KL-varaosat  Race.fi

Tarkastelun kohteena Volvon kartanomallien takaovien muotoilu :)

  • 46 Vastauksia
  • 18958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Uuden tulevan ison farkun muotoilun spekulointia jo v.-12 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21662.msg387180#msg387180  ;)

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Kun vielä katseli 100-sarjaa ja uutta V60:stä allekkain, tajusin, että uudessa V60:ssä on aivan suhteettoman pitkä takaovi. Onko jopa pidempi kuin etuovi?

Suhteettoman pitkä C-ikkuna on muuttunut siis suhteettoman pitkään takaoveen.

Nääh. Tämän päivän designiin tottunut silmä kyllä tykkää v60:stä. Huomatkaa että siinä on jatkettu kartanomallin laskevan takaovilinjan perinnettä. Todellinen hatunnosto merkin historialle. :D

Satkun takakonttiin mahtuu varmasti mies makuulleen. Lienee pari metriä takakonttia siinä?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1058
  • www.vrcf.fi
Ehkäpä näissä uudemmissa on jotenkin tajuttu tuo yksi käyttöäkin hankaloittava piirre, kulkemista ajatellen farkkujen (ja sedanienkin) liian lyhyt takaovi? Valitettavasti tosin takakontin kustannuksella kun auton pituutta ei voi loputtomasti jatkaa ilman että tulisi limo-fiilis.
Toisaalta iso ovi on liian ahtaiksi piirretyillä parkkiksilla pieni ongelma. Suo siellä, vetelä täällä.

Tulin kuitenkin oikeastaan hyvälle tuulelle kun kelasin nuo kantikkaat sivukuvat läpi tässä aamutuimaan.  :smitten:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Satkun takakonttiin mahtuu varmasti mies makuulleen. Lienee pari metriä takakonttia siinä?
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 185cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa
Jäitä housuun!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 185cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa

Jäähän tuossa vielä kymmenen senttiä ylimääräistäkin. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 188cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa
Pikkusen taas tarkkuutta :nohnoh
No kun halvalla sai.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kyllähän se vaatii 855:n, jos pitempi kaveri haluaa autossa nukkua:


:)
Korjatkaa jos aikaisemmissa malleissa oli varusteena tuolla tavalla taittuva vänkärin penkin selkänoja.

Kunnia aloitusviestissänikin mainittujen mallien muotoilustahan menee Jan Wilsgaardille, siinä on muuten miehellä aivan käsittämätön ura! Tunnustaudun faniksi, ehkä voisin sanoa että minulle se aidon Volvon kriteeri on Wilsgaardin muotoilu. Eli 850 vielä menee etuvetoisista, S/V70 mk1 on jo vähän siinä rajoilla... :P

Kuten alkuperäisen artikkelin kommenteissakin joku mainitsee, niin Volvo (eli Wilsgaard...) olisi ehkä saattanut miettiä tuon 145/245 takaoven muotoilun uudelleen, jos olisi tiennyt sen säilyvän tuotannossa 25 vuotta (!) Toinen asia (joka myös oli alkup. artikkelin kommenteissa) on mielenkiintoinen ehdotus: Jospa 145/245 kartanomallin c-ikkuna olisikin muotoiltu etuosastaan samalla tavalla kaarevaksi kuin takaovi - olisiko lopputulos - eli V-muoto c-pilarin yläpäässä - ollut tasapainoisempi? (joku osaava saisi photoshopata kuvan...)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ehkäpä näissä uudemmissa on jotenkin tajuttu tuo yksi käyttöäkin hankaloittava piirre, kulkemista ajatellen farkkujen (ja sedanienkin) liian lyhyt takaovi? Valitettavasti tosin takakontin kustannuksella kun auton pituutta ei voi loputtomasti jatkaa ilman että tulisi limo-fiilis.
Toisaalta iso ovi on liian ahtaiksi piirretyillä parkkiksilla pieni ongelma. Suo siellä, vetelä täällä.

Tulin kuitenkin oikeastaan hyvälle tuulelle kun kelasin nuo kantikkaat sivukuvat läpi tässä aamutuimaan.  :smitten:

Kyllähän uusissa autoissa takaovet ovat usein melko pitkiä, ainakin verrattuna 100/200-sarjaan, joiden takaovi on oikeastaan aika naurettavan lyhyt. Toinen esimerkki äärimmäisen lyhyistä ovista on Saab 900 OG, jossa sekä etu- että takaovet ovat mielestäni silmiinpistävän lyhyet.

