Carcom Oy  Elekma

Jäähdytinnesteen pinta noussut korkealle yhtäkkiä,reilusti yli maksimin kylmänä

  • 9 Vastauksia
  • 6082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Moro!

V70 -97 vuosimallin Volvossa huomasin tänään pienen ongelman,kun konepeltiä avasin. Jäähdytinnesteen pinta on paisarissa melkein korkissa asti. Kone ei ole käynyt kuumana missään vaiheessa,öljyt näyttää normaalilta ja jäähdytinneste mielestäni ihan normaalin väristä myös. Onko ongelma nyt kansipahvissa kenties? Vai viallinen paisarin korkki? Kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan!

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Tähän vielä lisättäköön se,että koneen kun laittaa käyntiin,niin paisarissa ei näy että mitään kuplia nousis pintaan tms. Kone toimii muuten ihan normaalisti,mitään poikkeavaa en ole huomannut. Pinta on noussut useamman sentin nyt jossain vaiheessa muutaman viikon aikana mistä lie syystä.. normaalisti kylmässä koneessa pinta ollut vähän yli minimin.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2015, 13:26:43 kirjoittanut Hornanvasara »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2376
Harvemmin näistä kansipahvi menee, yleisempi vika on syylärin päädyssä olevan öljynkierron puhkeaminen vesitilaan turbomalleissa. Hankala arvailla kun et kerro millä moottorilla autosi on?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Kyseessä on siis 2.5 litran 144hp 10 venttiilinen kone. Ja tosiaan,kone ei keitä,pinta pysyy samassa eikä lähde kohoamaan enempää,muttei nyt kylmänä kyllä laskekaan sen paremmin :/ Jostain ottaa painetta,uusin paisuntasäiliön korkin nyt varuiks ja liika jäähdytinnesteet imen pois... Jotenkin vaan tuntuu,että kansipahvi on sanonut ittensä irti,vaikka oireet ei isommin siihen viittaa. En ymmärrä mikä muu tekijä voi yhtäkkiä painetta lisätä niin,että paisarissa nestepinta nousee jo yli maksimin.

Ja jos tuo kone älyttömiä paineita keräis,niin luulis että vesiletku ampuis irti...?

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Mitään vuotoja en nyt äkkiseltään mistään löytänyt... luulis,että jos painetta olis paljon niin jostain rupeis nesteet lentämään pihalle.

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1501
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Onko auto automaatti vai manuaali? Jos on automaatti, niin katso, ettei ole vaihteistoöljyt menneet jäähdytinnesteiden sekaan.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Manuaali tää mun auto. Ja kävin nyt ottamas ylimääräset nesteet pois. Jäähdytinneste haisi ja näytti ihan normaalilta. Öljyt normaalit myös. Löin koneen käyntiin,annoin kaasua aina niin kauan,kunnes kone saavutti normaalin käyntilämpötilan. Kaasuttelin lisää,lämpötila pysyi siinä normaalissa kuten pitää. Jäähdytinnesteen pinta nousi luonnollisesti lämpenemisen takia vähän,muttei kuin vähän. Lienekö tilanne nyt taas normalisoitui? Pitää huomenna käydä heittämäs koeajo... ja kattoa mitä tapahtuu sitten.

Öljyn mittatikkua nostin ja pientä höyryä nousi,ei siis mitenkään hulluna. Normaalia? Ainakin liekkilukon oon aikoinaan heittänyt mäkeen ja muutenkin letkuja putsaillut.. koko järjestelmän putsaus perusteellisesti voisi olla paikoillaan,mutta vaikuttaako tuo kuitenkaan jäähdytinnesteen pinnan tasoon? En uskois ainakaan..

Poissa sendmillion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Sulla on 2 helppoa vaihtoehtoa: käy mittaan jäähytin-neste, onko siellä pakokaasuja joukossa ja muita aineita seassa joko öljyssä tai jäähdytin-nesteessä tai sitte ajat autolla normaalisti edelleen. Raatin täällä on vaikea täällä arvioida noista "oireista" vikaa....

Poissa Hornanvasara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Kävin heittää koelenkin,pinta pysyi suht normaalissa ja mitään isommin poikkeavaa näkynyt. Erikoista kyllä minkä takia tuo nyt sitten aiemmin yhtäkkiä pintaa nosti noin ylös.

Ja tiedän kyllä,että nuo mittaukset on suoritettava,jos homma jatkuu. Mutta toistaiseksi tarkkailen tilannetta,asia saattoi lopulta korjaantua jo sillä,kun uusin paisuntasäiliön korkin. Voi olla,että tuo vanha ja alkuperäinen korkki ei enää pitänyt paineita sisällä säiliössä.

Vaikuttaisi kuitenkin siltä,että kone huohottaa jonkin verran. Tuskin tuo ihan normaalia on,että öljyn mittatikun kautta puskee tasaisesti pientä höyryä. Esimerkiksi uudemmassa V50 Volvossa ikänään mitään höyryjä mittatikun kautta nouse.

Taitaa olla edessä huohotinjärjestelmän perusteellinen putsaus,eli imusarjaa irroittelemaan ja osat uusimaan sieltä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6712
  • Global alligator
Kyllä. Jos vaikka mittatikun nostat käydessä, pitää olla imua eikä puhallusta. Jos ei huohotuksen putsaus korjaa asiaa, kone on huonossa kunnossa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Kulkukoira  Proturbo