huusi nestepinnan olevan alhainen, lähtiessä oli max rajassa.

Alkaa ideat loppua. . vaikuttaa että kun ajaa ihan sukkasillaan niin ei kerää sillai painetta kuin kovemmissa vedoissa. Onko kellään kokemuksia että huonossa hapessa olevan vesipumpun takia keittäis kovemmalla kuormituksella nesteitä sen takia että ei pumppu liikuta nesteitä tarpeeksi? Käyttäytyykö tuo muillakin samoin että jos tyhjäkäynnillä (lämmin kone) pitää vähän rundeja, vaikka 2500rpm ja sitte nostaa jalan kaasulta niin lykkää nesteitä ulospäin paisarista jos korkki on auki. Onkohan normaalia vai voisko tuosta päätellä jotain. . .?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #7 : 27.04.2015, 22:07:15 »
Kuulostaa käyttäytyvän samalla tavalla kuin oma chrysler aikoinaan, viaksi paljastui ainakin siinä viallinen jäähdyttäjän korkki. Lykkäsi nesteet aina ulos kun kaasun kuumana helppasi.

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #8 : 28.04.2015, 11:03:37 »
Mainitsit että ylävesiletku on aika kova. Itsekläni se on muistaakseni aika lötkö. Oletko termarin uusinut? Tässähän on kaiketi se perinteinen malli ja jos sen jumiminen aiheuttaisi ko. Ongelman.
Testasitko muuten ardicin pumpun että pyörii?
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #9 : 28.04.2015, 11:15:59 »
Mitä tulee ihan yleisestikin tuohon vesiletkujen kovuuteen, niin eihän siihen vaikuta mikään muu, kuin paisarin korkki. Sehän ne ylimääräiset paineet sieltä järjestelmästä pois päästää. Jos esim. kansipahvi on palanut, niin ei sitä painetta siellä järjestemässä sen enempää ole, mutta sitä vaan muodostuu nopeammin. Erikseen sitten tietysti ne tapaukset, jossa pahvi on ihan romuna, niin ei korkki ehdi päästää painetta riittävän nopeasti ulos.

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #10 : 28.04.2015, 11:25:22 »
Katso vielä ne jäähylle tulevat letkut, itsellä suihki siitä jäähdyttimen yläpään vesiletkusta kun oli kuuma kone ja jäähyn päästä vielä.
Toimiihan flekti? Ja neste ei vuoda konehuoneen puolelle lämppärin Letkujen sisäänmenosta saati kuskin jalkatilaan.

Kansivikaan en kyllä usko, kaikkeen muuhun esim tuohon tarvikevesipumpun huonouteen.
Onko jäähdytin puhdas että ilma jäähdyttää?
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #11 : 28.04.2015, 11:51:39 »
Vielä tuli yksi mielee, EGR. Jos se on juminut auki niin kuumentaa kyllä reippaassa polennassa konetta koska on samassa jäähdytyspiirissä. En tiedä onko mahdollista mutta tuli mieleen.
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #12 : 28.04.2015, 12:49:37 »
Olen tehny joskus samasta aiheesta topicin. Kaikkea koakeiltu eikä ongelma ole poistunu. Paisarin korkki auki toimii poljettaessaki.
Niin ja egr on deaktivoitu ohjelmalla ja tulpalla. Omassa autossa epäilen pahvi vikaa. Sopivasti jos menee niin nesteet ei katoa mutta painetta kertyy jäähdytykseen.
Josssain vaiheessa nappaan motin pois keulilta ja käytetään atomeina ja laakeroidaan uusiksi ja tehdään pientä mukavaa muutenki.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #13 : 30.04.2015, 12:42:23 »
Mitä tulee ihan yleisestikin tuohon vesiletkujen kovuuteen, niin eihän siihen vaikuta mikään muu, kuin paisarin korkki. Sehän ne ylimääräiset paineet sieltä järjestelmästä pois päästää. Jos esim. kansipahvi on palanut, niin ei sitä painetta siellä järjestemässä sen enempää ole, mutta sitä vaan muodostuu nopeammin. Erikseen sitten tietysti ne tapaukset, jossa pahvi on ihan romuna, niin ei korkki ehdi päästää painetta riittävän nopeasti ulos.

Joo, juuri kuten sanot korkki ei päästä painetta ulos riittävän nopeasti. Uuden korkin tosiaan hain siniseltä kun se oli ensimmäinen toive että olis vaan korkki viallinen.

Termarin diagnosointi on tulevan viikonlopun työlistalla. Ardicin pumppu tuli vaihdettua ja kokeiltiin kyllä että pyörii. Tosin sähköliitäntä oli aika huonossa hapessa, tosi hapettunut siis.

Olen tehny joskus samasta aiheesta topicin. Kaikkea koakeiltu eikä ongelma ole poistunu. Paisarin korkki auki toimii poljettaessaki.
Niin ja egr on deaktivoitu ohjelmalla ja tulpalla. Omassa autossa epäilen pahvi vikaa. Sopivasti jos menee niin nesteet ei katoa mutta painetta kertyy jäähdytykseen.
Josssain vaiheessa nappaan motin pois keulilta ja käytetään atomeina ja laakeroidaan uusiksi ja tehdään pientä mukavaa muutenki.

Koetin haulla muutamia hakusanoja mutten löytänyt tuota aikasempaa topiccia, jos muistat millä hakusanalla se näppärästi löytyy niin viitsitkö linkata, voisin lueskella sieltä mitä kaikkea silloin käytiin läpi. Oletko kuinka paljon km nyt sitten suhaillut paisarin korkki auki ilman suurempaa porsimista? Onhan sekin toki itselle yksi vaihtoehto että ajaa vaan korkki auki kunnes laukeaa toi pata kokonaan jos laukeaa.

Saisikohan puristukset mittaamalla eliminoitua ainakin jotain vikakohteita pois? Oletko mitannut Julma-Henri puristuksia omastasi?

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #14 : 30.04.2015, 13:02:06 »
En muista otsikkoa enkä pikasella haulla löytäny.

Saahan sillä puristusmittauksella jotain eliminoitua pois..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

 

KL-varaosat  Race.fi