Uudemmista autoista olen kiinnittänyt huomiota esim. Octavia mk2 hatchbackin takaoviin, joita on venytetty suhteettoman pitkälle taakse - varmaankin lähinnä muotoilullisista syistä, sillä voimakkaasti laskevan kattolinjan takia oven pidennyksen hyöty jää hieman kyseenalaiseksi. Takaoven aukossa on siinä ihan takana sellaista "kuollutta tilaa", joka ei mielestäni helpota autoon kulkemista - tosin takapenkkiläisten näköaloja se saattaa hieman parantaa, kun takaoven ikkunaa on venytetty taaksepäin.



Octavia esimerkkinä, koska olen tuollaista ajanut jonkin verran ja taakse turvaistuimiakin sovitellut muutamaan otteeseen.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kunnia aloitusviestissänikin mainittujen mallien muotoilustahan menee Jan Wilsgaardille, siinä on muuten miehellä aivan käsittämätön ura! Tunnustaudun faniksi, ehkä voisin sanoa että minulle se aidon Volvon kriteeri on Wilsgaardin muotoilu. Eli 850 vielä menee etuvetoisista, S/V70 mk1 on jo vähän siinä rajoilla... :P

Eräs kaverini (joka itse muuten on Alfa-Romeo miehiä...) totesi Wilsgaardista, että "jotain sieniä tai tajunnanlaajentajaa varmaan käytti 60-luvulla kun erittäin hienon Amazonin jälkeen teki jotain niin kammottavaa kuin 140". :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Ei mahdu. Kun ei mahdu kunnolla 245:kään ja siinä sentään on takapenkit kaadettuna 185cm tavaratilan pituus, satkussa aavistuksen lyhyempi. sjos hiljaa

Piti kaivaa 145:n lukemat:
Length, rear seat in use 44.5 in. = 113cm
Length, rear seat folded 74.0 in. = 187cm

Yllättävän lyhyt on tuo tavaratila kuitenkin, ulkonäkö hämää.
Muutenhan tuo on jännästi melkein saman pituinen kuin V60: 4640mm vs 4628mm, akselivälissä onkin sitten 15 sentin ero.


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ensimmäisen sukupolven x40 on muuten esimerkki siitä, että sedanin ja farkun (tai kartanon... :D ) takaovi voi olla sama, mutta silti muotoilu toimii.

Tai no, en nyt ole itse ihan varma että onko nuo 100% vaihtokelpoiset keskenään mutta aika samalta näyttää:


V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Onhan x40 mk1 muotoilullisesti kohtuullisen onnistunut tapaus. Mutta minun silmä kertoisi että farkun takaoven yläreuna on lähes suora, ja sedanissa selvästi kaareutuu enemmän alas. Eli todella samannäköiset ovet sedan/farkku, mutta pieni ero olisi kuitenkin.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Eräs kaverini (joka itse muuten on Alfa-Romeo miehiä...) totesi Wilsgaardista, että "jotain sieniä tai tajunnanlaajentajaa varmaan käytti 60-luvulla kun erittäin hienon Amazonin jälkeen teki jotain niin kammottavaa kuin 140". :D

140 on oikeasti nätti, tyylipuhdasta skandinaavista muotoilua, aikakautensa lapsi. Alfan 1750 Berlina on "aivan" samannäköinen...tai siis toi Alfa on ihan karmea laatikko verrattuna Volvoon.


« Viimeksi muokattu: 10.06.2015, 09:24:31 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Onhan x40 mk1 muotoilullisesti kohtuullisen onnistunut tapaus. Mutta minun silmä kertoisi että farkun takaoven yläreuna on lähes suora, ja sedanissa selvästi kaareutuu enemmän alas. Eli todella samannäköiset ovet sedan/farkku, mutta pieni ero olisi kuitenkin.

Totta, kun tarkemmin katsoo niin näinhän se on. :)

Joku x40-mies varmaan kertonee, että eivät käy takaovet ristiin?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6035
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
140 on oikeasti nätti, tyylipuhdasta skandinaavista muotoilua, aikakautensa lapsi. Alfan 1750 Berlina on "aivan" samannäköinen...tai siis toi Alfa on ihan karmea laatikko verrattuna Volvoon.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

60-luvun loppupuolella taisi autodesignerit löytää viivottimet penaaleistaan.

E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

 

Proturbo  Autodiagnoosi