Race.fi  Puotilan autokorjaamo

760 -85 B28E ei aina starttaa

  • 15 Vastauksia
  • 8101 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
760 -85 B28E ei aina starttaa
« : 10.06.2011, 22:24:04 »
Kylläpä tämä nyt kummittelee. Lähtökohta: ostin auton loppuvuonna 2010 starttivikaisena, silloin vika oli starttimoottorin mekaaninen antautuminen. Korjattiin vaihtamalla uusi Unipoint-solenoidi ja vaihtamalla startti vaihtolaitteeseen johon laitoin uudet helat. Solenoidin vaihdon syy oli ajatus, että uusi olisi pitkäikäisempi kuin vanha.

Tämän jälkeenkin starttaus on oikutellut, joskus hörähtää joskus ei. Aina kuitenkin lähtee käyntiin, kun avoleuka-avaimella yhdistää startin plussan solenoidin johtoon joka on siinä ihan vieressä.

Nyt tutkittiin tätä tarkemmin. Silloin kun ei käynnisty, kuuluu kuitenkin selvä naksaus. Tämä tulee startilta! Todettu pitämällä katuharjan puuvartta starttia vasten ja avainta kolmoseen -> naksaus tuntuu harjanvarteen.

Vaihdettiin virtalukonpohja (peräisin toisesta 760 -85:stä joka ei kiukutellut starttia), ei poistanut ongelmaa.

Purettiin PNP-kytkin käteen, todettiin että kun pitää avainta starttiasennossa ja siirtää PNP:n esim. N-asentoon = sallii startin, niin näkyy pieni kipinä ja kuuluu se naks jostain muualta, eli kuten todettua startilta. PNP siis toimii ainakin näin kädessä pitäen mutta jossain muualla on vika.

Miten on mahdollista että toisinaan solenoidilla naksahtaa muttei starttaa, ja silti kuitenkin lähtee aina käyntiin kun yhdistää solenoidin suoraan plussaan?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #1 : 10.06.2011, 23:00:18 »
Siellä taitaa olla jotain samaa kuten tuolla Spoilerilla 960:n kanssa, akulta startille tuleva piuha ei ilmeiseti ole kondiksessa, miten se sitten tuossa pervossa on laturi kytketty, 960:n kytkis threadissa. Mittaappa jännite sieltä solenoidin nokasta starttausvaiheessa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6300.0
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #2 : 10.06.2011, 23:06:18 »
Veikataan, että huippulaadukas unipoint solenoidi ei enää jaksa. Kun renaa, paas mitaten jännitteet startin syöttöpiuhan pultista, veikataan että siellä on yhä sitkeästi 12, jolloinka virran kulku katkeaa solenoidiin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #3 : 10.06.2011, 23:14:06 »
Niin siis joo, solenoidin piuhan kanssa jotain.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #4 : 11.06.2011, 00:46:01 »
Veikataan, että huippulaadukas unipoint solenoidi ei enää jaksa.

Enää  :D  Ollu just tämmönen uudesta saakka, asennettu siis tasan puoli vuotta sitten. Oli niin mukava käyttää kone pois tuon startin takia että aattelin uusia solenoidin samalla ettei tarvi heti tehdä uudestaan  :facepalm:  Toki sitä starttia + solkkua kokeiltiin ennen asennusta ja kyllä se kädessä toimi... Hallilta ajoon, katsastusasemalle, sieltä tankille ja siihen jäi. Hinurin lavalla hallille, jossa taas starttas nätisti... Jne.

Kun renaa, paas mitaten jännitteet startin syöttöpiuhan pultista, veikataan että siellä on yhä sitkeästi 12, jolloinka virran kulku katkeaa solenoidiin.

Hetkinen siis tarkoitat sitä pulttia johon tulee suora plussakaapeli akulta? Kyllä siinä on 12V koska siitä yhdistäen lähtee aina käymään. Vai mitä pulttia tarkoitat?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #5 : 11.06.2011, 00:56:20 »
Enää  :D  Ollu just tämmönen uudesta saakka, asennettu siis tasan puoli vuotta sitten. Oli niin mukava käyttää kone pois tuon startin takia että aattelin uusia solenoidin samalla ettei tarvi heti tehdä uudestaan  :facepalm:  Toki sitä starttia + solkkua kokeiltiin ennen asennusta ja kyllä se kädessä toimi... Hallilta ajoon, katsastusasemalle, sieltä tankille ja siihen jäi. Hinurin lavalla hallille, jossa taas starttas nätisti... Jne.
Perinteistä motonet-laatua siis :D.

Hetkinen siis tarkoitat sitä pulttia johon tulee suora plussakaapeli akulta? Kyllä siinä on 12V koska siitä yhdistäen lähtee aina käymään. Vai mitä pulttia tarkoitat?
Kyllä, sitä tarkoitin. Mutta jos se on kunnossa, ei sulle jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin solenoidi. Voit toki kokeilla tehdä releistyksen solenoidin syötölle, monesti virtalukonpohjaan ja muihin liitoksiin jää helposti parikin volttia, jolloinka solenoidi ei vedä niin tehokkaasti kontakteja yhteen, ja virtalukonpohja rasittuu. Varsinkin automaatissa ihan terve ratkasu vaikka auto toimiikin, se pnp-kytkin ei joudu niin koville sitten, niitäkin kun tuntuu joskus joutuvan ehjäillä ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #6 : 11.06.2011, 01:27:36 »
Kyllä, sitä tarkoitin. Mutta jos se on kunnossa, ei sulle jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin solenoidi. Voit toki kokeilla tehdä releistyksen solenoidin syötölle, monesti virtalukonpohjaan ja muihin liitoksiin jää helposti parikin volttia, jolloinka solenoidi ei vedä niin tehokkaasti kontakteja yhteen, ja virtalukonpohja rasittuu. Varsinkin automaatissa ihan terve ratkasu vaikka auto toimiikin, se pnp-kytkin ei joudu niin koville sitten, niitäkin kun tuntuu joskus joutuvan ehjäillä ::)

sitä keskenämme puhuttua releen laittamista siihen harkitsisin ja laittasin jos osaisin, tohon omaan. eihän siinä ole mitään järkeä kierrättää solenoidin virtoja minkään liuskapintasen kytkimen lävitte. sama ilmiö mitä vw mk 1 golf valoissa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #7 : 11.06.2011, 01:30:02 »
Voit toki kokeilla tehdä releistyksen solenoidin syötölle, monesti virtalukonpohjaan ja muihin liitoksiin jää helposti parikin volttia, jolloinka solenoidi ei vedä niin tehokkaasti kontakteja yhteen, ja virtalukonpohja rasittuu. Varsinkin automaatissa ihan terve ratkasu vaikka auto toimiikin, se pnp-kytkin ei joudu niin koville sitten, niitäkin kun tuntuu joskus joutuvan ehjäillä ::)

Just. Zoomailin tässä vanhaa starttia boschin solenoideineen ja mielestäni siis yhdistän solenoidin herätteen (50) suoraan plussaan (30) kun starttaan avoleuka-avaimella. Eli silloinhan starttimoottoria operoidaan juurikin solenoidin läpi, mutta heräte on toki lyhyellä kytkennällä.

Jos siis kyse on siitä että Unipoint vaatii korkeamman herätteen kuin virtalukon ja PNP:n läpi tulee niin luulen että tuo rele on juurikin se puuhapatentti jonka tuo tulee saamaan. Paljonkos solenoidin läpi tarvii päästä virtaa? Eli riittääkö ihan yleismallin rele vai tarviiko siinä olla military grade komponentti mallia Bilteman lisävalorele (nyrkin kokoinen, johtimet millin paksuista x 5 mm lattaa ja kytkennästä kuuluu todella tömäkkä jömps)?

Mut mut... Katselin yhdenlaista netistä löydettyä 1985 Volvo 760 startin skemaa:

http://www.networksvolvoniacs.org/mediawiki/images/0/03/Volvo_760_1985.pdf (sivu 3)

ja siinä oli piirretty herätteestä (50) veto moottorin syöttöpuolelle. Lisäksi kuvan mukaan heräte kytkee kelalla 30:ltä (suora plus) vedon samaan moottorin syöttöön. Moottorin toisella puolella on vain maa. Niin onko tässä siis realiteetti niin, että virtalukolta tuleva heräte menee starttimoottorin läpi? Eli kun vehje ei jaksa käynnistyä vaikka naksahtaa, niin siinä on kytketty virtalukon ja PNP:n läpi virta starttimoottoriin? Startti ei vain jaksa pyöriä koska se vaatisi enemmän virtaa kuin tuota kautta tulee. Ja sitten kun yhdistän solenoidin perästä 30:n ja 50:n, niin itse asiassa syötänkin suoran plussan solenoidin kelan läpi startille? Mahtaakohan se kela sitten kovin pitkään kestää starttimoottorin virtoja? No, tuota pirssiä on kyllä viime talvena poljettu useita kertoja -30 asteesta tulille "aika pitkään startaten" eikä tuo solenoidi ole siitä miksikään muuttunut <-- tarkemmin ajatellen nuo tehtiin virallista reittiä eli ei startattu kelan läpi. Kun avoleuka-avainta on tarvittu niin kone on hörähtänyt heti kun startti saa virtaa.

