Kulkukoira  Proturbo

Volvo 850 outo mittaristovika

  • 7 Vastauksia
  • 6766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rmb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 outo mittaristovika
« : 11.06.2011, 11:13:01 »
Vuosimallin -96 850 ja ilmaantu todella kummallinen mittaristovika

Alkoi niin että ensin ajoittain kaikki punaiset merkkivalot(paitsi SRS ja öljynpaine) vilkahtavat
mittaristossa. Vika "paheni" kokoajan eli aluksi valot alkoivat vilkahdella tiuhempaan tahtiin ja
lopulta ne alkoivat palaa jatkuvasti. Myös keltaisista valoista palaa rikkinäisen hehkujen valo ja lasinpesunestesäiliön valo.

Tänään tutkiessani mittaristovalojen käyttäytymistä niin kun auton käynnistän nämä kaikki punaiset
merkkivalot jäävät palamaan, mutta kun moottorin kierrokset ylittävät 3500rpm kaikki valot sammuvat
taas kun kierrokset laskee alle 3500rpm valot syttyvät jälleen. Tämä on täysin toistuva eli testattu
n. 30 kertaa peräjälkeen ja todellakin valot syttyy/sammuu tuossa 3500 kierroksen rajalla.

Mittaristoon lasiin tai kojelaudan päälle koputtelu ei auta, eli ei ainkakaan selvästä kosketushäiriöstä ole kyse.

Muuten mittaristo toimii-ajotietokone ja viisarimittarit kunnossa ja öljynpainevalo toimii normaalisti.

Olisiko kellään ollut vastaavaa vikaa? Itse epäilen mittariston piirilevy vikaa, mutta kysytään nyt täältä ensin jos löytyisi apuja.

ps. ajoin eilen vähän heikompaa hiekkatietä(tärinää) jonka aikana vika ilmeentyi ensikerran.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2011, 11:14:45 kirjoittanut rmb »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2456
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #1 : 11.06.2011, 12:57:14 »
Mittaa latausjännite, heikko akun varaus voi aiheuttaa tuollaista.
Tuokin että kierroksilla toimii voisi johtua siitä että laturi toimii kunnolla vasta sitten kun pyörii lujempaa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa rmb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #2 : 11.06.2011, 13:04:27 »
Mittaa latausjännite, heikko akun varaus voi aiheuttaa tuollaista.
Tuokin että kierroksilla toimii voisi johtua siitä että laturi toimii kunnolla vasta sitten kun pyörii lujempaa.

Täytyy mitata, se että jos ei lataus toimisi niin kuitenkin ajoa tullut n.100km sen jälkeen kun alkoi
temppuilemaan ja useita käynnistyksiä sinä aikana. Ei merkkejä akun hyytymisestä>akkukin on aika huono kun siitä on pari kertaa virta loppunut jos auto on vähän pitempään ollut virrat päällä ja muutaman kerran pakkasillakin akku hyytyi.

No mittaamaan se jännite nyt ensiksi.

Poissa rmb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #3 : 11.06.2011, 18:53:43 »
Lataus mitattu ja eihän se ladannut enää ollenkaan.
Säädin/hiilipaketti irti ja toinen hiili loppu. Kollektori myös kulunut syväksi ja uraiseksi.

No tähän hätää hain pelkät hiilet motonetistä ja tinailin ne vanhaan säätimeen.

Kasaan ja nyt lataa 13,20V ja mittariston varoitusvalot eivät pala enään.

Ei varmaan pitkäikäinen ratkaisu ole kun kollektori oli niin huono mutta toimiipahan ainakin
nyt vähän aikaa.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2456
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #4 : 11.06.2011, 19:02:58 »
 O0
Hyvä että pystyin olemaan avuksi vian löytämisessä.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa rmb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #5 : 11.06.2011, 21:23:19 »
O0
Hyvä että pystyin olemaan avuksi vian löytämisessä.

Juu, kiitosta vaan. Autoja olen raplannut pienen ikäni, mutta enpä osannut ajatella tuota latausvikaa itse heti ollenkaan, koska autolla ajoa ja käyttöä tuli niin paljon että virran olisi pitänyt loppua kyllä sinä aikana. Ehkä se kuitenkin latasi ajoittain vähäsen kun akussa virta riitti joten en tämän vuoksi en osannut heti laturi vikaa epäillä.

Paljonko tuo laturi pitäisi ladata kunnossa olevana? Nyt lataa sitä 13,20v eikä yhtään yli. Pitäskö
olla kuitenkin lähempänä 14V. Bensa peli kyseessä eli laturi on bosch:n 80ampeerinen.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #6 : 12.06.2011, 08:32:09 »
Juu, kiitosta vaan. Autoja olen raplannut pienen ikäni, mutta enpä osannut ajatella tuota latausvikaa itse heti ollenkaan, koska autolla ajoa ja käyttöä tuli niin paljon että virran olisi pitänyt loppua kyllä sinä aikana. Ehkä se kuitenkin latasi ajoittain vähäsen kun akussa virta riitti joten en tämän vuoksi en osannut heti laturi vikaa epäillä.

Paljonko tuo laturi pitäisi ladata kunnossa olevana? Nyt lataa sitä 13,20v eikä yhtään yli. Pitäskö
olla kuitenkin lähempänä 14V. Bensa peli kyseessä eli laturi on bosch:n 80ampeerinen.

Kyl se 13.2V on aika normi siinä. itel oli samaa kunnes lopetti toimintansa kollektorin uraisuuden takia ja nyt on 100A laturi tilalla ja jännite on 13.7V ;)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Nercs

  • Vieras
Vs: Volvo 850 outo mittaristovika
« Vastaus #7 : 12.06.2011, 09:34:47 »
Laturi kun on kunnossa se latausjännite on silloin alle 15v eli normaalisti Volvoissa on se 14.4-14.6v kun kaikki sähköa kuluttavat laitteet on pois päällä ja kierroksia koneessa kun mittaillaan jännitettä Itse olen pitänyt 13.5-15v välissä tämän latausjänniteen niin ei mikään sähkölaite herjaa tällöin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo