Kulkukoira  Proturbo

S60 ilmastoinnin huoltoliittimet

  • 17 Vastauksia
  • 15647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #15 : 19.06.2011, 18:51:54 »
Nonniin, sieltähän ne molemmet huoltoliittimet sitten löytyivät :) Ei ollu kun nostaa sitä säiliöparia.

Sen verran vielä offtopicia, että oli yllätys miten "vähän" järjestelmästä oli karannut kylmäainetta(huoltolaite imi sieltä 730 grammaa pois :o)
Kuuskympissähän täyden järjestelmän kylmäaineen määrä on 1000 grammaa. Ilmeisesti sitä on täytynyt joskus huoltaa, auto kuitenkin täyttää syksyllä jo 7 vuotta.
Mitään merkintöjä tai tarroja huollosta ei kuitenkaan missään ole.

Öljyä huoltolaite imi n. 20 ml, ja Autodatan mukaan sinne piti lisätä 70 ml.

Joku aika sitten puskuria irrottaessa huomasin, että kuivain on sen verran v-mäisessä paikassa, että jääköön sen uusiminen ensi vuoteen...

Sanoiko autodata tosissaan, että öljyä pitäisi lisätä jokatapauksessa 70ml?
Liika öljy kerääntyy kalvoksi putkien sisäpintaan aiheuttaen tosi hyvän eristyskerroksen ajatellen lämmön johtumista, sekä ulkoilmasta kylmäaineeseen höyrystimessä, että kylmäaineesta ulkoilmaan lauhduttimessa.
Pahimmillaan liika öljy voi aiheuttaa kompressoriin nesteiskun, jonka jälkeen se on selvä peli, tosin 70ml ei vielä ole sellainen määrä, että nii tekisi, mutta jos tuo sama liikatäyttö toistetaan joka huollossa, niin ongelmia tulee ensiksi kylmäntuoton heikkenemisen kanssa ja pahimmillaan tuo kompuran hajoaminen.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #16 : 19.06.2011, 20:08:54 »
Sanoiko autodata tosissaan, että öljyä pitäisi lisätä jokatapauksessa 70ml?
No näin mulle väitettiin. Paljonko sinne sinun mielestä olisi pitänyt lisätä?
Olisiko se voinut sitten olla edes teoriassa mahdollista, että järjestelmään olisi aikaisemmin(kin?) lisätty liikaa öljyä, mutta sitä olisi silti tullut vain se 20 ml ulos?
Jos sieltä ei sen enempää tule ulos, niin mistä liian öljymäärän sitten pystyy tietämään?

Edit: Pitäisköhän tän topicin otsikko vaihtaa, pamahti offtopiciks aika rankasti... ::)
« Viimeksi muokattu: 19.06.2011, 20:17:07 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #17 : 19.06.2011, 20:22:24 »
No näin mulle väitettiin. Paljonko sinne sinun mielestä olisi pitänyt lisätä?
Olisiko se voinut sitten olla edes teoriassa mahdollista, että järjestelmään olisi aikaisemmin(kin?) lisätty liikaa öljyä, mutta sitä olisi silti tullut vain se 20 ml ulos?
Jos sieltä ei sen enempää tule ulos, niin mistä liian öljymäärän sitten pystyy tietämään?

Lisätään sen verran, kuin mitä sieltä on tullut ulos, jos ei mitään komponenttia uusita tai järjestelmässä ole ollut nopeaa vuotoa.
Ilmastoinnin huoltolaite talteenottaa kylmäaineen kaasuna, jolloin öljyä tulee kaasun mukana jonkin verran pisaroin, myös tyhjiöimun aikana sitä öljyä tulee pois, mutta koska öljy ei kaasuunnu, kuten kylmäaine tai vesi, ei sitä voi kaikkea saada pois, vaan se tulee muiden aineiden joukossa pisaroina ja imun mukana, järjestelmää ei siis saa öljystä tyhjäksi.
Ei sitä liikaa öljymäärää oikein voi mistään tietää, mutta liika ei silti ole hyväksi.

 

Kulkukoira  Proturbo