(EDIT: Lisäsin linkin ja loppuun korjaus solenoidin rasituksesta.)
« Viimeksi muokattu: 11.06.2011, 01:37:22 kirjoittanut TOK »
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #8 : 11.06.2011, 08:04:43 »
. Paljonkos solenoidin läpi tarvii päästä virtaa? Eli riittääkö ihan yleismallin rele vai tarviiko siinä olla military grade komponentti mallia Bilteman lisävalorele (nyrkin kokoinen, johtimet millin paksuista x 5 mm lattaa ja kytkennästä kuuluu todella tömäkkä jömps)?
Epäilen että normi 30A rele on ihan hyvä ja toimiva ratkaisu.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #9 : 11.06.2011, 08:59:10 »
Kytkärissähän toinen kela ei tee mitään kun startti pyörii, eli ei se kela sitä starttia syötä. Tai vaikka "syöttäiskin" eli solenoidin kärjet ei vedä, on tilanne sama kun normaalisti startatessa mutta vaan yhden kelan sijasta kaksi, eli syötetään kelaa maita vasten. Rasittaa hieman enemmän nuita mainittuja syöttöpuolen osia tietysti.

Tuo 30A rele piisaa, liitokset vaan kunnolla. Esim purkuauton ajovalorele on muistaakseni speksattu 40A, ja niissä on tukevampi rakenne kun motonetin unipointeissa.

Tuosta avokeula-avaimella käytöstä ymmärsin siis, että yhdistäisit suoraan kovan plussan sillä avaimella, jos syötit vaan solenoidia sillä ni sitttenhän tuo reletys korjaa vian. Kannattaa mitata solenoidin piuhasta jännite joskus startatessa, vaikkapa siitä startin huoltopistokkeesta iskaritornin kieppeiltä, veikkaan että menee sinne 9V. Toimivassa 240:ssä kesken startin solenoidille tuli 6V, akkujännitteen heiluessa jossakin vajaassa 10V  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #10 : 11.06.2011, 13:55:05 »
Tuosta avokeula-avaimella käytöstä ymmärsin siis, että yhdistäisit suoraan kovan plussan sillä avaimella, jos syötit vaan solenoidia sillä ni sitttenhän tuo reletys korjaa vian.

Just. Kokeillaan tätä.

Mihinkähän tuon releen sijoittaisi. Periaatteessa solenoidille tulevan herätteen ja solenoidin liittimen väliin, mutta riittäisikö jos sen releen sijoittaisi kojelaudan uumeniin ja kytkisi vain alkuperäisen virtalukon-PNP:n kautta kiertävän piuhan sen releen herätteeksi ja sitten releen ohjaama 12V siihen piuhaan joka kojelaudan sisältä lähtee kohti solenoidia. Olisikohan tuolla jokin sopiva liitos ettei tarvitse katkoa piuhoja?

Kannattaa mitata solenoidin piuhasta jännite joskus startatessa, vaikkapa siitä startin huoltopistokkeesta iskaritornin kieppeiltä, veikkaan että menee sinne 9V. Toimivassa 240:ssä kesken startin solenoidille tuli 6V, akkujännitteen heiluessa jossakin vajaassa 10V  ::)

Luulen tietäväni tuon piuhan, ihmettelin konetta takaisin asentaessa että mihinkähän tämä kuuluu mutta toimi ilmankin  :D  Pikatestillä ei sanonut mitään tuosta piuhasta, mutta oli niin hyvässä hapettumassa että koetanpa putsata paremmin ja kokeilen vielä. Tuohan oli siis pinkki piuha ja siinä näyttäs mulla olevan lattaliitin päässä, sellainen neliskanttinen suojamuovi ympärillä mutta liitin paljaana ilmakehälle kuitenkin (ehkä siihen kuuluisi joku tuppi alunperin).
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #11 : 12.06.2011, 01:32:40 »
Hetkinen, noita pinkkejä irtopiuhoja on kaksi ???  Toinen on lootan öljytikun luona ja toinen on paisarin ja ilmanputsarin välissä olevan multiplugin vieressä. Onkohan se sittenkin tuo jälkimmäinen se startin huoltoliitin?

Starttaamiseen liittyen uusi jännä ilmiö havaittu nyt. Kun kääntää avaimesta virrat päälle niin ajovalot syttyvät kuten kuuluukin jos valokytkin on asennossa "ajovalot päällä". Siitä kun kääntää avaimen kolmoseen niin valot pimenevät - ilmeisesti tämä on virtalukon kytkennän ominaisuus - mutta valot jäävät pimeiksi vaikka avaimen päästää kakkoseen ja vaikka ajovalokytkimellä tekis mitä. (Parkit toimivat.) Käyttää avaimen nollassa niin taas valot syttyvät mutta vain siihen asti kunnes starttaa avaimella.

Törmättiinköhän nyt siihen sähkövikaan jonka takia virtalukonpohjan luovuttaja-autossa oli tehty puuhapatentti valojen kytkentään...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #12 : 12.06.2011, 04:06:27 »
Hetkinen, noita pinkkejä irtopiuhoja on kaksi ???  Toinen on lootan öljytikun luona ja toinen on paisarin ja ilmanputsarin välissä olevan multiplugin vieressä. Onkohan se sittenkin tuo jälkimmäinen se startin huoltoliitin?
Törmättiinköhän nyt siihen sähkövikaan jonka takia virtalukonpohjan luovuttaja-autossa oli tehty puuhapatentti valojen kytkentään...

ACC virta siis katkeaa START asennossa kuten kuuluukin, mutta samalla ovat mykkiä myös radio ja lämmityslaite ym?
Eikai virtalukossa omaa piiriä nimenomaan valoille ole...?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #13 : 12.06.2011, 16:00:47 »
Kannattaa tuo rele kytkentä sijoittaa kuitenkin konehuoneeseen vaikka iskaritolppaan, tulipeltiin tai mihin nyt kätevästi saa kiinni. Johdottaa suoraan startin kupeeseen niin ainakin jää kaikki mahdolliset huonot johtolitokset, pnp:t ja virtalukonpohjat välistä pois ja varmasti toimii. Itsellä on 264:ssa tämä kyseinen rele patentti ohjaamassa startin solenoidia. Johdotin startilta suoraan ne kolme johtoa releelle. (50 solenoidin puoli, 50 johtosarjan puolelta ja 30 siitä startin virran syötöstä. Releen maa sitten jostain lähempää releen kiinnitystä.)  Samoin ambulansissa oli jo valmiiksi tälläinen kytkentä. Siinä oli jopa kaksi relettä rinnan, jos yksi feilaa niin vielä saadaan varmuudella startti pyörimään.

Tuo V6:sen startti on kuitenkin hieman järeämpi kuin vinokoneen startti ja kuormittaa enemmän virtalukonpohjaa ja vaihteenvalitsimen kytkintintä. Ja matkalla on vielä muutama liitinpari, joista jokaisesta syntyy vastusta. Relettä kehiin niin on huoletonta starttausta sen jälkeen, eikä edes niin suurta sisustankaan palovaaraa sen jälkeen. Jokaisessa huonossa kontaktissa, kun syntyy lämpöä reilusti isommalla virralla.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 -85 B28E ei aina starttaa
« Vastaus #14 : 12.06.2011, 16:23:31 »
ACC virta siis katkeaa START asennossa kuten kuuluukin, mutta samalla ovat mykkiä myös radio ja lämmityslaite ym?
Eikai virtalukossa omaa piiriä nimenomaan valoille ole...?

Mittariston valot ja muut kytkinpaneelien valot ym. jäävät myös pimeäksi.

Keksin tuohon kiertotien jolla laiskuuttani lykkään tuonnemmaksi virtalukonpohjan vaihtoa takaisin alkuperäiseen: startataan auto, ja kun se käy käytetään nopeasti avainta II -> I -> II, jolloin pim, valot syttyvät mutta motti ei ehdi vielä pysähtyä.

Kannattaa tuo rele kytkentä sijoittaa kuitenkin konehuoneeseen vaikka iskaritolppaan, tulipeltiin tai mihin nyt kätevästi saa kiinni. Johdottaa suoraan startin kupeeseen niin ainakin jää kaikki mahdolliset huonot johtolitokset, pnp:t ja virtalukonpohjat välistä pois ja varmasti toimii. Itsellä on 264:ssa tämä kyseinen rele patentti ohjaamassa startin solenoidia. Johdotin startilta suoraan ne kolme johtoa releelle. (50 solenoidin puoli, 50 johtosarjan puolelta ja 30 siitä startin virran syötöstä. Releen maa sitten jostain lähempää releen kiinnitystä.)

Konehuoneeseen se on ainakin selkeä kytkeä, juurikin tuolla tavalla. Vänkärin puoleinen iskaritolppa voisi olla hyvä asemapaikka, niin johdotukset jäävät lyhyiksi.
765 B280 -85,  MB EQC -22

 

Carcom Oy  Elekma