Autoracing  KL-varaosat

Volvon perien sisutan osien koko ero?

  • 164 Vastauksia
  • 106358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Volvon perien sisutan osien koko ero?
« : 12.06.2011, 19:41:45 »
Moro! onko porukalla tietoa sopiiko 200 sarjan perän osat 700 sarjalaisen perän sisään?
0is 200 sarjalaisen lukollinen perä  :) 

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #1 : 12.06.2011, 20:25:27 »
Välityksen sopivuus riippu perän tyypistä, mutta lukko sopii joka tapauksessa. Helpoinhan pelkkä lukko onkin vaihtaa. Jos on multilinkki 700:ssa, niin sitten ei taida lukkokaan sopia.

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #2 : 12.06.2011, 21:08:17 »
on ihan tollanen ns jäykka peränen akselisto.
 Ja perä osittautui Danan lukolliseksi menee osiin ja kunnostettavaksi alle jo nyt sopii kerran. Mistä ne pääty kartio laakerit sais uudet löytyykö perus laakeri kaupasta ?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #3 : 13.06.2011, 07:32:58 »
Laakerit saa tavallisesta laakerikaupasta, ulko- ja sisäkehät myydään erikseen. Jos sulla on paikallaan oleva lukoton perä toimiut hyvin ja ollut hiljainen, niin kaikkein kustannustehokkain ratkaisu on ottaa siitä lukottomasta tasauspyörästöstä poskilaakerit ja niiden alla olevat shimmilevyt sellaisenaan. Osat ovat niin mittatarkkoja keskenään, että hammasvälykset eivät pitäisi dramaattisesti muuttua, kun laittaa samat osat samoihin paikkoihin.

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #4 : 13.06.2011, 10:13:36 »
Joo niin mä itekin kelasin että vanhasta laakerii ja sittee se isoin hammas ratas mikä nyt oikeelta nimeltään onkaan  :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #5 : 13.06.2011, 12:30:00 »
Se on lautaspyörä.

Samalla tavalla joskus muinon uusiin Volvoihin laitetut lisävarustelukot on asennettu. Alkuperäisestä vaan laakerit, shimmit ja lautaspyörä ja ilman sen kummempia säätämisiä paikalleen.

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #6 : 13.06.2011, 13:27:05 »
No perä osoittautui aivan paskaksi hampaita puuttu, kitkalevy halki, risti tapit poikki  :) :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #7 : 13.06.2011, 13:30:29 »
No voi paska. Kitkalevyt ja ristitapit olisi ollut kohtuuhintaista uusia, mutta jos hampaita puuttuu, niin käytännössä on romukopan tavaraa. Rattaita taitaa nykyään taas jostain saada, mutta maksavat niin paljon, että ole juuri järkeä vaihtaa :-\

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #8 : 13.06.2011, 17:01:50 »
tai noi siitä kitkalevy pakasta sen pää rattaasta puuttuu pala mut mitäköhön noi kaikki kustantas levyt ja se ratas ja ne keski tapit  :) :)

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #9 : 13.06.2011, 17:06:09 »
ja lautas pyörästä puuttuu 2 hammasta luulin että vika oli vaan siina kunnes kaljastu karu totuus  :) :)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #10 : 25.07.2011, 10:43:15 »
Tää liittyy melkein tähän niin kysytään uudestaan täällä:

Kuinka tarkkaa murikkaa vaihtaessa on, että palikat on samasta perästä? Meinaan siis notta kun välitys pysyy samana, niin ei tarvitsisi irrottaa kardaanin päässä olevaa vetopyörää, vaan "heittää" esabin 3.91 murkulan tilalle avoimen 3.91 murkulan suoraan. ::)

Vai pääsenkö samalla vaivalla kun pudottaa koko akseliston alas ja vaihtaa toisen mokoman tilalle. Vetarit ja jarrut joutuu kuitenkin repimään. Tietty jos kyseessä on kokonaan eri perät eli 30 ja 31 niin joutuu vaihtamaan koko akseliston.

Lähinnä tuo ylempi että oonko käsittänyt oikein tuon samojen välitysten päikseen vaihtamisen. Veikkaan että selviän vähimmällä tuon murikan vaihdolla. Voipi olla vähän lujassa kaikki akseliston kiinnitykset..

Ainiin ja eihän näissä 200s perien vetareiden booreissa tai muussakaan vastaavassa (esim. koko akseliston kiinnityksissä) löydy eroja? Onko farmarin akselistossa/perässä eroa sedaniin? P>

EDIT: Ahaa eli siis vetopyörissäkin on kuulemma eroa hammastuksessa vaikka hammasmäärä pysyisikin samana. Eli siis murikka ja vetopyörä kulkee käytännössä aina "parina".
« Viimeksi muokattu: 25.07.2011, 15:10:04 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #11 : 27.07.2011, 22:42:52 »
Eli siis murikka ja vetopyörä kulkee käytännössä aina "parina".

Käytetyissä osissa mennään aina pareittaan

Käyttämättömissä osissa mennään valmistajan mukaan: alkuperäiseen vetorattaaseen ei käy kiinalainen lautaspyörä

Eli jos sulta löytyy vaikka 5kpl 3,91 uutta danan välitystä niin ei ole niin justiinsa mitkä ratasparit asennat perään


Mutta kukin tekee tyylillään. Väärin kasattu perä antaa ennemmin tai myöhemmin tai vielä ennemmin jostain periksi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #12 : 08.08.2011, 18:31:27 »
Jeps. Näihän se varmaan on.

Paljonko isommat sisuskalut 1031:ssä nyt olikaan kuin 1030 perässä? Mitkä ne mitat ovat joilla erotan perät toisistaan?

Avasin yhden perän ja lautaspyörän paksuus oli muistaakseni n. 33mm. 1030? Välitys näköjään 3.54
EDIT: ääh ilmeisesti mittaero onkin halkaisijassa. Täytynee huomenna mitata. Kertoisiko joku kuitenkin halkaisijoiden erot?

Paha tässä foorumilla kysyä mutta kuinkahan paljon nuo tasauspyörästön pikkurattaat saa "rallattaa" kun käsin pyörittelee navoista? Lautaspyörästä ja vetopyörästä ei kuulu ääntä ollenkaan. Oma järki sanoo että noin pienillä hammasmäärillä hampaat väkisin pitää ääntä. Väljää en sormilla tuntenut.

Eihän ne pikkurattaat juur koskaan kuitenkaan kauhean vauhdikkaasti siellä perässä pyöri loppujen lopuksi. (paitsi tietysti jos toinen pyörä sutii ja toinen ei). Suoraan ajaessahan nopeusero on nolla joten pikkurattaat ei liiku ollenkaan.
Lähinnä kiinnostaa kun pitäs joku avoin perä tempasta leimalle...
 
EDIT2: Ainiin ja mimmoinen operaatio on pienen vetopyörän irroitus? Sielä on arvatenkin joku prkl tiukka krymppi/akselisovite? Kuinka tarkkaa takasin laittaessa on tuo shimmaus/esijännitys? Jos ne nyt sama asia on?  :-[

EDIT3: Nyt tuli väittämä notta tasauspyörästö (murikka) olisi sama 1030 ja 1031 perissä.  :o Eli voinko tehdä ovelat ja vaihtaa tuohon avoimeen 1031:sen tasauspyörästöön (murikkaan) hitsatun 1030:sen lautaspyörän ja heivata tämän avoimen murikan takasin 1030:sen kuoriin?

Itse itselleni vastaten. Pitäs ilmeisesti olla samat tasauspyörästöt. Varmennetaan kokeilun jälkeen. Selviää sitten ettei ole esim. laakereissa tms. eroa. :P
« Viimeksi muokattu: 12.08.2011, 20:01:04 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #13 : 20.08.2011, 10:09:42 »
Paljonko isommat sisuskalut 1031:ssä nyt olikaan kuin 1030 perässä? Mitkä ne mitat ovat joilla erotan perät toisistaan?

1030:n lautaspyörä on selkäpuolelta noin 17cm ja hampaan kärjestä noin 20cm
1031:n lautaspyörä on selkäpuolelta noin 18cm ja hampaan kärjestä noin 21cm
Hampaan kärjestä otettu mitta vaihtelee selkäpuolen mittoja enemmän eri välitysten kesken, mutta puhutaan milleistä..

EDIT3: Nyt tuli väittämä notta tasauspyörästö (murikka) olisi sama 1030 ja 1031 perissä.  :o Eli voinko tehdä ovelat ja vaihtaa tuohon avoimeen 1031:sen tasauspyörästöön (murikkaan) hitsatun 1030:sen lautaspyörän ja heivata tämän avoimen murikan takasin 1030:sen kuoriin?

Tasauspyörästöjä on muutamaa eri mallia mutta ovat vaihtokelpoisia ison ja pikkuperän kesken.
Lautaspyörää ei pidä hitsailla  ;)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #14 : 21.08.2011, 10:55:38 »
Lautaspyörää ei pidä hitsailla  ;)

;D ;)

Noh toivotaan, että natsaa murikat. Kun viel sais aikaseks.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

 

Samppasport  Futurez